Oikea latauslaite joka kohteeseen

Oikea latauslaite joka kohteeseen

InterControlin omassa latauspuistossa voi tutustua erilaisiin tarjolla oleviin latauslaitteisiin ennen hankintapäätöstä. Latauslaitteen saa hankittua myös leasing-mallilla.

Oikea latauslaite joka kohteeseen

Taloyhtiölle riittää pienempitehoinen latauslaite, kun taas bussit ja kuorma-autot vaativat suurteholatausta. InterControl auttaa löytämään oikeanlaisen latauslaitteen kaikkiin kohteisiin.

Teksti Elina Teerijoki  Kuva InterControl

Sähköinen liikenne on lyömässä itseään läpi, ja sen myötä erilaisten latausratkaisujen tarve kasvaa lähitulevaisuudessa vahvasti.

– Suomi, Eurooppa ja koko ajoneuvoteollisuus heräilee tähän asiaan ja aktiivisuus kasvaa, toteavat latauslaitteita myyvän ja maahantuovan InterControlin myynti- ja tuotepäällikkö Kim Lindholm ja toimitusjohtaja Ilkka Ilola.

Yrityksen laajasta tuotevalikoimasta eniten kysyntää on älykkäistä kiinteistöjen latausjärjestelmistä. Niissä käyttäjän tunnistautuminen ja käytetyn energian mittaaminen on helppoa, ja ne tukevat kiinteistön sisäistä sähkökuorman hallintaa. Tällaiset laitteet soveltuvat erinomaisesti taloyhtiöihin, pysäköintialueille ja työpaikoille.

– Tunnistautuminen tapahtuu applikaation, RFID-kortin tai PIN-koodin avulla. Tunnistautuneen käyttäjän maksut on helppo kohdentaa oikein. Myös pankkikorttimaksulaitteen voi integroida laitteisiin, Lindholm selventää.

Älykkään järjestelmän arvo säilyy

Pika- ja suurteholatauslaitteet tuottavat DC-eli tasavirtaa, jolla lataus tapahtuu nopeasti suoraan auton akkuun. Sen sijaan taloyhtiöissä ja työpaikoilla sähköautoja ladataan pitkäaikaisesti, koska ne tuottavat AC- eli vaihtovirtaa, joka puolestaan muutetaan hitaammin akkuun sopivaksi DC-virraksi ajoneuvon omalla sisäänrakennetulla muuntimella.

Tavallisten, kaikkialta löytyvien suko-pistorasioiden virta tulee sähköautoa ladattaessa rajoittaa kahdeksaan ampeeriin henkilösuojan ja tulipaloriskin vuoksi, jolloin lataus on erittäin hidasta. Suko-latauksen sijaan onkin suositeltavaa käyttää kunnollista tulevaisuuden lataustarpeisiin soveltuvaa latauslaitetta, jotta tuplainvestoinneilta vältytään ja saavutetaan kohtuullinen latausnopeus.

Alussa pärjää pienelläkin laitemäärällä, jos äly- ja kuormanhallintajärjestelmä on oikein mitoitettu. Olemassa olevaan sähköjärjestelmään päästään näin käsiksi ilman suuria investointeja. Älykäs latausratkaisu on myös helposti laajennettavissa jälkeenpäin.

– Suosittelemme ehdottomasti valitsemaan älykkään latausjärjestelmän, koska sitä on mahdollista laajentaa ja päivittää myöhemmin tarvittaessa. Päivitettävyys tietysti lisää investoinnin ikää ja käyttöarvoa, Ilola kertoo.

Latausjärjestelmiin voi tutustua InterControlin toimitilojen laajassa Latauspuistossa, jossa on esillä erilaisia latauslaitemalleja. Mikäli käynti ei ole mahdollinen, sopiva ratkaisu voi löytyä jo keskustelujen perusteella. Yritys voi myös tarvittaessa tulla tekemään kartoituksen tarpeista ja mahdollisuuksista.

Leasing-malli tasaa kustannuksia

InterControl toimittaa latauslaitteita myös leasing-mallilla. Tässä tapauksessa taloyhtiö maksaa kertainvestoinnin sijaan edullista kuukausimaksua, jonka voi puolestaan laskuttaa sähköautoilijoilta vaikkapa yhtiövastikkeen yhteydessä. Myös asennuskustannukset voidaan sisällyttää samaan sopimukseen.

Leasing-ajan jälkeen taloyhtiö lunastaa laitteet omikseen pienellä summalla ja ne jäävät taloyhtiön omaisuudeksi vuosiksi eteenpäin.

– Tämä on helppo tapa lähteä toteuttamaan taloyhtiön ensimmäisiä latauspisteitä tai niiden laajennuksia, Lindholm kertoo.

Kun sähköautojen määrä kasvaa, kasvaa myös erilaisten latausratkaisujen kysyntä. Esimerkiksi suurteholatauslaitteita tarvitaan lisää, kun henkilöautojen akkukapasiteetti ja lataustehot kasvavat sekä joukko-ja jakeluliikenne siirtyy entistä enemmän kohti sähköistä käyttövoimaa.

InterControl toimittaa suurteholatauslaitteita kaikkialle Pohjoismaihin. Suomen ensimmäisen suurteholatauslaitteen yritys toimitti Fortum Charge & Drivelle Lohjan ABC-asemalle.