Stena Recyclingin toimitusjohtaja Niclas Sacklénin sekä kaupallisen johtajan Toni Mannilan mukaan toimiva kiertotalous huomioi myös tuotteiden kestävän suunnittelun. Kuva Juha Arvid Helminen.
Kiertotalous

Kiertotalous ei ole pelkkää kierrätystä

Kiertotalouden globaali edelläkävijyys vaatii panostamista sekä palveluihin, innovaatioihin että lainsäädäntöön. Stena Recycling haluaa osaltaan vahvistaa kiertotalouden syklin jokaista vaihetta.

Teksti Joonas Ranta

Poissa silmistä, poissa mielestä. Tämä ajatus voi olla tiedostavimmankin kansalaisen päässä, kun vanhan tavaran saa kipattua kierrätyskonttiin. Todellisuudessa vaikkapa käyttämättömäksi jääneen polkupyörän kierrätystarina jatkuu. Sen takaavat edistysaskeleet kiertotaloudessa, josta on kehittymässä suuri tuleva teollisuudenala.

Stena Recycling on kierrätyspalveluita tuottava yritys, joka on erikoistunut Suomessa raudan ja metallien sekä elektroniikkaromun ja vaarallisten jätteiden käsittelyyn ja kierrätykseen. Yrityksen asiakkaita ovat niin teollisuuden toimijat, kunnat kuin yksityiset henkilötkin.

–  Otamme vastaan kaikenlaista metalli- ja rautaromua. Kehittyneiden käsittelyprosessien avulla romusta saadaan jalostettua uutta, korkealaatuista raaka-ainetta teollisuuden käyttöön. Näin materiaalit saavat uuden elämän uusissa tuotteissa, toimitusjohtaja Niclas Sacklén kertoo.

Suomessa kierrätysmateriaali jatkaa matkaansa esimerkiksi Stena Recyclingin Porin Tahkoluodossa sijaitsevalle murskalaitokselle. Prosessissa erotettu rautamurske toimitetaan suoraan sulattavalle teollisuudelle uusiokäyttöön. Tarkempaa käsittelyä vaativa värimetallipitoinen jae suuntaa tiensä Ruotsin Halmstadiin, jossa sijaitsee Stena Recyclingin kruununjalokivi, Stena Nordic Recycling Center. Pohjoismaiden suurin kierrätyskeskus vastaa kooltaan 80 jalkapallokenttää.

Uudistunut liiketoimintaympäristö

Halmstadin kierrätyskeskus on Stena Recyclingin voimannäyte sekä vastaus kiertotalouden globaaleihin uusiin haasteisiin.

–  Ennen monenlaista kierrätysprosessista syntyvää materiaalia vietiin esimerkiksi Kiinaan. Vuosi sitten kaikki kuitenkin muuttui, kun Kiinan valtion asettamat erittäin tiukat rajoitukset tulivat voimaan, Sacklén kertoo.

Materiaalin kuljettaminen Kiinaan ei ole myöskään ympäristön kannalta kestävää. Euroopassa pystytään vastaamaan haasteisiin uuden teknologian ja laitosten kautta entistä tehokkaammin. Sacklén uskoo, että seuraavina vuosina koko kierrätysala tulee teollistumaan kiihtyvissä määrin. 

 

Keskittymällä kierron alkuun minimoimme loppujätteen määrän.

 

 

Yrityksen kaupallinen johtaja Toni Mannila valottaa toiminnan skaalaa. Yksistään vanhojen autojen kierrätystoiminnan vaikutukset hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen ovat valtavat.

–  Stena-konserni kierrättää vuodessa yli 200 000 autoa. Toiminnasta palautuu yli 150 000 tonnia raakamateriaalia kiertoon, ja vähennämme siten lähes 350 tuhatta tonnia hiilidioksidipäästöjä neitseellisten raaka-aineiden käyttöön verrattuna, Mannila valottaa.

Koko kiertotalouden kehä haltuun

Stena Recyclingin puheissa ja toiminnassa näkyy kiertotalouden kehän kokonaisvaltainen ymmärtäminen. Vaikka kierrättäminen on yrityksen ydinliiketoimintaa, palvelukonseptia kehitetään kohti yhä kestävämpää ja kattavampaa palvelumallia, jossa kumppanuus alkaa jo tuotekehittelystä.

–  Keskittymällä kierron alkupäähän voimme minimoida loppujätteen määrän, Sacklén huomauttaa.

Hyvänä esimerkkinä on Volvon autojen kojelaudat, joiden kestävään suunnitteluun Stena Recycling osallistui. Investointien ja ydintoiminnan luonteen huomioiden ei ole sattumaa, että Stena on valittu SB Insightin toteuttaman Sustainable Brand Index B2B -tutkimuksen perusteella Ruotsin vastuullisimmaksi yritykseksi.

You Might Also Like