Kiertotalouden kuljetukset pyörivät puhtaalla biokaasulla

Kiertotalouden kuljetukset pyörivät puhtaalla biokaasulla

Hiilineutraali liikennöinti ei ole enää valintakysymys, vaan välttämättömyys myös kilpailutuksien osalta. Kotimaisen biokaasun käyttöä puoltavat myyntitehtävissä toimiva Juhani sekä avainasiakaspäällikkö Tomas hyötyajoneuvojen valmistukseen keskittyvältä Ivecolta. 

Kiertotalouden kuljetukset pyörivät puhtaalla biokaasulla 

Kotimaisella, puhtaalla biokaasulla kulkeva kaasuauto on verraton ajopeli, josta myös tavaraliikenteen kuljetusyrittäjä saa kilpailuetua. 

Teksti Mika Niiniranta  Kuva Susa Junnola

Biokaasun raaka-ainetta metaania syntyy jatkuvasti ihmisen toiminnan seurauksena. Jos metaania ei oteta talteen, se päätyy ilmakehään vauhdittamaan ilmastonmuutosta. Liikenteen käyttövoimana biokaasu vähentää siis paitsi liikenteen myös koko yhteiskunnan tuottamaa ympäristökuormaa. Siksi biokaasukaluston kysyntä on kasvussa. 

Yrityksistä on tullut ympäristötietoisempia, ja tavaraliikenteeseen halutaan nyt vähä- tai mielellään nollapäästöisiä ajoneuvoja. Myös valtion tarjoama hankintatuki raskaille kaasukäyttöisille kuorma-autoille on näkynyt kasvaneena kiinnostuksena. Kaasuautoja valmistavan Ivecon pihassa Espoossa komeilee pitkä rivi autoja kevyestä pakettiautosta raskaan sarjan kuljetuskalustoon. 

– Saamme kiertotalouden koko ketjun päästöttömästi pyörien päälle. Ruoka kulkee biokaasulla kauppoihin ja jätteet käsittelylaitoksille, missä niistä tehdään lisää biokaasua, kertoo avainasiakaspäällikkönä Ivecolla työskentelevä Tomas. 

Päästötön ja taloudellinen 

Kiertotaloudessa hiilineutraali liikenne on välttämättömyys. 

– Se näkyy jo nyt esimerkiksi valtion ja kuntien kilpailutuksissa niin, että lisäpisteitä saa jos pystyy tarjoamaan kaasu- tai kevyellä puolella sähköautoja. Osassa huomioidaan ainoastaan kaasulla toimivat kuorma- tai pakettiautot. 

Yrittäjiä luonnollisesti kiinnostaa ympäristöystävällinen auto, jolla voidaan kuljettaa kustannustehokkaasti painavaakin lastia järkevällä ajosäteellä. 

– Kysyntä on viime aikoina ollut vilkasta. Alalla kustannukset ovat nousseet ja katteet laskeneet, silloin haetaan säästöä polttoaineenkulutuksessa. Lisäksi kaasulla käyvä kalusto tuo vahvemman markkina-aseman ja sisältöä markkinointiin, kertoo Juhani, jolla on vuosien kokemus myyntitehtävistä Ivecolla. 

Lisää painetta tuovat kuljetusyrirysten asiakkaat, joita kiinnostaa millä tavalla tuotteet kuljetetaan perille. Useimmilla isoilla yrityksillä on vastuullisuuteen ja ilmastokestävyyteen liittyvät käytännöt, jotka vaikuttavat laajasti myös alihankkijoihin ja yhteistyökumppaneihin. 

ASIAKKAITA kiinnostaa tuotteiden kuljetustapa.

Hiljainen käyntiääni 

Hiilineutraaliuden lisäksi huomattavia etuja verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin ovat käytännössä olemattomat hiukkaspäästöt ja hiljainen käyntiääni. Sen vuoksi kaasuautot sopivat loistavasti kaupunkiliikenteeseen ja muille tiheään asutuille alueille erilaisiin jakelu- ja kuljetustehtäviin. Monissa eurooppalaisissa kaupungeissa keskustoihin ajamista on jo rajoitettu niin, että niihin pääsee vain vähäpäästöisillä autoilla. 

– Kaasuautosta on konkreettista hyötyä, kun joudutaan ajamaan ihmisten pihoille ja kauppojen eteen. Erityisesti talvella, kun autoja joudutaan pitämään käynnissä, melu-ja varsinkin hajuhaitta on diesel-autoon verrattuna olematon. Kun jakelua tehdään ilta-aikaan, hiljainen auto ei häiritse naapurustoa. 

Koeteltua toimivuutta 

Iveco on edelläkävijä kaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen valmistajana. 2010-luvulla alkoi nesteytystekniikan myötä nopea kehitys isoissa kuorma-autoissa. Se kasvatti autojen toimintasädettä – nyt päästään yhdellä tankkauksella jo 1 600 kilometriin. 

Iveco on ainoa valmistaja, jolla on tarjota malleja kaikkiin kokoluokkiin. Kalustoa hankkiva yrittäjä puntaroi yleensä kaluston taloudellisuutta ja toimintavarmuutta. 

– Kaasu on Suomessa halvempi polttoaine kuin diesel, mutta autot jonkin verran kalliimpia. Ero on kyllä pienentynyt koko ajan, ja valtion hankintatuki on raskaille ajoneuvoille ihan huomattava. 

Muitakin teknologioita on kehitteillä, ja sähkö on ajan myötä tulossa vaihtoehdoksi myös kuljetusliikenteeseen. 

– Erilaisia ratkaisuja tarvitaan tulevaisuudessa vielä lisää markkinoille, mutta tällä hetkellä vain kaasussa on tarjolla koeteltua ja kilpailukykyistä tekniikkaa. Esimerkiksi hyötykuorma on suurempi kuin sähköautoilla, ja biokaasun tankkaus on sähköauton lataamista nopeampi toimenpide.