Lepo on tärkeä osa kuntoilua

Lepo on tärkeä osa kuntoilua

Ajattele kuntosalikäyntiä hyvinvointireseptinä: kun kuntoilu ja lepo ovat tasapainossa muun arjen kanssa, syntyy myös tuloksia.

Lepo on tärkeä osa kuntoilua

Kunto nousee parhaiten, kun muistaa välillä levätä. Treenaamisen sijaan P&T-kuntoklubeilla kannustetaan hyvän olon tunnistamiseen.

Teksti Elina Teerijoki  Kuva PT-Salit

P&T Jätkäsaaressa kuntoilee illalla neljä aikuista kuntoilijaa. Kaksi keskittyy treeniin kuulokkeet päässään, toiset työskentelevät viereisillä laitteilla ja jutustelevat hiljaa. Päivän ensimmäiset kuntoilijat ovat avanneet lähikuntosalinsa oven jo aamuviiden jälkeen. Moni pistäytyy lähisalillaan useita kertoja päivässä.

Kuntoilun tavoitteita on yhtä monta kuin klubilla on jäseniä, mutta niitä kaikkia yhdistää arki- ja työkunnon ylläpitäminen ja oman hyvinvoinnin lisääminen.

– Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Kuntosalille voi lähteä, vaikka kuntoa olisi kartuttanut parikymmentä vuotta sohvalla, sanoo P&T Finlandin toimitusjohtaja Marko Lavikainen.

Puls & Träning -kuntoklubit ovat helposti lähestyttäviä korttelikuntosaleja. Niihin uskaltaa mennä, vaikka kunto ei olisi valmiiksi huipussaan. Vaikka liikunnassakin aloittaminen on vaikeinta, motivaatio nousee, kun huomaa, että liikkuminen on mukavaa. Monelle kuntosaliharjoittelu tarkoittaa edelleenkin maksimaalista suoritusta ja näkyviä lihaksia; jos kuntoiluun sen sijaan asennoituu oman hyvinvoinnin lisäämisen kautta, voi yllättyä positiivisesti.

– Palautuminen on tärkeä osa kuntoilua. Treeni, uni ja ravitsemus tukevat yhdessä ihmisen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti, muistuttaa P&T Finlandin hyödyntämän teknologian kehittämiseen osallistunut pitkän linjan kestävyysurheiluvalmentaja Ulf Meriheinä.

Tavallinen aloittelijan virhe on treenata liikaa ja liian kovaa. Myös tavalliselle kuntoilijalle voi kehittyä krooninen ylirasitustila. Ylirasitusta ei ole helppo huomata, mutta hengityksen ja sykkeen mittaaminen auttaa sen havaitsemista.

TAVOITTEITA ON yhtä monta kuin klubilla jäseniä.

Resepti hyvinvointiin

P&T-kuntoklubeilla on alkamassa projekti, jossa vuoden ajan seurataan kahdenkymmenen erilaisen kuntoilijan kehitystä P&T:n kuntotarkastuksen, ohjatun ja itsenäisen kuntoilun, teknologian ja hyvinvointiasiantuntijoiden avulla. Teknologialla mitataan autonomisen hermoston toimintaa ja päätellään, mitä keho tarvitsee. Valmentaja kannustaa harjoittelemaan sopivasti ja pitämään harjoittelun ja palautumisen suhteen optimaalisena.

– Subjektiiviseen kokemukseen omasta hyvinvoinnistaan ei aina voi luottaa. Teknologia kertoo objektiivisesti esimerkiksi siitä, miten ihminen nukkuu. Mittatarkkuus riittää myös terveydenhuollon ammattikäyttöön, Lavikainen avaa.

Kun ihminen havaitsee, ettei palaudu tavalliseen tapaan, on syytä pitää taukoa treenistä. Esimerkiksi työstressi heijastuu koko kehoon ja liikuntaa on kevennettävä. Toisaalta sopiva fyysinen aktiivisuus rauhoittaa ja antaa paremman unen.

Meriheinä kannustaa pitkäänkin passiivisina olleita kuntoilemaan, koska terveyshyödyt näkyvät pian esimerkiksi verenpaineen laskuna.