Liian pieniä toiveita ei ole olemassakaan

Liian pieniä toiveita ei ole olemassakaan

Hairbestiesin omistaja ja kampaaja Kika Packalèn-Kippilä korostaa, että henkilökohtainen palvelu toimii myös verkossa.

Liian pieniä toiveita ei ole olemassakaan

Kika Packalèn-Kippilä avasi verkkokaupan, jotta ihmiset saisivat rehellisiä, lupauksia pitäviä tuotteita itselleen.

Teksti Susanna Luikku  Kuva Ismo Henttonen

Porvoon saariston Pellingistä käsin pyöritetyn Hairbestiesin tavaramerkkejä ovat värikäs tyyli ja erottuvat merkit. Kampaaja Kika Packalén-Kippilä hoitaa perheyrityksessä markkinoinnin, tilaukset ja varaston. Toimitusjohtaja Johnny Kippilä vastaa yhdessä Karoliina Sundströmin kanssa myynnin kehityksestä, asiakassuhteista ja tavoitteista. 

Marraskuussa 2020 Hairbesties avasi kuluttajille tarkoitetun verkkokaupan, jonka avulla halutaan tuoda ammattilaisten tietotaito, tuotteet ja palvelut entistä helpommin myös yksityisasiakkaiden ulottuville. 

– Idea kuluttajaverkkokaupasta lähti liikkeelle siitä, että saisimme tuotteet paremmin näkyville ja ihmisten tietoisuuteen. Näin jokaisella olisi mahdollista saada laadukkaita tuotteita itselleen myös muuten kuin kampaamokäynneillä ja -ostoksilla, joita niitäkin toki halutaan vahvistaa, Packalén-Kippilä kertoo.

Salongeista saatavien laatuhiustuotteiden lisäksi verkkokaupassa on myynnissä myös luonnonkosmetiikkaa, hiusaccessoreja kuten pinnejä, scruncheja ja pantoja sekä ihonhoitotuotteita. Valikoima laajenee koko ajan.

Tuotteita moneen lähtöön

Eniten tuotteita tulee Australiasta, Tanskasta ja Ruotsista, mutta myös suomalaisia brändejä on Hairbestiesin valikoimassa. Ammattilaisten käyttämistä työvälineistä valtaosa saapuu Yhdysvalloista.

Kippilät korostavat, että asiakkaiden toiveita kuunnellaan herkällä korvalla ja pyritään aina löytämään kaivattu tuote. Liian pieniä tai turhia toiveita ei olekaan.

– Se pätee niin henkilöasiakkaisiin kuin kampaamopuoleen. Meillä ei ole väliä, onko tilaaja kuluttaja, yksinyrittäjä vuokratuolilla vai kymmenen kampaamon omistaja. Kun on itse tehnyt tätä työtä, tietää miten rankkaa se voi yksin olla, Packalén-Kippilä tiivistää.

Yrityksen kuluttajapuolen verkkokaupan myynti on ollutkin parin viimeisen kuukauden aikana hyvässä  kasvussa.

– Tukka kasvaa ihmisillä, oli korona tai ei, Johnny Kippilä naurahtaa.

Hyvä tukka, parempi mieli

Hiusalan trendit vaihtelevat, mutta Packalen-Kippilän mukaan nyt haetaan luonnollisia, lähempänä omaa väriä olevia sävyjä. Pastellit jatkavat vahvasti suosiotaan, ja vaalennusaineiden sekä -tuotteiden kysyntä on jatkuvaa.

– Juuri nyt monia kuluttajia kiinnostaa, miten löytää oikeanlaiset tuotteet talvihiuksille. Meidät tunnetaan ammattipuolella siitä, että vastaamme kysymyksiin ja toimitamme tuotteet nopeasti, ja näin jatkamme myös kuluttajapuolella. Kun verkkokaupassa on itse maahantuotuja tuotteita, valikoima on yksilöllinen ja tuotteet erottuvat muista hyvin.

Toinen vahva kehityssuunta on ympäristöystävällisyys ja luonnonmukaisuus. Saaristossa asuville yrittäjille on koko ajan ollut selvää, että jätteen määrä pakkausmateriaaleissa pyritään minimoimaan, muovia vältetään ja kaikki mahdollinen kierrätetään.

Myös hiusalan brändeille on tärkeää korostaa ympäristövastuutaan. Sen toteutumista valvotaan useissa maissa tarkasti, ennen kuin sitä voi mainostaa. Myös asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia tuotteiden sisällöstä muun muassa allergisoivien aineiden ja elämäntapojensa vuoksi.

– Meiltä kysytään paljon orgaanisia ja vegaanisia tuotteita, ja niistä ollaan valmiita maksamaan. Haluamme palvella yksityisiä kuluttajia myös verkossa, jossa voidaan antaa henkilökohtaista palvelua ja neuvoa muutenkin kuin kampaamokäynneillä ja meikkiostoksilla. Chat-palvelu on suosittu, ja meillä vastaa ihminen eikä robotti, Sundström korostaa.

– Hairbesties tunnetaan erittäin aktiivisesta somestaan, ja kaikkiin kuviin ja tägäyksiin vastataan ahkerasti. Toivomme vahvaa vuorovaikutusta asiakkaisiin: siitä saa aina ideoita ja palaute on tärkeää.

Packalen-Kippilän mukaan suomalaiset luottavat vahvasti omiin kampaajiinsa ja hyväksi havaitsemiinsa tuotteisiin. Luottamus siihen, että kampaajalla on turvallista käydä, on myös palautunut melko hyvälle tasolle.

– Kun hiukset ovat kunnossa, monella on ihan fyysisestikin parempi olla.