Nykyajan johtajat haluavat kehittyä

Nykyajan johtajat haluavat kehittyä

Jo yli 30 vuoden ajan toimineen Suomen Toimitusjohtajakoulun ajatus kiteytyy sen nimeen: tilanteita katsotaan toimitusjohtajan näkövinkkelistä. 

Nykyajan johtajat haluavat kehittyä

Valmentaja, sparraaja, mentori, kouluttaja, coach, fasilitaattori, konsultti – hyvällä kehittämiskumppanilla on monta nimeä. Osaavat ihmiset vievät suomalaisia yrityksiä eteenpäin.

Teksti ja kuva Suomen Toimitusjohtajakoulu

Suomen Toimitusjohtajakoulu on toiminut pk-yritysten johdon tukena yli 30 vuotta. Moni johtamisen muotivirtaus on noussut ja laantunut tuona aikana. Kasvavan pk-yrityksen kannalta olennaisen tunnistaminen on ollut aina Toimitusjohtajakoulun ydintehtävä. 

– Yrityksemme perustajalla oli taito tunnistaa olennainen asiakkaan kannalta. Sen jälkeen meidän tehtävä on ollut huoltaa, uudistaa ja päivittää palvelujamme, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Sanna Leppänen.

Yrityksen etenemistä tukeva johtajana kasvaminen ja liiketoiminnan kehittäminen muodostavat laajan kokonaisuuden, josta monialainen ja kasvava Toimitusjohtajakoulun tiimi jaksaa inspiroitua.

– Autamme pk-yrityksiä etenemään tavoitteitaan kohti. Teemme työtä koulutus- ja valmennusohjelmissa, yritysten johtoryhmien kehittämisohjelmissa ja erityisiin aiheisiin pureutuvana asiantuntijatyönä.

Vielä 15 vuotta sitten oululaisen valmennusyrityksen nimeä joskus ihmeteltiin. Sitä pidettiin liian selkokielisenä, joskus vanhanaikaisena. Eiväthän johtajat halua kouluun. Nykyään nimi saa positiivista palautetta, sitä pidetään epätyypillisen selkeänä. Se kertoo selvästi, millä asialla yritys on.

– Nykyjohtajat haluavat kouluun. Nuorempi yrittäjä- ja johtajasukupolvi ei enää ylpeile sillä, että koko elämä on työtä ja yrittämistä. He haluavat oppia johtamaan yritystä niin, että elämässä on tasapaino ja voimavaroja riittää muuhunkin. He ymmärtävät, että jokaisen kehittyminen omassa roolissaan vauhdittaa parhaiten koko yritystä. 

Tj-koulun nimi on auttanut valmennusyritystä pysymään valitulla reitillä. Tilanteita katsotaan asiakasyrityksen toimitusjohtajan ja liiketoiminnan etenemisen vinkkelistä. Mitä kaikkea tarvitaan onnistumiseen?

– Usein lähdemme liikkeelle yrityksen omistajien tahtotilasta. Onko omistajilla selkeä yhteinen käsitys omistamisesta ja yrityksen tulevaisuudesta. Miten hallitus tukee toimitusjohtajan onnistumista? Millaisessa kunnossa on operatiivista toimintaa ohjaava strategia tai tulevaisuuden suunnitelma? Miten ihmisiä tuetaan onnistumaan? 

ENÄÄ EI ylpeillä sillä, että koko elämä on työtä ja yrittämistä.  

Ongelmien kanssa ei jää yksin 

Voimavaroja kuluttavia tilanteita tulee vastaan jokaiselle johtajalle. 

– Toimitusjohtajat kokevat myös yksinäisyyttä. Tuntuu, että kenenkään kanssa ei voi puhua kaikesta. Näkemyserojakin voi tulla hallituksen, johtoryhmän tai henkilöstön kanssa. Valmentaja ei asetu kenenkään puolelle. Liiketoiminnan sujuva eteneminen on valmentajan prioriteetti, kun yhteistä näköalaa haetaan yhdessä.

Jokainen yritys on erilainen. Tj-koulun kanssa yhteistyö alkaa huolellisella perehtymisellä ja työnjaosta sopimisella. 

– Kannettu vesi ei pysy kaivossa. Vastaamme prosessista, jonka keskiössä ovat asiakkaat ja heidän tavoitteensa. Suuri osa osaamisestamme kätkeytyy prosessiin, tapaan kuljettaa tekemistä eteenpäin.

Asiakkaan kokemusta hyödyntävällä ja ihmisten osallistamiseen perustuvalla ohjatulla työskentelyllä on hienoja nimiä. Toimitusjohtajakoulussa muun muassa fasilitointi ja coaching ovat välineitä monipuolisessa menetelmäpakissa.

– Palkitsevinta on tehdä pitkään yhteistyötä yrityksen eri vaiheissa. Perheyrityksissä olemme tukena myös sujuvassa sukupolvenvaihdoksessa. Osaavat ihmiset vievät yritystä eteenpäin, sukupolvesta toiseen.