Leasingin suosio kasvaa

Leasingin suosio kasvaa

Nordean autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto suosittelee vertailemaan leasingin ja omistamisen plussia ja miinuksia toden teolla. Monesti leasing voi olla selvästi kannattavampaa.

Leasingin suosio kasvaa

Autoleasing kiinnostaa yhä enemmän. Sähkö- ja hybridiautojen osuus on jo lähes puolet uusista yksityisleasing-sopimuksista. Vahva omistamisen kulttuurikin on murroksessa.

Teksti Outi Rantala  Kuva Juho Länsiharju

Yksityisleasing, eli pitkäaikainen vuokraaminen vauhdittaa ekologista autoilua. 

– Moni haluaa käyttöönsä uusinta tekniikkaa. Yksityisleasing madaltaa kynnystä uuden auton hankintaan, koska ei haluta kantaa riskiä arvon alenemisesta ja kuukausihinta houkuttelee, tietää Nordean Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto.

– Suomessa keskimääräinen auton leasingaika on 3–4 vuotta ja ajosuorite 15 000 kilometriä vuodessa, mikä kertoo siitä, että harvaan asutussa maassa autoa selkeästi tarvitaan.

Nordea kehittää asiakkaille rahoitusratkaisuja ja tekee yhteistyötä autoliikkeiden kanssa. 

– Sopimuksia on kahdenlaisia, mutta sopimuksen muodolla ei ole vaikutusta auton käyttäjälle. Aidossa leasingissa auton omistus säilyy vuokrausajan leasingyhtiöllä, kun taas rahoituspohjaisessa sopimuksessa rahoitusyhtiö ostaa sopimuskauden päätyttyä auton takaisin asiakkaalta etukäteen sovitulla hinnalla, Ajanto selventää.

Uudet rahoitusratkaisut ovat murtaneet Suomessa sitkeästi elävää omistamisen kulttuuria.

– Kymmenen vuotta sitten asenteet alkoivat muuttua. Kuukausimaksulla on jo pitkään hankittu esimerkiksi suoratoistopalveluja, lastenvaatteita tai astioita.

Arvonalenemasta ei huolta

Yksityisleasingilla ostetaan lähtökohtaisesti taloudellista turvallisuutta, sillä kuukausihintaan sisältyvät auton huollot ja korjaukset, joiden kustannuksia auton omistajan on vaikea arvioida.

– Uuden auton hankintaan liittyy epävarmuutta. Jo neljässä vuodessa uuden auton arvo puolittuu, mikä saattaa yllättää. Moni miettii myös, mitä auton arvolle tapahtuu, jos markkinoille tulee uudempi auto, jossa on parempi akun kesto tai pidempi toimintamatka.

Ajanto huomauttaa, että ostamisen ja leasingin välisessä vertailussa autoilun todellisia kustannuksia voi olla vaikea hahmottaa.

– Autoilu on tunnelaji, mutta autot ovat käyttöhyödykkeitä, joiden arvo laskee. Laskelmissa osataan ottaa huomioon polttoaineet, huollot ja korjaukset, mutta arvonalenema usein unohtuu. LähiTapiolan teettämän tutkimuksen mukaan arvonalenema tai hankintaan liittyvät kulut ovat vain harvoilla mukana käyttökustannuksiin liittyvissä laskelmissa. 

Ajanto uskoo, että uudet palvelut saavat monet miettimään, avaisiko yksityisleasing mahdollisuuksia ekologisempaan ja turvallisempaan autoon.

– Suomessa ajellaan tällä hetkellä lähes Euroopan vanhimmilla autoilla. Uudet rahoitustavat vauhdittavat ympäristöystävällisten autojen hankintaa. Näin ihmiset voivat alentaa omia polttoainekulujaan ja madaltaa autoilun kustannuksia. 

Tilastojen mukaan tänä vuonna uusista rekisteröidyistä autoista lähes 20 prosenttia on ladattavia hybridi- ja sähköautoja. Yksityisleasingillä hankituista uusista autoista yli kolmannes on ollut ladattavia hybridi- ja sähköautoja.

– Yksityisleasingissa ei menetä mitään ostamiseen verrattuna ja jälleenmyyntiarvosta ei tarvitse murehtia. Tämä on hyvä keino päästä käsiksi uusimpiin käyttövoimiin ilman pelkoa siitä, että ne vanhenisivat muutamassa vuodessa.

Edullisimmillaan uuden auton saa käyttöön alle 300 euron kuukausimaksulla. Ajanto muistuttaa, että kalliskin merkki voi tulla leasing-sopimuksella edulliseksi.

– Auton saa käyttöön ilman käsirahaa ja sopimuskaudella huollot ja korjaukset sisältyvät sopimukseen. Asiakkaalle jäävät auton käyttöön liittyvät maksut eli ajoneuvovero, polttoaineet ja vakuutukset.

LEASINGISSA EI menetä mitään ostamiseen verrattuna.

Hankinta on vaivatonta

Ajanto arvioi, että leasing helpottaa asiakkaan talouden hallintaa.

– Toki henkilön pitää arvioida oman kulutuksensa rajoja ja hänellä pitää olla säännölliset tulot. Autoliikkeessä myyjä laskee asiakkaan sopivan kuukausierän ja keskustelee, millainen auto asiakkaan tilanteeseen olisi sopivin. Sopimus tehdään autoliikkeessä ja luottopäätös tulee samalta istumalta. Hankinta käy sujuvasti ilman odotteluaikoja.

Uutta on se, että auton voi hankkia verkossa yksityisleasingilla alusta asti kotiin toimitettuna.

– Asiakas voi tilata auton verkosta autoleasing.fi-palvelun kautta. Verkkopalvelut ovat kehittyneet erityisesti korona-aikana. 

Sivustolla voi myös laskea kuukausieriä ja keskustella chatin kautta autoilun asiantuntijan kanssa. 

– Autamme yksityisleasing-sopimuksen tekemisessä. Jos valikoimastamme ei löydy mieleistä autoa, voimme laskea rahoitustarjouksen mihin tahansa muuhunkin vaihtoehtoon.

Nordea on kehittänyt palvelun NF Fleetin kanssa, joka on Nordea Rahoituksen ja ALD Automotiven yhteisyritys.

– Teemme yhteistyötä koko autoalan kanssa. Meillä on oma leasingyhtiö, joka hoitaa auton hankinnan alusta loppuun asiakkaan kanssa, Ajanto lupaa.