Kestävän kiinteistön hallinta vaatii valveutuneen omistajan

Kestävän kiinteistön hallinta vaatii valveutuneen omistajan

Schneider Electricin liiketoimintajohtaja Tuomas Qvick kertoo, että kestävän kehityksen mukainen rakentaminen vaatii vahvaa omistajaohjausta.

Kestävän kiinteistön hallinta vaatii valveutuneen omistajan

Kiinteistöjen omistajien vastuu kestävän kehityksen mukaisesta rakentamisesta ja kiinteistöjen paremmasta energianhallinnasta kasvaa sitä mukaa, kun Suomen hiilineutraaliustavoitteen määräaika lähestyy.

Teksti Liisa Joensuu  Kuva Joona Raevuori

Schneider Electricin liiketoimintajohtaja Tuomas Qvick kertoo, että kestävän kehityksen mukainen rakentaminen vaatii vahvaa omistajaohjausta.

Kiinteistöjen elinkaaren pidentäminen ja niiden jättämän hiilijalanjäljen kaventaminen vaativat paljon koko kiinteistö- ja rakennusalalta. Erityisen tärkeässä roolissa ovat kiinteistöjen omistajat. Energiatehokkaiden, älykkäiden sekä käyttäjilleen entistä miellyttävämpien rakennusten aikaansaaminen vaatii jämäkkää omistajaohjausta. Sitä vaatii myös vanhojen rakennusten saneeraaminen nykyisten vaatimusten mukaisiksi.

Energianhallinta- ja automaatioratkaisuja kiinteistöihin toimittavan Schneider Electricin liiketoimintajohtaja Tuomas Qvick toivoo omistajien vaativan enemmän sekä itseltään että kaikilta rakentamisketjun osallisilta. Älykkäitä kiinteistöjä syntyy sitä mukaa kun omistajaohjaus vahvistuu.

– Rakentaminen siiloutuu edelleen hyvin pieniin osakokonaisuuksiin, ja kilpailutus köyhdyttää ratkaisuja, sillä tapana on tarttua halvimpiin tarjouksiin. Silloin kärsivät sekä rakentamisen laatu että pitkän elinkaaren tavoite. Omistajien tulisi ottaa enemmän vastuuta lopputuotteesta. Tavoitteena tulisi olla energiatehokas ja käyttäjäystävällinen rakentaminen. Harva haastaa vallalla olevan halvimman tarjouksen toimintamallin, vaikka toistettaviakin kokonaisuuksia voidaan rakentaa laadukkaasti, Qvick sanoo.

Vuoden 2020 tavoitteet

  • 75 prosenttia globaalista myynnistä tapahtuu Green Premium™ -ohjelmassa.
  • Mistään Schneiderin 200 toimipaikasta ei synny kaatopaikkajätettä.
  • Kuljetuspakkaukset ja kuormalavat valmistetaan kierrätysmateriaaleista tai sertifioiduista lähteistä peräisin olevista materiaaleista.

Teknologia hyötykäyttöön

Valveutuneimmat kiinteistönomistajat vaativat rakennushankkeiltaan ja kiinteistöiltään paljon aiempaa enemmän. Teknologia valjastetaan paremmin tuottamaan lisäarvoa ja toimimaan energiatehokkaasti kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Qvickin mukaan paremman lisäarvon tuottamisessa data tulee olemaan tulevaisuudessa yhä merkittävämmässä roolissa. Rakennusten tuottamasta datasta hyödynnetään eri arvioiden mukaan alle kymmentä prosenttia, mutta luku kasvaa sitä mukaa kun kiinteistöjen omistajat tarttuvat mahdollisuuteen säästää analytiikan avulla niin energiaa kuin ympäristöä.

– Kiinteistön aktiivisella hallinnalla ja teknologiaa hyödyntämällä rakennuksen energiakustannukset voivat pudota jopa yli 50 prosenttia. Myös huoltokustannukset alenevat, kun automaattinen analytiikka valvoo laitteistoja väsymättä ympäri vuorokauden, viikon jokaisena päivänä. Määräaikaishuollot vaihtuvat tarpeen mukaisiin huoltoihin.

Schneider Electric aloitti tänä vuonna Digirakennus 2020 -kampanjan, jonka tavoitteena on selkeyttää, mitä hyötyjä rakennusten digitalisaatio voi käyttäjille tuoda. Digitalisoinnin hyödyt näkyvät parhaiten runsaasti energiaa käyttävissä rakennuksissa, kuten jakelukeskuksissa, teollisuuslaitoksissa, kauppakeskuksissa ja sairaaloissa.

– Digitalisaatio parantaa myös käyttäjäkokemusta. Hyödyt ovat alkaneet vasta näkyä. Tulemme näkemään nopeampaa käyttäjäkokemuksen kehitystä seuraavien vuosien aikana.

Roolimallina yritys itse

Schneider Electric haluaa itse olla esimerkki yrityksestä, joka on sitoutunut ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. Yritys kiihdyttää hiilineutraalin toiminnan tavoitettaan ja muuttuu hiilineutraaliksi jo vuoteen 2025 mennessä.

Schneider Electric liittyi äskettäin ensimmäisten Business Ambition for 1.5 º C -kampanjan toteuttajien joukkoon. Se vahvisti joulukuussa Madridin COP25 -ilmastokokouksessa tavoitteensa sitoutua rajoittamaan globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen yhdessä alihankkijoidensa ja asiakkaidensa kanssa. Asiakkailleen yritys toimittaa palveluja ja ratkaisuja, joiden avulla asiakkaat pystyvät vähentämään hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin niiden oma toiminta aiheuttaa.