Luomutuotteiden tulisi olla jokaisen saatavilla

Luomutuotteiden tulisi olla jokaisen saatavilla

Urtekram on luomutuotteiden johtava valmistaja Pohjoismaissa. 

Luomutuotteiden tulisi olla jokaisen saatavilla 

Kaupasta ostetaan nykyisin yhä useammin luomutuotteita. Tuotteiden hyvä maku ja terveellisyys houkuttelevat. 

Teksti Outi Rantala  Kuva Urtekram

Luomutuotteiden edelläkävijä on tanskalaislähtöinen Urtekram, jolla on pitkä taival. Brändi täyttää 50 vuotta vuonna 2022. Luomun suosio kasvaa koko ajan, mutta vielä kysyntä Suomessa on pienempää kuin monissa muissa maissa. 

– Kuluttajan kannattaa suosia luomutuotteita, sillä ne tuotetaan puhtaasti. Monesti kotimaassa tuotettu lähiruoka mielletään luomuksi, mutta vain luomua tuotetaan ilman torjunta-aineita tai kemiallisia lannoitteita, tuotepäällikkö Kirsi Kaikko muistuttaa. 

SILLÄ, MITÄ SYÖMME, on suuri vaikutus.

Yrttisen lämmin halaus 

Urtekram-merkin alta löytyy eniten kuivaelintarvikkeita ja ruokapakasteita, myös hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita. Valikoimaa on hilloista ja maapähkinävoista öljyihin ja säilykkeisiin, kuivahedelmistä pähkinöihin, siemeniin, papuihin ja pastaan. Koko tarina lähti kuitenkin liikkeelle maustekaupasta. 

– Mausteet ovat avaintuotteitamme, joita ollut aina. Vuonna 1972 avattiin siirtomaa-ajan tyylinen maustekauppa Kööpenhaminassa. Nimeksi tuli Urtekram, joka tarkoittaa suomeksi yrttisen lämmintä halausta. 

Suomen markkinoilla nimi Urtekram löytyy noin 300:n tuotepaketin kyljestä. Elintarvikkeiden lisäksi Urtekram valmistaa myös luomu body care -tuotteita päivittäiseen kehon hoitoon. 

Vuonna 2017 Urtekram oli ensi kertaa mukana Sustainable brand indexin vertailussa, ja se arvioitiin tällöin vertailun vastuullisimmaksi brändiksi Tanskassa. 

– Koko brändin olemassaolon ajan olemme tehneet työtä ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi ja puhtaampien luomutuotteiden puolesta. Olemme edelläkävijä luomutuotannossa. Haluamme, että luomutuotteet ovat kaikkien kuluttajien saatavilla, ja pyrimme hinnoittelemaan tuotteet niin, että jokaisella olisi mahdollisuus valita luomutuote. 

Urtekram-merkin tuotteita on ollut Suomessa 1990-luvulta lähtien. Vuonna 2016 brändi siirtyi Midsonan omistukseen. 

Kasvipohjaisia tuotteita 

Lähes kaikki Urtekram-tuotteet ovat kasvipohjaisia. Yritys haluaakin edistää kasvipohjaisten tuotteiden valintaa. Kaikon mukaan ympäristön hyvinvointi kiinnostaa enemmän kuin ennen. Koronakin on tähän vaikuttanut osaltaan. 

– Sillä, mitä syömme, on suuri vaikutus omaan ja ympäristön hyvinvointiin. Luomutuotteiden tarjonta on lisääntynyt, ja päivittäistavarakaupassa on helpompi tehdä valintoja. Luomutuotteen tunnistaa EUn vihreästä luomulipusta.