Menestyjän mainoskumppani

Menestyjän mainoskumppani

JiPS Oy:n vetäjä Jari Sundgrenin valttikortteihin kuuluvat teollisuusyritysten prosessien tunteminen, vuosien kokemus mainosalalta sekä intohimo omaan työhön.

Menestyjän mainoskumppani

Sastamalalainen JiPS Oy tekee teollisuuden mainostoimistotyötä omanlaisella otteella. Isojakin brändejä maailmalle vieneelle Jari Sundgrenille asiakkaiden kanssa tehtävä yhteistyö on myös intohimon aihe.

Teksti Marjaana Tunturi  Kuva Eino Ansio

Kaikki lähtee asiakkaan ja tuotteen tuntemisesta ja kekseliäästä sisällöstä. Ideoinnin alku on usein villien näkyjen heittelyä, mutta sitä kautta päästään kiinni prosessin ytimeen, kertoo mainostoimisto JiPS Oy:n vetäjä Jari Sundgren.

JiPS on asiakasyritystensä kokonaisvaltainen asiainhoitotoimisto. Toimiston osaamisen ydin on ideoinnissa, visualisoinnissa ja oikeanlaisessa sisällöntuotannossa. Samasta talosta saa kuitenkin kaiken tarvittavan tuotteen myymiseen: suunnittelun, sisällön, web-palvelut, mainoskuvaukset ja suurkuvatuotannon.

– Asiakasyritystemme tehtävä on keskittyä omaan osaamiseensa. Me myymme sen osaamisen eteenpäin. Päämääränämme on auttaa asiakasta menestymään, ja käytämme siihen niitä kanavia, joita kulloinkin tarvitaan.

Koneistajasta myyjäksi

Sundgren opiskeli nuorena asentaja-koneistajaksi. Ensimmäinen työpaikka oli sorvarina JiPS:n toimitilojen vieressä olevassa tehtaassa, silloisessa Vammaksessa. Ammusten työstäminen ei kuitenkaan tarjonnut nuorelle miehelle riittävästi haasteita saatika mahdollisuutta luovuudelle.

Sundgren kävi armeijan ja jäi kolmeksi vuodeksi töihin Satakunnan lennostoon. Samaan aikaan hän kävi Porin taidekoulua ja piti useita näyttelyitä. Visuaalisuus ja luovuus vetivät miestä puoleensa, joten työ armeijassa sai jäädä. Muistoksi vuosista jäi Hävittäjälentolaivueen muistomerkki Porin lentokentälle sekä lukuisat alumiiniset hävittäjäpienoismallit ympäri Eurooppaa.

Vuonna 1985 Sundgren aloitti Tyrvään Sanomien mainosgraafikkona. Kun lehden sisällä perustettiin oma mainostoimisto, oli selvää, että Sundgren lähti vetämään hommaa.

– Lehdellä ei ollut tarjota riittävästi resursseja sellaiseen työhön, mitä halusin mainosalalla tehdä. Siitä syntyi sitten idea oman toimiston perustamiseen.

Vuosien aikana JiPS:lle on kertynyt pitkiä asiakassuhteita. Sundgrenin valttikortti teollisuusalan yritysten markkinoinnissa on prosessien tuntemus. Oman yrittäjätaustansa kautta hänellä on myös samastumispintaa pk-sektorin yritysten toimintaan.

Digitalisoitumisen murroksen hetkellä on Sundgrenin mukaan hyvä pysähtyä miettimään, miksi uusia asioita tehdään. Mainostyön tekemisen perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään.

– Polku on yksinkertainen. Asiakkaalla on tuote tai palvelu, ja meidän tehtävämme on myydä se eteenpäin. Voidakseen tehdä työn mahdollisimman hyvin, on oltava perillä siitä, mitä myy. Meidän tulee tietää, mitä asiakas tekee, mitä hän haluaa ja miten hänen tuotteensa tai palvelunsa löytää oman kohderyhmänsä.

ASIAKASYRITYKSEN menestyminen on meillä aina keskiössä.

Intohimosta syntyy sisältö

Vuonna 2004 jipsiläisten piti pärjätä vajaan vuoden verran ilman johtajaansa. Tikkailta työtapaturmassa pudonnut Sundgren makasi tiedottomassa tilassa sairaalassa. Onnettomuudessa halkesi kallo, meni toinen silmä ja kädet piti kasata kokoon raudoituksilla. Sundgrenin toipuminen kesti pitkään, mutta sitkeys tulee onneksi perintönä omalta isältä.

– Isänikin putosi aikoinaan katolta ja pyöritti omaa yritystään, Kilpikaiverrusta, halvaantumisen jälkeen vielä 16 vuotta, Sundgren muistelee.

Toisen silmän menettäminen ei kuitenkaan vaikuttanut Sundgrenin kykyyn nähdä asiakkaidensa tarpeet. JiPS on ollut mukana monessa kansallisessa markkinointiprojektissa ja lanseerannut isoja brändejä maailmalle. Yritys- ja liikemerkkejä toimiston työntekijät ovat vuosien varrella ehtineet suunnitella yli tuhat, ja kumppanuusverkosto kattaa koko Suomen.

Visualisointiin ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen tarvitaan Sundgrenin mukaan ihmisiä, jotka näkevät kokonaisuuden ja hahmottavat, mitä markkinointikanavaa on milloinkin käytettävä. Moni suomalainen yritys tarvitsee myyntinsä edistämiseen edelleen myös perinteisiä kanavia.

– Kun kanavat lisääntyvät ja monimutkaistuvat, tarvitaan myös monenlaisia osaajia. Meillä on kuitenkin aina keskiössä asiakasyritystemme menestyminen. Pyrimme työssämme siihen, että meillä on kokonaisuus hallussa. Siksi puhumme mielellämme mainostoimiston sijaan asiainhoitotoimistosta, Sundgren täsmentää.

Sundgren tekee työtään rakkaudesta lajiin. JiPS:llä vuosien varrella vakitöissä olleet viitisenkymmentä mainostyöntekijää ovat saaneet kokea intohimon vaikutuksen mainostyön sisältöön. Sundgrenin innostava ja eteenpäin pyrkivä asenne on myös kasvattanut mainonnan ammattilaisiksi kymmeniä työharjoittelijoita ja työssäoppijoita.