Lujarakenteinen kärry kestää aikaa

Lujarakenteinen kärry kestää aikaa

Tuotantopäällikkö Timo Matikainen esittelee Juhdan laajaa tuotevalikoimaa. 

Lujarakenteinen kärry kestää aikaa

Peräkärryjen hitsattu runkorakenne ja laadukas sinkitys ovat suunniteltu kestämään käytössä aina sukupolvelta toiselle.

Teksti Maiju Korhonen  Kuva Ilkka Koski

Hyvä peräkärry on huomaamaton ja se tulee auton perässä helposti. Peräkärryn alustaratkaisuun on tärkeä kiinnittää huomiota ostovaiheessa. Eli siihen, löytyykö kärrystä sekä iskunvaimentimet että jouset vai onko siinä esimerkiksi kumivääntöjousitus, vinkkaa Juhdan tuotantopäällikkö
Timo Matikainen. 

– Myös akselien lukumäärä vaikuttaa kärryn liikkeisiin, samoin suuntavakaudessa on eroja. Esimerkiksi venetraileri on usein peräkärryä pidempi, joten se oikoo mutkissa enemmän.

Kärryn peruuttaminen on puolestaan oma taiteenlajinsa, mikä vaatii useammalta ainakin jonkinlaista harjoittelua. 

– Mitä isompi ja pidempi kärry on, sitä helpompaa peruuttaminen on. Pitkän kärryn näkee sivupeileistä ennen kuin se on linkussa. Lisäksi pidempi peräkärry reagoi rauhallisemmin kääntöliikkeisiin.

Autoilijoiden tarpeisiin

Joensuulainen Juhta on valmistanut peräkärryjä ja venetrailereita jo vuodesta 1977. Vuonna 2017 mallisto uudistettiin vastaamaan nykyajan autoilijoiden tarpeita. 

– Alkuperäiset peräkärrymme olivat 137 senttimetriä leveitä. 2010-luvulla asiakkaat alkoivat toivoa leveämpää kärrymallia. Uudistuksen myötä otimme etukenon tulevaisuuteen ja suunnittelimme myös 180 senttimetriä leveän kärryvaihtoehdon.

Juhdan ensimmäiset peräkärryt olivat kokonaismassaltaan 450-kiloisia ja väriltään joko vihreitä tai oranssinruskeita. Jo silloin tuotteet tehtiin kestämään aikaa.

– Meille tuli viime vuonna vaihdossa 40-vuotias Juhta. Pintapuolisen peruskunnostuksen jälkeen kärry lähti uudelleen liikenteeseen. Olemmekin käynnistämässä kilpailua, missä etsimme Suomen vanhinta Juhtaa. Sen tulee olla tieliikenteessä ja kokonaismassaltaan 450 kilogrammaa. Peräkärryssä ei saa olla rakenteellisia muutoksia.

PERÄKÄRRYJEN kaikki komponentit ovat laadukkaita ja testattuja.

Kärrylle mahtuu kuormaa 

Tämän päivän Juhta on tyypillisesti 750-kiloinen jarruton lavakärry. Tavallisesti peräkärryn osuus massasta on 200–300 kilogrammaa, joten hyötykuormaa kärrylle mahtuu noin 500 kilon edestä. 

Juhta on siitä huoleton valinta, että peräkärryn alla ei ole erillisiä liitoksia, vaan sähköt kulkevat aina vain yhdellä johdolla. 

– Kaikki käyttämämme komponentit ovat laadukkaita ja testattuja. Jos esimerkiksi kärryn valot eivät toimi, vika löytyy aina joko polttimosta tai pistotulpasta.

Juhta tekee hyvää paitsi luonnolle, se on myös suomalaisen työn asialla. Yritys on Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritys ja kaikki tuotteet ovat Avainlippu-merkittyjä.