Pakollinen paha vai arvoa ylläpitävä investointi?

Pakollinen paha vai arvoa ylläpitävä investointi?

Huomenta-ketjun yrittäjäkonsultti Tuija Laine kertoo, että yritysten kannattaa ulkoistaa arkea
helpottavat työt luottosiivoojalle.

Pakollinen paha vai arvoa ylläpitävä investointi?

Siivouspalvelut tekevät tilasta turvallisen, ylläpitävät kiinteistön kestoa, auttavat vähentämään rakennuksen hiilijalanjälkeä ja säilyttämään sen arvoa. 

Teksti Mari Korhonen  Kuva Huomenta toimitilapalvelut

Siivouspalveluissa on eroa. Parhaimmillaan siivous sujuu niin sulavasti, ettei sitä huomaa nyt eikä tulevaisuudessa. Ihmiset voivat hyvin ja jaksavat tuottavina työssään samalla kun kiinteistö ja ympäristö kiittävät. Pahimmillaan ammattitaidottomuus tai puutteet siivouspalveluissa aiheuttavat tilassa toimiville ihmisille terveysongelmia, kiinteistölle ylimääräisiä kustannuksia ja ympäristölle turhaa kuormaa. Asiantuntijoiden mukaan halpa hinta kuitenkin houkuttelee yhä edelleen jopa pimeille markkinoille, sillä monesti siivous nähdään vieläkin pakollisena pahana. 

– Väärillä menetelmillä ja aineilla voidaan lisätä jopa 30 prosenttia siivouskustannuksia. Samalla huolimattomasti hoidetun kiinteistön kunto laskee ja hiilijalanjälki kasvaa. Ammattitaitoinen ja koulutettu palveluntarjoaja osaa pitää huolta pintamateriaaleista asianmukaisella tavalla ja ajantasaisesti, jolloin voidaan välttää myös kalliita peruspesuja, pk-yrityksille siivous- ja oheispalveluita tarjoavan Huomenta-ketjun yrittäjäkonsultti Tuija Laine kertoo.

Lassila & Tikanoja -konserniin kuuluva Huomenta tarjoaa asiakkailleen siivous- ja oheispalveluita henkilökohtaisella otteella yrittäjäpohjaisen toimintamallin avulla. Vuonna 2006 perustettu kotimainen franchising-ketju on keskittynyt erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin.

– Huomenta-yrittäjät tarjoavat konsultoivaa palvelua ja auttavat yrityksiä räätälöimään kiinteistöä ja siellä toimivia ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla tukevan palvelukokonaisuuden, eli Siivouksen Menun. Palvelussamme pienyrittäjien henkilökohtaisuus ja sitoutuneisuus yhdistyy suuren taustaorganisaation huippulaatuun.

Luotettava arjen apuri 

Huomenta-yrittäjät ovat asiakkailleen enemmän kuin siivoojia. Franchise-yrittäjyyteen perustuva konsepti mahdollistaa siivouspalvelun tilaajalle vakituisen yhteistyökumppanin, joka oppii tuntemaan kiinteistön ja sen tarpeet läpikotaisin. Luottamuksellinen suhde saman siivoojan kanssa vapauttaa siivouspalvelun tilaajilta huomattavan määrän resursseja. 

– Huomenta-yrittäjä mielletään usein osaksi asiakasyrityksen toimiston jengiä.

Kustannuksissa säästetään, kun tuttu ihminen tietää tilan tarpeet ja osaa hoitaa ne itsenäisesti ajallaan. Palvelun tilaaja voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja jättää siivoukseen liittyvät asiat kokonaan Huomenta-yrittäjän harteille.

Usein siivoojan harteille voikin jättää asioita oletettua enemmän.

– Luottosiivoojalle kannattaa ulkoistaa kaikki sellainen arkea helpottava työ, mikä kustannustehokkaasti auttaa yritystä keskittymään oleelliseen. Huomenta-yrittäjät muun muassa hoitavat monien asiakkaidensa varaston ylläpitoa ja tilauksia, tekstiilihuoltoa sekä pieniä remonttitöitä. Osa yrittäjistä toimittaa asiakkailleen myös toimisto- ja elintarvikkeita ja joku jopa huolehtii skannauspalveluistakin, Laine listaa Huomenta-palveluiden monia mahdollisuuksia.