Maansiirtoa lähes sadan vuoden ajan

Maansiirtoa lähes sadan vuoden ajan

Ventoniemen Soran toimitusjohtaja Timo Ventoniemen mukaan omat sorakuopat ja jalostuspaikat merkitsevät toimitusvarmuutta.

Maansiirtoa lähes sadan vuoden ajan

Ventoniemen Sora Oy:n kasettiautot ovat tuttu näky eteläisen Suomen maanteillä. Kuormana on useimmiten kiviaineksia ja multatuotteita rakentajien sekä rakennusteollisuuden tarpeisiin.

Teksti Ritva-Liisa Sannemann  Kuva Joona Raevuori

Vaikka Hyvinkäällä toimivan perheyrityksen juuret ulottuvat 91 vuoden taakse, yhtiö on pysynyt ketteränä ja nykyaikaisena modernin kaluston ja sähköisen toiminnanohjausjärjestelmän ansiosta.

– Olemme olleet edelläkävijöitä toiminnan digitaalisessa hallinnoinnissa. Sen avulla saamme resurssit järkevästi käyttöön ja kuljetukset oikea-aikaisesti perille, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Timo Ventoniemi, joka luotsaa yhtiötä jo kolmannessa polvessa.

Autojen keski-ikä on neljä vuotta, ja niissä on muun muassa teliveto, lämpölavat ja kuormatilapeitteet.

Ammattitaitoa pitkällä historialla

  • Vahvan perheyhtiön juuret ulottuvat vuoteen 1928, jolloin Väinö Ventoniemi aloitti ammattimaisen autoilun.
  • Ventoniemi-Yhtiöihin kuuluu myös linja-autoyhtiö Ventoniemi Oy, jolla on 55 bussia ja yhteensä noin 80 kuljettajaa.
  • Vuonna 1969 linja-autoliikenne ja kuorma-autoliikenne eriytettiin omiksi yhtiöiksi.

Kapasiteettia isoihin hankkeisiin

Yhtiö myy kallio- ja soratuotteita jalostuspaikoiltaan ja noutopisteiltään Hyvinkään Ridasjärveltä, Hausjärveltä ja Patojalta. Murskaukset hoidetaan pääosin itse omilla laitteilla. Näin saadaan toimitusvarmuutta ja riippumattomuutta. Myös muiden toimijoiden kiviaineksia myydään, jos se on lyhyempien kuljetusmatkojen ansiosta asiakkaille edullisempaa. Toiminta-alueena on pääkaupunkiseudun lisäksi keskinen Uusimaa.

Yhtiöllä on 17 omaa kasettiautoa, mutta parhaimmillaan se saa liikkeelle jopa 50 ajoneuvoyhdistelmää alihankkijaverkostonsa kanssa.

– Olemme merkittävä toimija kasettiautorintamalla. Harvalla on lyödä peliin näin monta autoa, Ventoniemi toteaa.

Hyvän kapasiteetin ansiosta yhtiö on kyennyt osallistumaan isoihin kilpailutuksiin ja saanut suuria rakennuskohteita pääkaupunkiseudulta. Vuonna 2018 kuljetusten volyymi oli 1,4 miljoonaa tonnia. Yhtiö hoitaa myös NCC:n Ohkolan ja Pornaisten sekä Kekkilän Vantaan toimipisteiden kuljetustilaukset.

Ventoniemen Soran yksi suurimpia ylpeydenaiheita ovat ammattitaitoiset, koulutetut ja sitoutuneet työntekijät. Yhtiössä työskentelee 30 henkeä, joista yhdistelmäajoneuvokuljettajia on 18.

– Alalle mahtuu osaavia, nuoria kuljettajia, joista alkaa olla pula, kun vanhemmat siirtyvät eläkkeelle, Ventoniemi vinkkaa.

Talvikaudella yhtiö suuntaa toimintaa myös lastaus- ja lumenajopalveluihin, kun pienasiakkaiden työmaat hiljenevät.

Kierrätys on osa toimintaa

Yhtiön toimintakulttuuria kannattelee ekologinen ja taloudellinen ajattelutapa. Samalla kun autot tuovat uusia aineksia sorakuopilta, ne vievät pois vanhaa materiaalia yhtiön hallinnoimaan vastaanottopisteeseen Hyvinkään Kaidanpäähän. Siellä puhtaita maa-aineksia ja pulveroitua betonia hyödynnetään ampumaradan meluvallien rakentamiseen.

Ventoniemi katsoo, että yhtiön pitää pysyä ketteränä myös tulevaisuudessa. Yksi tärkeimmistä haasteista on löytää jatkossa maa-ainesten vastaanotolle uusi paikka, jossa myös kierrätys ja hyötykäyttö onnistuvat.