Kauppakeskus, jossa asioiminen sujuu ongelmitta

Kauppakeskus, jossa asioiminen sujuu ongelmitta

Herttoniemessä sijaitseva kauppakeskus Hertsi on suosittu kohtaamispaikka, jossa asiakaskäyntejä mitattiin viime vuonna vajaa kaksi miljoonaa. Kävijämäärä edellyttää kattavia toimia turvallisuuden takaamiseksi.

Kauppakeskus, jossa asioiminen sujuu ongelmitta

Teksti Helen Partti  Kuvat Hertsi

Kauppakeskuksessa käynti pandemia-aikana herättää runsaasti kysymyksiä ja jopa ristiriitaisia tunteita. Miten turvavälit pidetään paikassa, jossa asioi samaan aikaan iso määrä ihmisiä? Entä tulisiko kääntyä kesken kaiken kotiin, jos kasvomaskit ovat unohtuneet keittiön pöydälle? 

Samat kysymykset koskettavat paitsi asiakkaita, myös kauppakeskusten henkilöstöä. Yksi asia on ilmiselvä: kauppakeskusten tehtävä on miettiä turvallisuutta asiakkaiden puolesta eikä päinvastoin. 

Herttoniemessä Helsingissä sijaitsevassa Hertsissä moni yksityiskohta osoittaa, että se on ottanut haasteen vakavasti koronan torjumisessa. Viranomaissuositukset on muunnettu käytännön toimiksi. Se näkyy muun muassa siinä, että henkilökunta on sitoutunut kasvomaskin käyttöön ja turvavälien noudattamiseen. Esimerkin voimaa ei voi vähätellä; kun myyjät ja kauppiaat toimivat vastuullisesti, asenne välittyy myös asiakkaaseen. 

Vastuullisuudesta kertoo sekin, että asiakas voi ostaa tarpeen tullen kasvomaskin monesta paikasta, kauppakeskuksen käytävällä sijaitsevasta kasvomaskiautomaatista ja useista Hertsissä toimivista liikkeistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL suosittelee tällä hetkellä kasvomaskin käyttöä koko maassa. Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja estämällä tautia aiheuttavien pisaroiden leviämistä ympäristöön.

Selkeät ja näkyvät opasteet

Herttoniemessä sijaitseva kauppakeskus on suosittu kohtaamispaikka kauppoineen, kirjastoineen, kuntosaleineen, kahviloineen ja ravintoloineen. Asiakkaat ovat jo löytäneet Hertsin, sillä asiakaskäyntejä mitattiin vuonna 2020 vajaa kaksi miljoonaa maaliskuun avauksesta alkaen. Viidenkymmenen liikkeen valikoima tuntuu vetoavan kaikenikäisiin kävijöihin. 

Kävijämäärät tuovat mukanaan vaatimukset turvallisuuden takaamiseksi. Jokaisen kauppakeskuksen on oltava turvallinen paikka tehdä ostoksia, viihtyä ja työskennellä. 

Hertsissä asiakkaita muistutetaan viranomaisten ohjeista selkeillä ja näkyvästi sijoitetuilla turvallisuusopasteilla.

Toimintaohjeet koronan leviämisen ehkäisemiseksi kerrataan turvallisuusjulisteissa: muista käsihygienia, riittävä turvaväli sekä suosi maskin käyttöä. 

Käsien desinfiointi hoituu kosketusvapaissa käsidesiautomaateissa; tuttu näky monissa yleisötiloissa. Lapsille löytyy oma Pöpönpesupuu-automaatti. 

Turvaohjeistuksen visuaalinen ilme on haluttu tehdä värikkääksi ja mielenkiintoiseksi, jotta se tavoittaa kaikenikäiset kuluttaja-asiakkaat unohtamatta viestin vakavuutta.

Turvallisuus keskiössä

  • Hertsissä on tehty paljon koronatartuntojen ehkäisemiseksi ja turvallisen asioinnin takaamiseksi.
  • Kauppakeskuksen asiakkaita muistutetaan viranomaisten ohjeista selkeillä ja näkyvästi sijoitetuilla turvallisuusopasteilla.
  • Käsien desinfiointi hoituu  kosketusvapaissa käsidesiautomaateissa.
  • Kosketuspinnoissa käytetään taudiaiheuttajia tuhoavaa nanopinnoittetta.

Asiakkaita muistuttavat toimintaohjeet koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ovat kauppakeskus Hertsissä näkyvästi esillä.

Pinnoitus tuhoaa virukset

Vaikka Hertsistä voi nähdä monia turvallisuutta tukevia yksityiskohtia, kaikkea ei silmä kuitenkaan havaitse. Kauppakeskus otti käyttöön helmikuussa Nanoksi Finland Oy:n valmistaman antimikrobisen pinnoituksen, joka desinfioi tehokkaasti ja jatkuvasti kosketuspintoja. 

Innovatiivista nanopinnoitusta on käytetty muun muassa hissien painikkeisiin, kaiteisiin, liukuportaiden ja tasojen käsijohteisiin, vessojen kosketuspintoihin ja oven kahvoihin. Sitä löytyy myös lasten leikkipaikasta, avoimesta coworking-tilasta sekä muista asiakastiloista.

– Olen erittäin iloinen, että voimme entisestään tehostaa Hertsin koronaturvallisuutta. Nanoksi Finland Oy:n pinnoitteen avulla kosketuspinnat ovat nyt turvallisia myös useista muista tartuntataudeista, toteaa kauppakeskuspäällikkö Hanna Feodorov.

Pinnoitteen teho on varmistettu monenlaisissa ympäristöissä. Se kehitettiin alun perin korkeaa hygieniatasoa vaativiin kohteisiin: sairaaloiden, hoivakotien ja monien muiden terveydenhuoltoalan yksiköiden käyttöön.

Ei maskeja luontoon

Koronapandemian myötä kasvomaskien käyttö on oikeutetusti kasvanut maailmanlaajuisesti. Käytetyt maskit eivät kuitenkaan saisi päätyä luontoon, pihoille tai julkisten tilojen lattioille.  Myös käytetyt maskit ja kertakäyttökäsineet ovat merkittävä ympäristöhaitta, mutta Hertsissä ne hävitetään vastuullisesti. Maskiroskikset löytyvät helposti sisäänkäyntien yhteydestä sekä pysäköintihallista.

Tärkeintä turvallisuuden muistamisessa on kuitenkin se, ettei lähde liikkeelle sairaana. 

– Yhteistyöllä pysymme terveinä ja suojelemme toinen toisiamme, Feodorov muistuttaa. 

Se on tuttu ohje kaikkeen toimimiseen korona-aikana. Parhaaseen tulokseen päästään yhteisvoimin.