Moderni rahoittaja estää kassavajeen

Moderni rahoittaja estää kassavajeen

PURO Finance on fintech-yritys, jonka työntekijöistä iso osa on myös sen osakkaita. Yrittäjämielinen henkilöstö pitää arvopohjaa heijastavaa toimintamallia luontevana.

Moderni rahoittaja estää kassavajeen

Toimiva rahoitus perustuu yrityksen tarpeiden ymmärtämiseen. PURO Financen teknisen alustan kautta asiakas saa saatavat tililleen heti laskun lähetettyään.

Teksti Joonas Ranta  Kuva Janette Mirjamo

Tilanne on varmasti jokaiselle yrittäjälle jossain määrin tuttu. Laskutetut saatavat ovat myöhässä tai aikataulusta on erimielisyyksiä. Lukuisat yritykset saavat pähkäillä epäsäännöllisen tulovirran kanssa jatkuvasti.

Eivätkä eräpäivän jälkeen laskunsa maksavat asiakkaat hekään venytä aikatauluja ilkeyttään. Fintech-yhtiö PURO Financen luoma digitaalinen palvelu ratkaisee epätasaisen kassavirran ongelmat kerralla.

– Meille yrittäjämielisyys tarkoittaa sitä, että tunnistamme oikeasti asiakkaidemme haasteet, toteaa yksi PURO Financen perustajista, toimitusjohtaja Junno Roine.

PUROn palvelumalli tunnetaan alalla factoring-rahoituksena. Siinä asiakas saa lähettämäänsä laskua vastaan sovitun rahoitusosuuden mukaisen summan tililleen vielä samana päivänä. PURO hoitaa laskutuksen loppuasiakkaan suuntaan, eikä yrityksen pidä huolehtia muusta. Pelkän rahoituksen sijaan PURO tarjoaa osaamista myös laskutuksen, perinnän ja kirjanpidon saralla.

Yksi muista pienyrittäjän haasteista on väliaikainen kassavaje. Jotta yritystoiminta pääsisi kunnolla vauhtiin, tarvitaan usein myös alkusijoituksia, jotka puolestaan vaativat kassaan puskuria. Se on usein aloittavalla firmalla tiukassa. Moni ei myöskään halua laittaa henkilökohtaista omaisuutta vakuudeksi.

Arvopohja ohjaa kasvua

Kun Roineelle mainitsee tämän artikkelin kuvituksen, on yksi asia selvä. Yhdessä tekeminen kuuluu PURO Financen filosofiaan niin vahvasti, että henkilöpotretin ottaminen tuntuisi suoraan sanottuna oudolta. Monet PUROn työntekijöistä ovat firman osakkaita, jotka tekevät asioita aidosti yhdessä.

Ihan perinteisestä fintech-firmasta ei siis ole kyse. Roine kollegoineen puhuukin PUROsta ennen kaikkea teknologiayrityksenä.

– Meille digitaalisen palvelun kehitys merkitsee etenkin sitä, että pankki- ja rahoituspalvelut olisivat yhtä helppoja, joustavia ja simppeleitä kuin muutkin arjen palvelut.

Teknologisesta innovaatiosta huolimatta PUROn ote asiakaspalveluun on todella inhimillinen.

– Meille soittaessa ei kone vastaa, Roine täsmentää ja lisää, että halutessaan asiakas saa heti suoran yhteyden henkilöön, joka voi tätä parhaiten auttaa.

PUROlla myös ympäristö on läsnä muuallakin kuin nimessä. Paperisia dokumentteja ei yrityksen tiloissa käyntikorttien lisäksi juuri näy. Tämäkin pieni mutta tärkeä asia edustaa purolaisten luomaa ja toteuttamaa arvopohjaa.

Läpinäkyvämpää rahoitusta

PUROlla halutaan purkaa finanssialan salaperäisyyttä. Tässä auttaa erityisen läpinäkyvä toimintamalli.

– Moni yrittäjä on huipputason osaaja oman alansa substanssissa. Rahoituspuoli voi silti jäädä hämärään. Tärkeintä on, että yrittäjä voi keskittyä ydinosaamiseensa.

Finanssiala on purolaisille hyvin tuttu. Iso osa yrityksen henkilökunnasta – toimitusjohtaja mukaan lukien – on toiminut pankkimaailmassa jopa vuosikymmenen verran. Pankkisektoria ei silti koeta yrityksessä kilpailijana.

– Perinteinen pankki on fintech-kentällä kumppani, ei kilpailija. Uudenlaiset skaalattavat tuotteet mahdollistavat myös pankkipalveluiden laajentamisen.