Luotettavaan isännöintiin kuuluu empatia

Luotettavaan isännöintiin kuuluu empatia

Isännöitsijä Kaisa Astala sanoo hyvän isännöinnin kumpuavan oma-aloitteisuudesta ja aktiivisesta yhteydenpidosta. Isännöinnin palveluiden ja henkilökunnan tulisi olla olemassa asukkaita varten. 

Luotettavaan isännöintiin kuuluu empatia

Taloyhtiö voi sitä paremmin, mitä taitavampi isännöitsijä sillä on. Hänen tulee hallita talous, tekniikka ja juridiikka mutta kyetä myös empatiaan.

Teksti Liisa Joensuu  Kuva Joona Raevuori

Helsinkiläisellä Astala Isännöinnillä on puolen vuosisadan kokemus isännöinnistä. Itsenäinen perheyhtiö on taipaleensa alusta asti halunnut hoitaa taloyhtiöiden hallintoasiat ammattitaitoisesti ja asiantuntevasti, mutta toimia myös asukkaiden luotettavana rinnallakulkijana. Jälkimmäinen korostuu erityisesti silloin, kun taloyhtiö vaatii remonttia.

– Teemme työtämme suunnitelmallisesti, aktiivisesti ja pitkäjänteisesti. Se on ollut hyvä ohjenuora, sillä alkamassa on viideskymmenes toimintavuosi ja asiakassuhteemme ovat olleet pitkiä. Uskon, että ne perustuvat vakaaseen ammattitaitoon ja henkilökunnan osaamiseen. Lähtökohtamme on, että isännöitsijällä pitää olla kasvot. Vaikka moni asia hoituu asiakaspalvelun kautta, asukas voi ottaa yhteyttä myös henkilökohtaisesti, sanoo isännöitsijä,
insinööri Kaisa Astala.

Monissa taloyhtiöissä asukkaat harmittelevat kasvotonta isännöintiä, sillä tärkeimmälle yhteistyökumppanille ei aina löydy edes suoraa sähköpostiosoitetta saati sitten puhelinnumeroa. Astala Isännöinnin palvelut ja ihmiset ovat olemassa asukkaita varten.

–  Toiminnassamme kullakin taloyhtiöllä on nimetty kirjanpitäjä, joka on aina tavoitettavissa. Osakkeenomistajien on turvallista tietää, kuka huolehtii maksujen seurannasta, Astala painottaa. 

Remontti punnitsee taidot

Harvoissa tehtävissä kysytään yhtä monipuolista palvelukattausta kuin isännöinnissä. Talousosaamisen, teknisen ymmärryksen ja laintuntemuksen lisäksi tarvitaan psykologisia taitoja. Niitä ja empatiakykyä ovat kysyneet useat vuosien varrella eteen tulleet taloyhtiöiden saneeraukset. Niistä tuorein alkoi Asunto Oy Maria Jotunintie 4–12:ssa. Kyseessä on perheyhtiön vanhin asiakas, jonka isännöinnistä se on huolehtinut lähes puoli vuosisataa.

Kahdeksan rakennusta ja 183 asuntoa käsittävässä yhtiössä tehdään LVIS-remontti. Putkien ja sähköjen uusimisen lisäksi toteutetaan energiaremontti. Yhtiö irrotetaan kaukolämmöstä ja kytketään maalämpöjärjestelmään, jota tuetaan aurinkopaneelein ja LTO-konein. Energiatehokkaasta lämmitysmuodosta on imagohyötyä, joka lisää taloyhtiön arvoa.

Maria Jotunin tien talot ovat tuttuja Kaisa Astalalle ja hänen veljelleen, isännöintitoimiston hallituksen puheenjohtajana toimivalle Mikko Astalalle jo lapsuudesta. He kulkivat isänsä Aimo Astalan mukana ja muistavat, kuinka talonmiespariskunta tarjosi heille pullaa ja mehua. 

– Toimin Maria Jotunin tien yhtiön isännöitsijänä isän jäätyä eläkkeelle. Pitkä asiakassuhde perustuu mielestäni sille, että hinta, laatu ja palvelu ovat tasapainossa, kertoo Mikko Astala, joka toimi 15 vuotta perheyhtiön toimitusjohtajana. 

Tällä hetkellä taloyhtiöasiakkaita on reilut 250. Nykyinen toimitusjohtaja Jaakko Nyman toteaa Astala Isännöinnin tehneen linjapäätöksen säilyä itsenäisenä ja riippumattomana perheyhtiönä, vaikka vakaviakin keskusteluja ostotarjouksista on vuosien varrella käyty.