Kaupungingeodeetti Juha Helminen painottaa Lahden monipuolisuutta. Palvelut ovat lähellä, asuinkustannukset kohtuullisia ja luonnossa on paljon liikuntamahdollisuuksia. Kuva Lahden kaupunki.
Kiinteistö

Radan varrella osataan ja tehdään

Syksyllä liikenteelle avautuva valtatie 12:n Kujalan liittymä tuo Lahden jälleen lähemmäksi pääkaupunkiseutua. Voimakkaasti investoiva Lahti on nyt yrityksille houkuttavampi kuin koskaan.

Teksti Terhi Kangas

Kun oikorata Lahden ja Helsingin välille valmistui vuonna 2006, tuli Lahdesta entistäkin nopeammin saavutettava radanvarsikaupunki, jossa kaikki on lähellä. Töiden ja monipuolisten palveluiden perässä ei ole pakko pendelöidä Helsinkiin, mutta tarvittaessa sekin käy nopeasti: Pasilaan pääsee 40 minuutissa ja päärautatieasemalle 48 minuutissa.

Juuri nyt vimmalla kehittyvä Lahti tarjoaa muutakin kuin nopeita yhteyksiä moneen suuntaan: moderneja liikekiinteistöjä, verkostoitumista ja logistiikkaratkaisuja yrityksille sekä edullista asumista kaupunkilaisille. Elämänlaatukin kohenee, sillä elinkustannukset ovat kaukana pääkaupunkiseudun tasosta ja kaikki tarvittava on lähellä. Palvelut tavoittaa nopeasti kaikista kaupunginosista.

 

Lahti on myös yrityksille kompaktin kokoinen täyden palvelun kaupunki.

 

 

 

– Ruuhka tarkoittaa Lahdessa noin viiden minuutin viivettä. Silti kaikkea löytyy, monipuolisesta kulttuuritarjonnasta ainutlaatuisiin liikuntamahdollisuuksiin Salpausselän luonnossa. Lahti on myös yrityksille kompaktin kokoinen täyden palvelun kaupunki, jossa tapahtuu koko ajan, kertoo kaupungingeodeetti Juha Helminen.

Sijainti, sijainti ja sijainti

Radanvarren alue ja Lahden eteläinen kehätie ovat tällä hetkellä valtakunnallisesti näkyvimpiä rakennushankkeita, joiden yhteisenä tavoitteena on tehdä Lahdesta entistäkin helppokäyttöisempi kaupunki. Helmisen mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana alueelle rakentuu 250 000 kerrosneliötä asumisen ja yritysten tarpeisiin. Rautatieaseman viereen on jo noussut uusi matkakeskus, jonka myötä alueesta tuli julkisen liikenteen solmukohta, josta on sujuvat päivittäisyhteydet myös Venäjälle.

Aivan matkakeskuksen vieressä sijaitsee Askonalueen kulttuurihistoriallinen teollisuusympäristö, johon on kehittynyt luovien ja tietointensiivisten alojen osaamiskeskittymä. Viimeisimmän osaamisen ja tutkimustiedon suhteen Lahti on aiempaakin omavaraisempi.

– Lahti on nyt myös yliopistokaupunki, sillä LUT halusi ottaa vahvemman jalansijan kehittyvästä kaupungista. Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto on tekniikan ja talouden yhdistävä tiedeyliopisto, jonka osaamisesta on varmasti hyötyä myös alueen elinkeinoelämälle.

Toimialojen yhteistyötä

Kujalaan rakentuva, uusinta teknologiaa hyödyntävä logistiikkakeskus on sekin mielenkiintoinen avaus yritysmaailman suuntaan. Helminen vakuuttaa, että lahtelainen infrastruktuuri pystyy palvelemaan kaikenkokoisia yrityksiä toimialaan katsomatta. Elintarvike- ja viljaklusteri ovat alueen perinteisiä vahvuuksia, mutta vahvoja nousijoita ovat kiertotalouden ja digitalisaation innovaatiot liiketoimintana. Kaikille toimialoille löytyy Lahdesta luonteva paikka.

Jotta ympäristökaupungiksi profiloituneen kaupungin kehittymisvisioita ei kuitattaisi vain paperinmakuisina lupauksina strategiassa, loppuun muutama todiste viime aikojen uutisoinneista. Lahti luopui huhtikuussa kivihiilestä energiantuotannossa ensimmäisenä Suomen suurista kaupungeista. Lahti on mukana myös Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -loppukilpailussa. Fazer investoi 40 miljoonaa tuotantolaitokseen, joka valmistaa tulevaisuudessa oman kauran kuoresta ksylitolia.

You Might Also Like