Lehdellä on retroarvoa

Lehdellä on retroarvoa

Näyttelypäällikkö Suvi Jalli odottaa näyttelyssä erityisesti kurkistusta varhaisjakelun käytännön työn tehtäviin. 

Lehdellä on retroarvoa

Digimurros on tuonut muutoksia viestintätapoihin. Postimuseon uusi näyttely valaisee muutosta ja tarinaa lehden takana.

Teksti Elisa Salama  Kuva Eino Ansio

Suomalainen tapa jakaa päivän lehti yöllä suoraan tilaajan postiluukkuun on eurooppalaisittain lähes ainutlaatuinen. Keski-Euroopassa lehti ostetaan aamulla kioskista ja luetaan kenties työmatkalla tai kahvilassa. 

– Meillä aamun lehti on toiminut jo pitkään päivän käynnistäjänä, jota ilman päivä ei lähde kunnolla käyntiin, kertoo Postimuseon näyttelypäälikkö Suvi Jalli. 

Postimuseo keräsi viime vuonna muistitietoa paperisesta sanomalehdestä ja sai yli 500 vastausta. Muisteluista nousi esiin sanomalehden rooli arjen rytmittäjänä. 

– Nuorten vastauksista taas kuulsi tapa seurata mieluummin jatkuvaa uutisvirtaa verkosta kuin odotella paperilehteä, Jalli sanoo.

Viestintätapojen muutos koskettaa monia. Postimuseo tuo uudessa Aamukahvi ja tuore lehti – näyttelyssä esille lehden matkan aina painosta keittiönpöydälle ja takaisin kiertoon. 

Kurkistus jakajan työhön

Näyttelyssä pääsee eläytymään konkreettisesti varhaisjakajan työhön ja kurkistamaan kaupunkiin monelle vieraaseen kellonaikaan. 

– Jakajan sähköskootterille voi kirjaimellisesti istahtaa ja seurata jakajan työtä 180-asteen näytöltä yön tunteina, Jalli sanoo. 

Eri vuodenaikoina videoitu materiaali osoittaa, että työtä tehdään säässä kuin säässä.

– Avaamme myös jakelupäivystäjän työtä. Näyttelyssä voi vastata päivystäjän puhelimeen ja käydä sananvaihtoa lehteään odottavan asiakkaan kanssa. Sanomalehti ei vain ilmesty, vaan se tuodaan. Lehti kulkee monen käsiparin kautta.

Tampereen museokeskus Vapriikissa sijaitseva näyttely sisältää myös runsaasti sanomalehden historiaa. Tilassa voi istahtaa aamukahvipöytään eri vuosikymmenillä ja käydä keskustelua kyseisen ajan hahmon kanssa. 

IHMISTEN TARVE viestiä ei ole muuttunut mihinkään, mutta tavat ovat.

Viestintä säilyy jatkossakin

Kirjepostin väheneminen ja paperisen sanomalehden muutos koskettaa myös Postimuseota. 

– Ihmisten tarve viestiä ei ole muuttunut mihinkään, mutta tavat ovat. Siksi seuraavien vuosien aikana suuntaamme museossa koko viestinnän kentälle, Jalli paljastaa.

Aiemmin Postimuseo on keskittynyt postin välityksellä tapahtuvaan viestintään. Jatkossa sisältöjä laajennetaan kohtaamaan koko yhteiskunnassa tapahtunut muutos. Tulevaisuudessa Postimuseosta tulee kaikenlaisen ihmisten välisen viestinnän tallentaja.

Entä onko paperilehdelle enää sijaa ihmisten arjessa jatkossa?

– Nuorille aikuisille sanomalehti on nykyään hetki omaa aikaa, jonka ääreen pysähdytään viikonloppuisin. Lehdellä on retroarvoa, joka symboloi rauhoittumista kahvihetken äärelle.

Aamukahvi ja tuore lehti -näyttely avautuu toukokuun 28. päivä Vapriikissa Tampereella.