Kotimaisen lähituottajan liha on vastuullinen valinta

Kotimaisen lähituottajan liha on vastuullinen valinta

Kaikki Takaladon myymä liha on kotimaista ja mahdollisimman lähellä Haminan myyntipaikkaa tuotettua. 

Kotimaisen lähituottajan liha on vastuullinen valinta

Toisen polven lihakauppiaan Teemu Nopasen mielestä lihaakin voi syödä vastuullisesti.

Teksti Eija Anttila  Kuva Talakadon Liha

Takaladon Liha Oy on pieni haminalainen perheyritys, joka pyrkii hankkimaan kaikki raaka-aineensa mahdollisimman läheltä. Hommat tehdään käsityönä, eikä koneita käytetä lihan leikkaamiseenkaan.

– Teemme käsin valmistettuja tuotteita perinteisin menetelmin. Palveluihimme kuuluvat leikkauspalvelu, pitopalvelu ja lähiruoka, kertoo toimitusjohtaja Teemu Nopanen.

Nopasen mukaan hirvenlihojen leikkaamisen taito on pikkuhiljaa katoamassa. Ja nekin, jotka vielä osaavat sen tehdä, ovat päivät töissä, eivätkä ehdi. Nopanen itse on nähnyt hirven paloittelemista pienestä pitäen kuljettuaan isänsä Mika Nopasen mukana leikkuureissuilla.

Isänsä ja äitinsä Satu Nopasen työtä seuraamalla Teemu Nopanen on oppinut myös nykyiseen työhönsä perheyrityksen johdossa.

– Ei näitä hommia lukemalla opi vaan tekemällä, Teemu Nopanen vakuuttaa.

Mika Nopanen perusti reilu kymmenen vuotta sitten Takaladon Liha ja Kala Oy:n jäätyään työttömäksi paperimieheksi Summan tehtaan lakkautuksen jälkeen vuonna 2008. Nopanen palasi entiseen ammattiinsa, mutta ei enää toisen kauppiaan palvelukseen, vaan hän päätti työllistää itsensä yrittäjänä.

Mika Nopanen laittoi kotipalvaamon ja myymälän perheen omakotitalon pihapiiriin kuuden kilometrin päähän Haminasta. Tänä vuonna yrityksessä on tehty asteittaista sukupolvenvaihdosta, kun Teemu Nopanen on ottanut yhä enemmän ohjia.

Kala jäi yrityksen tuotevalikoimasta ja nimestä pois vuonna 2013, kun yritys alkoi toimittaa lihajalosteita myös lähialueella sijaitseviin kauppoihin.

TEEMME käsin valmistettuja tuotteita perinteisin menetelmin.

Vain kotimaista lähiruokaa

Takalato myy ainoastaan kotimaista lihaa, josta osa on tuotettu lähiseudulla Kymenlaaksossa noin 50 kilometrin säteellä. Esimerkiksi lähin sianliha tuotetaan Myllykoskella, karitsa Elimäellä ja hevosenliha Kausalassa.

Takaladon valikoimasta löytyy kaikkea, mitä Suomesta ylipäänsä on saatavissa, myös esimerkiksi riistaa ja strutsia.

Teemu Nopasen mukaan myös lihaa pystyy syömään vastuullisesti, kunhan sitä syö sitä kohtuudella ostaa kotimaista.

– Kotimaisen pientuottajan liha on parhaassa tapauksessa lähiruokaa tuottajalta, joka oikeasti välittää eläimistä ja kohtelee niitä hyvin, Teemu Nopanen muistuttaa.

Takaladon kaikille tuotteille on myönnetty joutsenmerkki. Joutsenmerkityt tuotteet ottavat huomioon tuotteen koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset.

– Haluamme avoimesti kertoa lihan alkuperän, Nopanen avaa.

Avoimuuden ja hyvien tuotteiden lisäksi yrityksen menestyksen salaisuus on joustavuus. Suurin osa liikevaihdosta tulee kuluttajamyynnistä, mutta Takaladolle on tärkeää toimittaa lähiruokaa myös Haminan, Kotkan ja Kouvolan alueen ravintoloihin sekä päivittäistavarakauppoihin.

Takaladon Lihan ja Kalan valikoimasta löytyy myös Takatalo & Tompurin pienpanimotuotteita, kuten liharuokien kylkeen sopiva Kaski-olut. 

Perinteet suosiossa

Takalato pitää valttinaan sitä, että yritys pystyy nopeasti vastaamaan erilaisiin tilauksiin. Ja palvelua asiakkaat tulevat hakemaan. Asiak-
kaat arvostavat sitä, että pihvit saa juuri oikein leikattuina.

– Nuoria käy nykyään asiakkaina entistä enemmän. Nuoret haluavat usein kokeilla jotain erilaista ja kyselevät neuvoja ja ruokavinkkejä, Nopanen kertoo.

Palvelua arvostavat myös ravintolat, jotka saavat Takaladosta käyttöönsä valmiit raakakypsennetyt ja leikatut pihvit.

Takaladon suosituin kuluttajatuote on edelleen perinteinen maalaispalvi, perinteisellä menetelmällä puulämmitteisessä savusaunassa palvattu sianliha. Jokaisen erän palvaus kestää 35 tuntia.

Teemu Nopasen mukaan jalostuspuolta on tarkoitus tulevaisuudessa kehittää edelleen.

Kun Nopaset aikoinaan perustivat palvaamon ja myymälän Vaalimaantien varteen keskelle metsää, saattoi joku epäillä hankkeen järkevyyttä. Mutta kun brändi on riittävän vahva, sijainti ei ole menestyksen este. Sesonkiaikoina, kuten juhannuksena, Nopasten pihalla on nähty puolentoista tunnin jonoja.

Tärkeää on, että jokainen asiakas tulee palveltua ja lähtee tyytyväisenä pois. Joskus se vaatii enemmän ponnistelua puolin ja toisin yhteisymmärryksen löytymiseksi.

Elekielikin on joskus tarpeen kuten silloin, kun vieraskielinen asiakas yritti saada kauppiaan ymmärtämään, että lammastahan hän haluaa. Vasta, kun mies määki myymälän lattialla nelinkontin, yhteinen sävel alkoi löytyä.