Visma Tampuurin toimitusjohtaja Juha Raitanen näkee, että kiinteistöalalla riittää vielä reippaasti tekemistä automaatioasteen noston sekä digitalisaation suhteen. Kuva Aleksi Palmqvist.
Kiinteistö

Asumisen asiointi siirtyy verkkoon

Taloyhtiön ei enää tarvitse viestiä asukkailleen ilmoitustaululle liitettyjen paperilappujen kautta. Digitaalisuus sekä verkkoasiointi tuovat täysin uudenlaisia viestintä-mahdollisuuksia koko kiinteistöalalle.

Teksti Anna Gustafsson.

Visma Tampuurin Helsingin toimistolla puitteet ovat kunnossa. Kiinteistötietojärjestelmiä kehittävä yritys pitää konttoriaan historiallisessa, Alvar Aallon suunnittelemassa Rautatalossa. Vuonna 1999 perustettu yritys sai viime kesänä uutta vauhtia toimintaansa, kun norjalaislähtöinen ohjelmistojätti Visma osti Tampuurin. Visma on iso kansainvälinen toimija ja yhdistyminen Tampuurin kanssa heijastelee koko kiinteistöalan digitalisaatiokehitystä.

Visma Tampuuri on viime vuosina panostanut voimakkaasti verkkoasioinnin kehittämiseen. Verkkoasiointi alkaa olla lähes joka alalla arkipäivää, mutta Visma Tampuurin toimitusjohtaja Juha Raitanen myöntää, että kiinteistöalalla ollaan ehkä tultu mukaan hiukan hitaammin. Nyt asumisen prosessit ovat voimakkaasti siirtyneet sähköisiksi.

Visma Tampuurin toiminnanohjausjärjestelmällä on mahdollista hallita koko asumisen ja kiinteistöhallinnan kaari. Sen avulla voi ilmoittaa asunnosta, jättää vuokrahakemuksen, solmia sopimuksen ja hoitaa irtisanomisen. Lisäksi sillä voi hallita vuokranmaksua ja vastikkeita sekä seurata huoltojen ja remonttien tilannetta. Asukkaat ovat arvostaneet myös mahdollisuutta varata saunavuoroja, autopaikkoja tai pyykkitupaa sähköisesti.

– Myös vikailmoitusten teko huoltoyhtiölle helpottuu, jos asukas voi olla huoltoon suoraan yhteydessä verkossa, vaikka mobiilisti, Raitanen lisää.

Visma Tampuuri on kiinteistötietojärjestelmien alalla iso toimija. Yrityksen ohjelmistoilla hallinnoiduissa kiinteistöissä asuu, tekee työtä tai viettää vapaa-aikaa jo kaksi miljoonaa suomalaista. Kiinteistöjä on kaiken kaikkiaan 80 000. Raitanen kehuu ohjelmistojätti Visman antamaa selkänojaa toimintaan.

– Vismalla on iso tuotekehitysyksikkö, oma tietoturvatiimi, paljon asiantuntemusta ja ohjelmistokomponentteja, joita voimme hyödyntää omissa tuotteissa ja palveluissamme. Kansainvälisiä ohjelmistokehittäjiäkin on käytössä tuhat.

Suuntana kestävä kehitys

Raitanen seuraa kiinnostuneena digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia kiinteistöalalla. Esimerkiksi hän ottaa kestävän kehityksen periaatteet, energian ja vedenkulutuksen seuraamisen asuntokohtaisesti. Raitanen uskoo, että esimerkiksi vuokra-asumisessa veden kulutuksen tekeminen näkyväksi vuokran ulkopuolisena maksueränä voisi ohjata kulutusta nykyistä kestävämpään suuntaan.

– Me ihmiset olemme vähän sellaisia, että eurot ratkaisevat. Jos omia tottumuksia muuttamalla saisi aikaan säästöjä, uskon että ihmiset toimisivat toisin.

Raitanen hahmottelee kiinteistöalalle tulevaisuutta, jossa verkkoasiointi olisi askeleen nykyistä edellä ja siihen olisi liitetty muitakin palveluja, kuten esimerkiksi mahdollisuus tilata siivousapua tai ruokapalvelua.

– Kiinteistöalan digitalisaatiossa ja automaatioasteen nostossa riittää vielä rutkasti tekemistä. Meilläkin on monta uutta ideaa valmiina, joista saisi kehitettyä kiinteistöalalle hyviä digitaalisia palveluita. Osa näistä on jo julkaistu ja osa vielä työn alla, kuvaa Raitanen.

You Might Also Like