Luotettavuus nousi arvoonsa taksilain vapauduttua

Luotettavuus nousi arvoonsa taksilain vapauduttua

Lähitaksin asiakkaat voivat luottaa sihen, että tilattu kyyti ajetaan sovitusti ja ilman yllättäviä kuluja.

Luotettavuus nousi arvoonsa taksilain vapauduttua

Taksilain vapautumisen myötä lisääntyi myös epäselvyys hinnoittelusta. Vaikka matkustajalla on enemmän varaa valita, kannattaa kyyti valita tarkoin.

Teksti Pekka Säilä  Kuva David Jakob

Viime vuonna tapahtunut taksiuudistus on lisännyt kuluttajien valinnanvapautta tilattavan kyydin suhteen, mutta samalla lisännyt myös vastuuta muun muassa taksimatkan hinnan selvittämisessä. Uuden lain mukaan taksikyydin hinnoittelussa ei ole enää hintakattoa, eikä kuljettajilla koulutusvaatimusta. Myös taksamittarista, päivystysvelvoitteesta ja jopa taksivalon käyttöpakosta luovuttiin.

– Tällä hetkellä osalle taksimatkan tilaajista on epäselvää, pitääkö matkan hinta sopia etukäteen vai pyytää kuljettajaa laittamaan taksamittari päälle. Tilannetta eivät ole myöskään helpottaneet mediassa olleet otsikot, joissa epämääräiset toimijat ovat kynineet lyhyestä taksimatkasta hyvinkin suuria summia, toteaa Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Koska uusi taksilaki on vapauttanut hinnoittelun, on Pentikäisen mielestä tärkeää, että myös hintataso on kohtuullinen ja asiakkaan ennakoitavissa.

– Lähitaksin asiakkaat voivat luottaa siihen, että tilattu kyyti hoituu luotettavasti ja ilman yllättäviä kuluja. Meidän hinnoitteluperusteemme ovat aina selkeästi näkyvillä kaikissa autoissamme ja ne löytyvät myös verkkosivuiltamme, Pentikäinen painottaa.

Lähitaksi on yksi Suomen suurimpia taksivälitysyhtiöitä, joka liikennöi pääkaupunkiseudun, Uudenmaan ja Riihimäen seuduilla noin 1500 auton voimin. Lisäksi esimerkiksi Rovaniemellä ja Levillä paikalliset yrittäjät liikennöivät Lähitaksin tunnusten alla. Kuljettajia yrityksen palveluksessa on noin 4 000.

Tiedä kenen kyydissä kuljet

Suomen Taksiliiton tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajien luottamus taksikyyteihin on lakiuudistuksen jälkeen kokenut selvän kolauksen. Osa taksimatkustajista ei esimeriksi tiedä, mihin ottaa yhteyttä, jos on saanut huonoa palvelua.

– Lähitaksilla on käytössä ympärivuorokautisesti toimiva tilauskeskus, jonka kautta kyydit otetaan vastaan. Tilauskeskuksen tietojen avulla voidaan selvittää, jos esimerkiksi matkasta aiheutuneisiin kuluihin liittyy jotain epäselvää. Meillä on käytössä myös Taksini-mobiilisovellus, jonka avulla kyydin tilaamisesta ei mene erillistä maksua.

Kuluttajia mietityttää myös se, että nykyisen lain perusteella taksikäyttöön otetussa ajoneuvossa ei tarvitse olla taksamittaria lainkaan.

– Kaikista Lähitaksin autoista löytyy taksamittari. Jos asiakas haluaa kuitenkin sopia kuljettajan kanssa ennakkoon kiinteän hinnan, ei mittaria ole välttämätöntä käyttää, Pentikäinen lupaa.

Lähitaksi vastaa hinnoittelun oikeellisuudesta ja mahdollisissa epäselvissä tilanteissa selvittää asian.

– Me vaalimme myös laatua kouluttamalla säännöllisesti koko henkilöstöä. Haluamme, että taksi on matkustajalle ehdottoman luotettava kulkuväline, joka vie turvallisesti perille, sovitulla hinnalla. Olenkin kiteyttänyt Lähitaksin toimintaperiaatteen yhteen lauseeseen – tiedä, kenen kyydissä kuljet.