Gigantin logistiikkapäällikkö Petri Saarinen on kehittänyt yrityksen logistiikkaa kestävämpään suuntaan jo kymmenen vuotta. Kuva Aleksi Palmqvist.
Kestävä kehitys, Yritysvastuu

Gigantin ekokuljetukset laajenivat

Suomen suurin kodinkoneiden ja elektroniikan jälleenmyyjä Gigantti hakee jatkuvasti uusia tapoja toimia kestävämmin logistiikassa. Ekokuljetukset kaasuautoilla on hyvä esimerkki.

Teksti: Katja Alaja

Pääkaupunkiseudulla suhaa päivittäin useita kotimaisella biokaasulla kulkevia pakettiautoja, jotka vievät Gigantti-ostoksia asiakkaiden koteihin. Lastissa on taulutelevisioita, mikroaaltouuneja tai jääkaappeja, jotka on saatava pikaisesti perille. Asiakaskuntaan kuuluu myös yrityksiä, jotka tarvitsevat pikakuljetuksella vaikkapa uusia mustepatruunoita tulostimeen.

– Asiakkaamme arvostavat nopeutta ja helppoutta, joten ostettu tavara toimitetaan alle kolmessa tunnissa perille. Tämän päälle tulee pikakuljetuksen ympäristöystävällisyys, joka merkitsee osalle asiakkaista paljon, logistiikkapäällikkö Petri Saarinen Gigantista sanoo.

Gigantti aloitti ekokuljetukset pääkaupunkiseudulla vuonna 2015. Erityisesti Helsingin Forumin ja Vantaan Tammiston Giganttien asiakkaat suosivat niitä. Hintakaan ei tule esteeksi, sillä se on sama kuin tavallisella kotiinkuljetuksella.

– Viime syksynä laajensimme ekokuljetukset kysynnän takia Tampereelle. Se onnistui helposti, sillä kuljetuskumppanimme A2B toimii sielläkin, Saarinen kertoo.

A2B on ekologisten kuljetusten edelläkävijä ja yrittäjävetoinen kotimainen yritys. Kotiinkuljetuspalvelun lisäksi se hoitaa paljon lämpösäädeltyjä elintarvikekuljetuksia.

Saarisen mukaan Gigantille on kertynyt jo useita tuhansia ekologisia pikakuljetuksia, mikä tarkoittaa kymmeniä tuhansia vähäpäästöisiä kilometrejä ja puhtaampaa hengitysilmaa. Pääkaupunkiseudulla liikkuu esimerkiksi päivittäin 3–5 ekokuljetusautoa.

– Meille on tärkeää, että saamme yhdistettyä nopeat kuljetukset, asiakastyytyväisyyden ja mahdollisimman monta pakettia samaan autoon, Saarinen lisää.

Jätä laitteesi kierrätykseen maksutta

Saarinen kertoo, että Gigantti tekee jatkuvasti paljon tutkimustyötä kuljetusten optimoimiseksi ja tuloksia seurataan tarkasti. Logistiikkaratkaisuja kehitetään jatkuvasti niin, että kuljetukset keskusvaraston ja myymälöiden varastojen tai myymälöiden varastojen ja kotien tai yritysten välillä kulkevat mahdollisimman tehokkaasti, eikä yksikään kuljetus kulkisi vajaalla lastilla.

Kuljetuksen yhteydessä Gigantti vie asiakkaan niin halutessa rikkinäisen laitteen pois ja neuvoo uuden käytössä.

– Autamme asiakkaita käyttämään laitteita, jotta he saavat heti ensi hetkestä alkaen uusista laitteistaan kaiken hyödyn irti ja saamme maksimoitua laitteen käyttöiän. Samalla säästämme asiakkaan aikaa, kun hänen ei tarvitse soittaa meille tai tulla käymään myymälässämme, jos kysyttävää ilmenee, Saarinen selittää.

Kotiinkuljetuksiin ollaan tyytyväisiä, sillä tyytyväisyyskyselyyn vastanneet asiakkaat antavat niille arvosanaksi 5,52/6.

Jos asiakas suunnittelee käyntiä Gigantissa tai myymälän lähistöllä, hänen kannattaa viedä ylimääräiset laitteet Giganttiin samalla kertaa. Eniten vanhoja laitteita tuodaan kierrätykseen Lappeenrannan ja Jyväskylän Gigantteihin.

– Kaikki ihmiset eivät vieläkään tiedä, että meille saa tuoda ilmaiseksi kierrätykseen vanhoja, mistä tahansa ostettuja laitteita ilman ostopakkoa Gigantista. Olemme ainoa valtakunnallinen kodinkoneiden ja elektroniikan ketju, joka toimii virallisena SER-kierrätyspaikkana, Saarinen toteaa ja lisää, että yritysasiakas voi saada hyvitystä yrityksen vanhoista puhelimista ja tableteista.

Gigantti aloitti kierrätyspaikkana toimimisen jo vuonna 2004. Se on yhteiskunnallisesti tärkeää, sillä YK:n arvion mukaan Suomessa syntyy asukasta kohden noin 20 kiloa sähkö- ja elektroniikkajätettä vuoden aikana. Elektroniikka sisältää haitallisia aineita, jotka eivät kuulu luontoon.

– Gigantin kautta kierrätettiin 8500 tonnia kodinkone-ja elektroniikkajätettä vuodessa, Saarinen tietää. Määrä vastaa noin 8 000 henkilöautoa.

Valtaosa jätteistä saadaan hyötykäyttöön. Esimerkiksi tietotekniikan materiaaleista voidaan hyödyntää peräti 95 – 99 prosenttia, ja kylmälaitteissa ja pesukoneissa vähän vähemmän. Kiertokulku voi olla jopa niin nopeaa, että materiaali päätyy uuteen laitteeseen jo parissa kuukaudessa.

Täysiä rekkoja Suomeen

Gigantilla on 39 myymälää eri puolilla Suomea, aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Toimipisteissä työskentelee yli 1100 työntekijää. Suomessa myytävät laitteet tuodaan Ruotsin Jönköpingistä, jossa keskusvarasto sijaitsee.

– Varasto on noin viidentoista jalkapallokentän kokoinen. Sen sydämessä on automaatiolinja robotteineen, missä pienemmät paketit tietokoneista kännyköihin liikkuvat. Isot volyymit takaavat sen, että voimme tarjota edullisimmat hinnat, Saarinen sanoo.

Rekat kuljettavat laitteita Suomeen päivittäin, koska Suomen myymälöiden varastot ovat melko pieniä. Rekat pyritään aina lastaamaan lattiasta kattoon, jotta kuljetusten ja päästöjen määrä olisi vähäisempi.

Suomen myymälöiden varastoista laitteet matkaavat eteenpäin, mutta jättävät jälkeensä monenlaisia pakkausmateriaaleja. On paalaimeen menevää kirkasmuovia, ja eri puristimiin päätyvää pahvia ja styroksia.

Myös kierrätykseen tuotujen, vanhojen laitteiden logistiikka toteutetaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti: vasta kun keräyspisteet ovat täynnä, tulee kierrätyskumppani Kuusakoski hakemaan jätteet pois.

– Olemme onnistuneet tässä todella hyvin, sillä olemme tehokkain kierrättäjä muihin Pohjoismaiden Gigantti-ketjuihin verrattuna, valottaa Saarinen.

– Istumme Kuusakoskelaisten kanssa kerran kuukaudessa alas ja mietimme näitä prosesseja.

Kuusakoskella on satavuotinen historia kierrättäjänä. Yli 90 prosenttia heidän keräämästään materiaalista menee kierrätykseen tai hyötykäyttöön. Yhteistyöhön Kuusakosken kanssa kuuluu myös tarkka raportointi Gigantille romun määränpäästä.

Kuusakoskelaiset ovat tuttu näky Gigantin myymälöissä muutenkin, sillä he käyvät kouluttamassa varastopäälliköitä ja asiakaspalvelijoita taajaan. Yhteistyö on monimuotoista.

– Suunnittelemme yhdessä myös kierrätyspäivää myymälöiden pihoissa, Saarinen sanoo.

Oma suhtautuminenkin muuttunut

Kestävän kehityksen asioista on tullut itse Saariselle todella tärkeitä työn myötä. Hän on kehittänyt logistiikkaa Gigantilla kymmenisen vuotta.

Monet Saarisen asiat hoituvat puhelimitse tai Skype-yhteydellä, ja matkustaessaan Pohjoismaissa hän buukkaa kalenterin täyteen. Saarinen puhuu ympäristöystävällisyyden puolesta jopa vapaa-ajallaan

-Juuri kerroin kavereille illanistujaisissa Gigantin toiminnasta kierrätyspisteenä.

Hän iloitsee myös siitä, että ympäristöasiat ovat tuttu juttu hänen alakouluikäisille lapsilleen.

 

 

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saatat myös pitää