Amadeus Finland Oy:n Samuli Sakarin ja Janne Aarniovuoren mukaan uudistusten tavoitteena on tuottaa entistä yksilöllisempiä ja sujuvampia matkaelämyksiä. Kuva Joona Raevuori.
Liikematkustus

Yksilöllinen palvelu takaa sujuvan matkakokemuksen

Amadeus IT Group on maailman johtava matka-teknologiatalo. Yritys ei vain lepää laakereillaan, vaan uudistaa ja kehittää palvelujaan jatkuvasti – niin matkustajien kuin koko matkailualan.

Teksti Marja Hakola

Neljä eurooppalaista lentoyhtiötä, Air France, Iberia, Lufthansa ja SAS, perustivat Amadeus IT Groupin vuonna 1987 tavoitteenaan tehostaa lentojensa jakelua ja varattavuutta matkatoimistoissa.

Yhteistyön tuloksena syntynyt Amadeus-järjestelmä on nykyään maailman käytetyin varausjärjestelmä. Sen piiriin kuuluu muun muassa yli 700 lentoyhtiötä, 500 000 hotellia sekä 90 junaoperaattoria.

Varausjärjestelmää käyttävät niin vapaa-ajan, online- kuin liikematkatoimistot ympäri maailman.

– Amadeusta voi hyvällä syyllä kutsua matkailun ekosysteemiksi, sillä se yhdistää matkapalvelujen tuottajat, niiden välittäjät ja asiakkaat, kuvailee Amadeus Finland Oy:n tuotetarjonnasta ja markkinoinnista vastaava Samuli Sakari.

– Keräämme yhteen eri toimijoilta tulevan, matkan varaamisessa tarvittavan tiedon ja mahdollistamme siten helpon ja tehokkaan varaamisen yhdestä kanavasta, selvittää liikematkustussegmentistä vastaava Janne Aarniovuori.

Amadeuksen IT-ratkaisut auttavat esimerkiksi lentoyhtiöitä, lentoasemia, hotelleja, matkatoimistoja ja muita alan toimijoita tarjoamaan entistä parempia matkaelämyksiä.

Käyttäjälähtöisyys edellä

Amadeus on käynnistänyt historiansa suurimman investointihankkeen, jossa matkailutoimialan uusia teknologiastandardeja ja -järjestelmiä kehitetään yhteistyössä kaikkien alan toimijoiden kanssa.

– Käyttäjälähtöisten palveluiden kehittäminen edellyttää avointa dialogia kaikkien toimijoiden välillä, kertovat Sakari ja Aarniovuori.

Uudistus asettaa haasteita tulevaisuuden käyttöliittymille, jotka kokoavat yhteen kaiken matkustajien, matkatoimistojen ja yritysten tarvitseman matkasisällön. Käyttöliittymän tulee pystyä kokoamaan sisältö yhteen kanavaan – oli matkapalveluntuottajan käyttämä jakeluteknologia sitten uutta tai vanhaa.

Kohdennettuja palveluita

Nykyteknologiaa hyödyntämällä Amadeus vastaa asiakkaiden muuttuneisiin ostostapoihin ja -odotuksiin. Toimiminen avoimessa ympäristössä tekee sen mahdolliseksi.

– Facebook, Uber, Airbnb, Amazon – nämä ja monet muut yritykset ovat muuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä ja odotuksia verkkopalvelujen toimintalogiikasta. Uudenlaiset asiakaskokemukset muokkaavat tapaa, jolla lentoyhtiöt sekä muut alan toimijat tuovat palvelunsa kuluttajien ja liikematkustajien varattavaksi, Sakari kertoo.

– Kuluttajat odottavat, että heidät tunnistetaan palvelussa. He odottavat, että heidän historiansa ja kiinnostuksen kohteensa tunnetaan ja tarjotaan juuri heille kohdennettuja palveluita, Aarniovuori lisää.

Tuottaakseen matkustajille henkilökohtaisempia palveluita lentoyhtiöt haluavat tunnistaa matkustajan jo siinä vaiheessa, kun matkaa ollaan varaamassa. Matkustajalle halutaan tarjota hänen matkustustottumuksiaan vastaavia palveluita.

Matkustajien vaatimusten lisääntyessä lentoyhtiöiden tarjoamien lisäpalvelujen merkitys kasvaa, sillä niiden avulla yhtiöt voivat yksilöidä tarjouksiaan. Varausten yhteydessä halutaan myös esitellä eri vaihtoehtoja kuvien, videoiden ja jopa VR-tekniikan avulla.

– Teknisesti tämä edellyttää lentoyhtiöiden ja muiden palveluntuottajien siirtymistä uuteen tiedonsiirtostandardiin eli NDC:hen. NDC on tätä päivää ja mahdollistaa lentopalveluiden kohdennetumman jakelun, Sakari kertoo.

Teknologiaan siirrytään vähitellen. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä lentoyhtiöiden palveluista 20 prosenttia myytäisiin NDC-teknologiaa hyödyntäen.

WWW.AMADEUS.COM

OLEMME MATKA BUSINESS FORUMISSA OSASTOLLA 1e19.

Amadeus IT Group
  • Amadeus IT Groupin päämaja sijaitsee Madridissa, Espanjassa.
  • Suomessa myynnistä, markkinoinnista, kehittämisestä ja kouluttamisesta vastaa Amadeus Finland Oy.
  • Yritys investoi vuosittain lähes viidenneksen liikevaihdostaan tutkimukseen ja kehitykseen.
  • Amadeus on investoinut T&K:hon yhteensä 5,4 miljardia vuodesta 2004 alkaen

You Might Also Like