Logistiikkaa suurella sydämellä

Logistiikkaa suurella sydämellä

Greencarrier Freight Services Finlandin toimitusjohtaja Ari Malvela haastoi vuosi sitten konsernin kumppaneita ja Helsingin toimipisteen naapuriyrityksiä lähiympäristön roskien keräykseen.

Logistiikkaa suurella sydämellä

Greencarrier on logistiikka-alan pieni ja vikkelä toimija, jolla on ison konsernin hartiat. Se tarjoaa henkilökohtaista palvelua läpi kuljetusketjun.

Teksti Aino Tiirikkala  Kuva Joona Raevuori

Jotta voi kilpailla globaaleilla markkinoilla, on tarjottava palvelua. Se on meidän niche, kertoo Greencarrier Freight Services Finlandin toimitusjohtaja Ari Malvela.

Kasvottoman palvelunumeron sijaan yrityksen asiakkuuksia hoitavat Suomessa nimetyt henkilöt. Yksi kontaktihenkilö on aina tavoitettavissa.

Greencarrierin tuotteisiin kuuluvat globaalit lento- ja meripalvelut sekä Kiinan rautatie- ja Euroopan autoliikennepalvelut. Ne on optimoitu siten, että asiakkaan toimitusketju hoituu ilman ylimääräisiä varastoja. Logistiikkaketjua hallinnoiva yritys auttaa asiakkaitaan myös esimerkiksi tullaukseen, maakohtaisiin toimitusehtoihin ja vakuutuksiin liittyvissä kiemuroissa.

– Toimitusehdoissa on kustannusten lisäksi kysymys riskin siirtymisestä myyjältä ostajalle. Nämä asiat eivät aina ole selviä ulkomaankauppaa harjoittavissa pk-yrityksissä, Malvela avaa.

Vähittäiskaupan ja teollisuuden välissä toimiva ala on jatkuvasti hektinen. Rahtien aikataulut ovat kriittisiä, ja aikavyöhykkeiden erot vähentävät aktiivista kommunikointiaikaa monien maailman alueiden kanssa. Tarkka suunnittelu onkin alalla kaiken a ja o. Talviset myrskyt saattavat kuitenkin tuoda yllätyksiä laivojen aikatauluihin. Usein logistiikan ongelmat kumuloituvat pitkinä arkipyhinä.

– Monta kertaa asiakasuskollisuus punnitaan, ja se lujittuu niissä tapauksissa, joissa jokin ei ole mennyt suunnitelmien mukaan ja ongelmat hoidetaan kuntoon.

Viivästynyt lähetys on esimerkiksi saatettu toimittaa suoraan Greencarrierin asiakkaan asiakkaalle.

Ruotsalaisomisteisen konsernin päämarkkina-alueita ovat Skandinavia, Baltia, Puola ja Kiina. Omia konttoreita on 11 eri maassa.

– Esimerkiksi Brexitin kohdalla saamme suoraan oman konsernin ihmisiltä tietoa, mihin markkinat ovat menossa ja miten varautua niiden pullonkauloihin.

Paikalliset kumppaninsa yritys valitsee huolella. Silloin yksi ar-vioitavista asioista on Greencarrierille tärkeä ympäristövastuullisuus.

Vastuuta ympäristöstä

Kun yritys konsultoi asiakastaan järkevimmästä kuljetusvaihtoehdosta, ympäristönäkökulma on aina mukana.

– Jos asiakas haluaa Kiinasta tavaraa, tarjoamme lentorahdin vaihtoehtona Kiinan rautateitä.

Silloin lähetys on perillä Suomessa enimmillään noin kolmessa viikossa. Maantiekuljetusten sijaan Euroopassa tehdään nykyisin entistä enemmän short sea –kuljetuksia.

– Vaikka rekkojen päästöt vähenevät uuden teknologian myötä koko ajan, mahdollisimman tehokkaasti kontteihin pakatut merikuljetukset ovat paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Konserni raportoi asiakkailleen kuljetusten päästöt ja ympäristövaikutukset. Kuljettajat saavat bonusta taloudellisesta ajotavasta.

Kiinassa Greencarrier on ottanut jakelussa käyttöön ensimmäiset omat sähköautot. Konsernin tavoitteena onkin vähentää hiilipäästöjään 30 prosenttia vuoden 2018 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Pyrkimyksenä on myös, että samana vuonna yli puolet yrityksen myynnistä sisältää kestäviä ratkaisuja. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 320 miljoonaa euroa.