Kestävä kehitys

Yritysjätti kantaa vastuunsa

Kodinkone- ja elektroniikkaliikkeestä ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen ympäristövastuullisuus ja tehokas kierrätystoiminta. Gigantti noudattaa vihreitä arvojaan tinkimättömästi laatua vaalien.

Teksti Riitta Nikkola

Gigantti muutti myymälöissään muovikassit maksullisiksi toukokuussa 2016 ja noin vuosi sen jälkeen sitoutui ympäristöministeriön ja Kaupan liiton Green Deal -sopimukseen ensimmäisenä kodinkone- ja elektroniikkajälleenmyyjänä Suomessa. Samalla valikoimaan otettiin kestokassit. Muovikassien kulutus on maksullisuuden seurauksena vähentynyt yli 60 prosenttia.

– Haluamme rajoittaa muovikassien kulutusta vapaaehtoisuuden keinoin, ja saada samalla kuluttajat tietoisiksi siitä haitasta, mitä niistä koituu. Nyt kun on käynnissä muoviton maaliskuu, ajankohtainen aihe on herättänyt paljon tärkeää keskustelua, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Ihmiset ovatkin vähitellen kyseenalaistaneet muovikassien tarpeellisuuden ja monet kantavat kangaskasseja mukanaan.

– Olemme mukana Green Deal -hankkeessa, jonka tavoitteena on muovikassien käytön vähentämi- nen Suomessa. Hankeessa on mukana monta kaupan alan toimijaa ja yhdessä saamme varmasti enemmän arvokasta näkyvyyttä aiheelle, Korpela lisää.

Muovikassien myynnistä tulevat tulot ohjataan hyväntekeväisyyteen, henkilökunnan valitsemiin kohteisiin.

– Jouluna avustimme muun muassa SOS-Lapsikylää ja Hope ry:tä. Kehitämme tätä toimintaa koko ajan, sillä emme missään nimessä halua muovikasseista meille bisnestä, vaan tätäkin kautta rakentaa vastuullisuutta.

Usein kysellään, miksi muovikassien tilalla ei ole paperikasseja. Syy on se, että paperikassien logistiikka on raskaampaa ja valmistusprosessi erilainen.

– Totuus ei aina ole niin yksinkertainen kuin luullaan. Sen sijaan että miettisi, mitä kassille tapahtuu käytön jälkeen, voi ajatella minkälaisen polun se on käynyt läpi ennen kun päätyy kuluttajalle.

Gigantissa tutkitaan ja etsitään jatkuvasti uusia innovatiivisia ratkaisuja, esimerkiksi siihen, voisiko valikoimassa olla osaksi kierrätysmateriaalista tehtyjä kasseja.

Myymälät kierrätyspisteinä

Gigantin kaikki myymälät ovat SER- eli sähkö- ja elektroniikkaromun kierrätyspisteitä, mikä tarkoittaa, että niihin saa tuoda laitteita kierrätykseen, vaikkei ei ostaisi liikkeestä mitään vanhan laitteen tilalle.

– Jätelaki muuttui pari vuotta sitten siten, että pienemmät laitteet, kuten leivänpaahtimen, voi viedä liikkeeseen, jossa niitä myydään. Isommat kodin laitteet, kuten jääkaapin, saa viedä kilpailevaan liikkeeseen sillä ehdolla, että ostaa uuden tilalle. Meillä ei ole ostopakkoa, Gigantin logistiikkapäällikkö Petri Saarinen sanoo.

Tavoitteena on saada romua pois pelloilta ja ojanpohjilta oikeisiin paikkoihin jatkokäsittelyyn. Gigantin yhteistyökumppani, kierrätykseen ja jätteenkäsittelyyn erikoistunut Kuusakoski Oy, noutaa kuukausittain Gigantin välivaras- tosta käytetyt laitteet, ja käsittelee tehtaillaan mahdollisimman paljon osia uusiokäyttöön ja teollisuuden raaka-aineeksi.

– Toki viemme mennessämme asiakkaan kodinkoneen, kun asiakas ostaa meiltä uuden, mutta tämä on maksullista kuljetusta. Myymälöihimme saa tuoda kuitenkin maksutta niin paljon tavaraa, kuin nurkista löytyy, Saarinen painottaa.

Yrityksen isoimmat kierrätyspisteet ovat Jyväskylässä ja Lappeenrannassa. Valtakunnallisesti yritys on Suomen suurimpia romun vastaanottajia, viime vuonna sen kautta meni kierrätykseen noin 8000 tonnia romua. Toimipisteitä ympäri Suomea on 38.

Tietosuojasta huolehditaan

Asiakkaat jotka tuovat tietokoneita ja puhelimia kierrätykseen, kyselevät usein tietosuojasta. Tähän Gigantilla on selkeät käytännöt.

– Jokaisessa liikkeessämme on lukolliset säilytysastiat kierrätettäviä tietoturvalaitteita varten. Varastohenkilökunta ottaa laitteet vastaan ja asiakas näkee, että ne laitetaan lukittuun pönttöön. Lähetys avataan seuraavan kerran vasta Kuusakoskella, missä jäte murskataan mekaanisesti. Tietoturva-asia on tärkeä ja panostamme siihen koko ajan enemmän, Korpela sanoo.

Vastuullisuus ympäristöstä on tärkeä kilpailuvaltti, jota asiakkaat arvostavat.

Kun asiakas ostaa uuden tietokoneen tai matkapuhelimen tuodessaan vanhan kierrätykseen, hän saa hyvitykseksi lahjakortin. Tavoitteena on herätellä ihmisiä yhä enemmän tuomaan laitteita Gigantin myymälöihin, ettei tarvitse mennä kierrätyspisteisiin, jotka sijaitsevat kauempana keskustoista.

– Pidämme palkitsemista tärkeänä, sillä vanhojen laitteiden kierrätyksessä on vielä tekemistä – niitä soisi tuotavan vielä ahkerammin, sillä edelleen liian monet kännykät jäävät laatikoiden perälle lojumaan. Henkilökuntamme neuvoo ja muistuttelee asiakkaita hyvityksestä noutopisteillä.

Asiakkailta tuleva palaute on pääasiassa positiivista. Tietoa kierrätystoiminnasta kysellään paljon.

– Asiakkaat haluavat tietää, mitä käytetyille laitteille tapahtuu tämän jälkeen. Olemmekin panostaneet henkilökunnan koulutukseen ja tietämyksen lisäämiseen, jotta asiakkaille voidaan kertoa tarkkaa tietoa. Tätä kautta hälvennetään epäluuloja ja saadaan levitettyä tietoisuutta siitä, että meille voi tosiaan tuoda ilmaiseksi vanhat laitteet, Saarinen kertoo.

 

Gigantti on ollut virallinen sähkö- ja elektroniikkajätteen vastaanottopiste vuodesta 2004. Kuva Gigantti.

 

Ekokuljetuksille kysyntää

Uudehkona palveluna pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja mahdollisesti pian myös Turussa toimii Gigantin ekokuljetuspalvelu. Yrityksellä on käytössään 28 biokaasulla toimivaa autoa, jotka toimittavat tuotteita asiakkaille pikatoimituksina liikkeestä kotiovelle kolmessa tunnissa. Palvelu on tuotettu yhteistyössä ekologisiin kuljetuksiin erikoistuneen A2B:n kanssa.

– Kuljetuksien avulla esimerkiksi kaupunkien keskustoissa asuvat asiakkaamme, jotka eivät omista omaa autoa, saavat nopeasti ja ympäristöystävällisesti tilauksensa suoraan kotiovelle.

Ekokuljetuksien suosio kasvaa jatkuvasti ja yrityksen suunnitelmissa onkin tulevaisuudessa panostaa palvelun kehittämiseen sekä mahdollisesti myös laajentaa sitä entisestään.

– Kysyntä kasvaa koko ajan. Toivomme että yhä useampi asiakas hyödyntäisi mahdollisuuden suosia ympäristöystävällistä kuljetusta.

Ihmiset mieltävät usein ekologisen toimituksen normaalia kalliimmaksi, mutta Gigantin tarjoamien ekokuljetusten hinta on täsmälleen sama kun normaalilla kotiinkuljetuksella.

Vihreää ajattelua arkeen

Gigantin yritysasiakkaat ovat pääasiassa laitteiden liisaajia. Näin ne pystyvät minimoimaan koneiden ja laitteiden jäämisen tyhjänpantiksi nurkkiin pyörimään. Tuotteet ovat tehokkaassa käytössä koko ajan.

Yritysasiakkaiden ja Gigantin välisissä B2B -sopimuksissa on isot ja tarkat pykälät ympäristöasioista ja siitä, miten ne on otettu huomioon.

Vastuullisuus ympäristöstä onkin Gigantille tärkeä kilpailuvaltti, jota asiakkaat arvostavat.

– Haluammekin olla edelläkävijä. Pyrimme edistämään vihreitä arvoja ja käyttäytymistä, ei vain puheissa vaan käytännössä – kannustamme ihmisiä tuomaan vihreää ajattelua omaan käytännön arkeen, Korpela muistuttaa.

Yritys kiinnittää huomiota myös myymälöiden energiakulutukseen sekä nettitilausten pakkauksiin, styroksien ja suojamuovien tarpeeseen. Pakkausmateriaaleja tarvitaan jonkin verran herkkien laitteiden kuljettamisessa. Luonnollisesti Gigantin varastoissa lajitellaan kaikki jätteet, kuten muovi, josta erotellaan kirkas muovi, pahvi, styroksit, paperit ja niin edelleen.

– Nämä asiat ovat nyt pinnalla, mistä olemme erittäin iloisia. Suuret toimijat voivat vaikuttaa asioihin kuluttajan intressien mukaan vastavuoroisesti, Korpela summaa.

Gigantti kierrättää
  • Tietotekniikan materiaaleista saadaan hyödynnettyä noin 95-99 prosenttia.
  • Vanhojen laitteiden kierrätyksessä saadaan talteen muun muassa muovia, metallia ja lasia.
  • Luonnolle haitalliset ja vaaralliset aineet kerätään huolellisesti talteen.

Saatat myös pitää