Pakkaus on osa brändin viestiä

Pakkaus on osa brändin viestiä

Taitoksen ja Suunnon yhteistyön tuloksena syntyi innovatiivinen, kompakti ja laadukas pakkausratkaisu premium-urheilukelloille

Pakkaus on osa brändin viestiä

Pakkaukset on yhä useammin suunniteltu paitsi suojaamaan tuotetta, myös osaksi brändikokemusta. Innovatiiviset pakkausratkaisut kehitetään vastuullisuus huomioiden, kuten Taitoksen suunnittelema pakkaus Suunnolle osoittaa.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Taitos

Tunnelma on iloinen, kun Suunnon Britta Stockinger ja Jere Lallo sekä Taitoksen pääsuunnittelija Mika Mattila istuvat kahvipöytään Design Forum Finlandin toimistolla Helsingissä. Pöydällä kolmikon edessä on vajaan vuoden yhteistyön tulos, pakkausuudistus Suunnon urheilukelloille.

– Kokeile avata, Suunnon designista vastaava Stockinger kannustaa hymyillen. Pakkauksen avauskokemus on suunniteltu intuitiiviseksi ja Stockinger on utelias näkemään, kuinka avaaminen sujuu ihmiseltä, joka saa paketin käteensä kylmiltään.

Ja sujuuhan se. Kuution muotoista pakkausta suojaava pahvi sujahtaa helposti pois. Sisällä olevassa kovassa kartonkirasiassa on sileä pinta ja avaaminen onnistuu vaivatta. Ulkonäöltään mattavalkoinen pak-kaus edustaa pelkistettyä pakkaustrendiä, josta on kaikki ylimääräinen karsittu pois. Pakkauksen merkitys osana kuluttajan kokemusta on kasvanut huomattavasti.

– Pakkausta ei ajatella enää pelkästään kuljetuksen kannalta, vaan tärkeää on koko matka ja se hetki, kun tuote otetaan käyttöön. Halusimme tehdä tästä kokemuksesta parhaan mahdollisen, kuvaa Lallo.

MUOVIN KÄYTÖN minimoiminen oli yksi tärkeimmistä tavoitteista.

Muovin käyttö minimoidaan

Taitos on alansa johtava osaaja, joka on tehnyt yhteistyötä monien kansainvälisten huippubrändien kanssa. Mattila kertoo kansainvälisten yritysten käyttävän yhä enemmän aikaa ja ajatusta pakkaustensa suunnitteluun.

– Pakkauksen tehtävä erityisesti premium-brändien osalta on moninainen. Pakkauksen pitää suojata, mutta myös auttaa erottumaan muista tuotteista ja tarjota hyvä kokemus, Mattila sanoo.

Mattila nostaa esille uudet materiaalivalinnat pakkauksissa. Pyrkimys irti muovista on monelle yritykselle ajankohtainen ja korvaajia etsitään. Myös Suunto on sitoutunut minimoimaan kertakäyttömuovin käytön pakkauksissaan. Suunnon pakkauksissa ei ole aiemminkaan ollut paljon muovia, ja myös uuden pakkauksen suunnittelussa muovin käytön minimoiminen oli yksi tärkeimmistä tavoitteista. Muovi on monesti helppo ratkaisu, ja sen käytön välttäminen vaatii innovaatioita. Esimerkkinä uudesta ratkaisusta kello on kiinnitetty pakkauksen sisällä vaahtomuovin sijasta kuitupohjaiseen holkkiin, joka kätkee sisäänsä latauskaapelin.

Taitos toteuttaa pakkauksille kattavat logistiikka- ja kuljetustestit omassa testilaboratoriossaan. Pakkauksen uusi, pienempi koko on yhteistyön tulos. Hyvä pakkausratkaisu vaatii monen organisaation yhteistyötä. Suunnon uudessa pakkauksessa ohjekirjan sisältöä järkeistettiin, jotta jäljellä olisi mahdollisimman vähän paperia. Hyvillä sisältöä koskevilla päätöksillä ja hyvällä suunnittelulla pakkauksen koko pieneni 35 prosenttia.

– Suunnon kaltaisen tuotteen ostajakunta odottaa meiltä paljon. Tuotteemme on suunniteltu pitkäaikaiseen käyttöön ja siihen ajattelutapaan istuu pienikokoinen ja korkeatasoinen pakkausratkaisu. Siihen ei istu esimerkiksi tarpeeton muovinkäyttö. Uusi pakkaus tukee tuotteen antamaa viestiä kuluttajalle asti, kuvaa Stockinger.