Maukasta ja tuoretta ruokaa lähituotantona

Maukasta ja tuoretta ruokaa lähituotantona

Ricoplazan perusperiaatteisiin kuuluu panostaminen käsityöhön, lähituotantoon ja raaka-aineiden tuoreuteen. Myöskään maussa ei tehdä kompromisseja.

Maukasta ja tuoretta ruokaa lähituotantona

Pieni elintarvikealan yritys ei kilpaile tuotantomäärillä vaan panostaa laatuun ja tuoreuteen. Prosessoimattomat, käsityönä valmistetut tuotteet kiinnostavat kuluttajia enenevissä määrin.

Teksti Vilma Tuominen  Kuva Juho Länsiharju

Ricoplaza Oy on vuodesta 1998 toiminut perheyritys Helsingin Herttoniemestä. Yritys valmistaa vähittäismyyntiin tuoresalaatteja ja erilaisia täytettyjä leipiä sataprosenttisesti käsityönä. Herttoniemen toimipisteen lisäksi yrityksellä on valmistuskeittiö Pälkäneellä, ja tänä vuonna pyritään aloittamaan tuotanto myös Turun seudulla. Tällä hetkellä Ricoplazan tuotteita myyvät Eat & Enjoy -tuotemerkillä K-ryhmän kaupat pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. K-Ryhmä on yrityksen suurin ja tärkein yhteistyökumppani, ja pian tuotteet ilmestyvät Ricoplaza-tuotemerkillä myös Pirkanmaan S-ryhmän myymälöihin sekä ABC-asemille. 

– Tarjoamme ehdottomasti tuoreita, paikallisesti tehtyjä tuotteita ilman minkäänlaista prosessointia, kertoo Ricoplazan omistaja ja toimitusjohtaja Jarmo Lindqvist.

– Kaikki tuotantopisteemme ovat pieniä, aitoja paikallisia käsityökeittiöitä, ja tärkeimmät apuvälineemme ovat veitsi ja näppärät kädet. 

Ricoplaza työllistää noin 40 henkilöä, joista 10 työskentelee elokuussa avatussa Pälkäneen toimipisteessä. Pälkäne valikoitui sijaintipaikaksi hyvien kulkuyhteyksien ja työvoiman saatavuuden takia. Työllistäminen on yksi Ricoplazan toiminnan perusperiaatteista.

– Mieluummin työllistämme ihmisiä kuin kalliita koneita. Kone ei myöskään pysty käsityöhön, se ei kykene kasaamaan leipää tai kokoamaan salaattia. Meillä ihmiskäden jälki näkyy ja maistuu tuotteissa. 

Käsityötä ilman välikäsiä

Lindqvistin mukaan Ricoplaza haluaa palauttaa Suomeen pientä elintarviketeollisuutta, joka ”on lähes kuollut”. Ajatuksena ei ole tehdä suurta bisnestä, vaan valmistaa käsityönä hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista yhteistyössä paikallisten tavarantoimittajien ja viljelijöiden kanssa. Kuluttajille toimintatapa takaa laadukkaat ja tuoreet tuotteet, paikallisesti se parantaa työllisyyttä sekä taloutta ja ympäristön kannalta ajateltuna pienentää hiilijalanjälkeä muun muassa pitkien kuljetusten sekä varastointien jäädessä pois. 

– Tämä on tulevaisuutta, ilmiö on maailmanlaajuinen.

Ricoplazalla on hyvät, vuosia kestäneet kontaktit tavarantoimittajiin, ja suuri osa raaka-aineista ostetaan suoraan paikallisilta pientuottajilta. Myös uusia yhteistyökumppaneita etsitään koko ajan. 

– Suomesta loppuvat työpaikat, jos koko ajan ostamme ulkomailta tai automatisoimme. Ajatusmallimme poikkeaa normaalista elintarviketeollisuudesta. Haluamme uida vastavirtaan, Lindqvist toteaa.

Ricoplazan toimintaperiaatteisiin kuuluu, että tuotteita ei varastoida missään vaiheessa – illalla valmistettu ruoka on jo seuraavana aamuna kauppojen hyllyillä. Tuotteet ovat säilöntäaineettomia, ja niiden myyntiaika on 4 vuorokautta. Yritys toimittaa tuotteet kauppoihin 3-6 kertaa viikossa.

– Olisi järjetöntä liikutella tuotteita paikasta toiseen. Olemme joka päivä yhteydessä myymälänhoitajiin, ja toimitamme tavaraa sen mukaan, miten sitä myydään.

Varastointivaiheiden ohittaminen takaa elintarvikkeiden tuoreuden mutta vähentää myös hävikkiä. 

– Hävikki on marginaalinen, vain muutama prosentti. Kauppiaat tekevät loistavaa yhteistyötä kanssamme, Lindqvist sanoo.

Aina tuoreet raaka-aineet

Ricoplazan suurin myyntiartikkeli ovat tuoresalaatit. Niissä käytetään laadukkaista lehtisalaateista koostuvaa salaattisekoitusta – amerikansalaattia tai kiinankaalia ei käytetä lähinnä säilyvyyssyistä. Noin 25 prosenttia salaattien sisällöstä on täyttä proteiinia, kuten kanaa tai tonnikalaa. Myös vegaaneille on omat vaihtoehtonsa.

– Pyrimme siihen, että salaattimme on hyvä ja kevyt vaihtoehto lounaalle. Tuotteemme eivät ole koskaan kompromissituotteita, ja raaka-aineet on erittäin tarkkaan valittu. Lähdemme siitä, että tuotteen on oltava erittäin hyvänmakuinen ja pitää nälkä loitolla. 

Lindqvist toteaa, että yli 20 vuoden kokemus elintarvikealasta auttaa valitsemaan hyvät ja keskenään toimivat raaka-aineet. Tuotekehitystä tehdään jatkuvasti, ja uusia tuotteita on tulossa markkinoille. 

– Innovatiivisuus on meillä yksi isoimpia asioita. Olemme perheyritys ja hurahtaneet ruokaan: se on meille harrastus, ammatti ja elämäntapa, Lindqvist päättää.

Kuvateksti tähän, tyyli H3

Otsikko tähän, tyyli H1

Inkku tulee tähän. Tekstityyli H2.

Teksti XXXXX XxXXXX  Kuva Xxxxxx H3

Tähän leipis. Tekstityyli paragraph, ja otsikot boldattuna.