Kasvava kaupunki tarvitsee tarjontaa

Kasvava kaupunki tarvitsee tarjontaa

Elinvoimajohtaja Riikka Peipolle ja markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Helena Kaitaselle nuorekkaiden aikuisten valikoimaa esittelevät Freezer Fashionin yrittäjät Hannamari Heinonen ja Sanna-Kaisa Kourunen.

Kasvava kaupunki tarvitsee tarjontaa

Vireä maaseutukaupunki on kehittynyt alueensa kaupalliseksi keskukseksi. Sijainti vilkkaiden valtateiden risteysalueella kannustaa sijoittumaan Huittisiin.

Teksti Kari Kuisti  Kuva Via Ramsten

Etäisyyttä eri suuntiin on juuri sopivasti. Kun piirtää ympyrän kehän Tampereen, Porin, Rauman ja Turun kautta, niin Huittinen sijoittuu aivan keskelle, tunnin matkan päähän näistä kaupungeista sekä niiden satamista ja lentokentistä. Helsinkiinkin on vain parin tunnin matka. Lisäksi Huittisissa on aktiivisia yrittäjiä, jotka pitävät palvelun ja valikoiman hyvänä. Alueella on myös ostovoimaa ja palvelut vetävät väkeä kauempaakin.

– Lisäksi vahvuuksiimme kuuluu kasvava Jokilevon yritysalue, joka houkuttelee logistiikka-alan yrityksiä ja alan koulutuksen keskittymistä Huittisiin. Koulutamme ammattilaisia myös kaupan alalle, toteaa Huittisten kaupungin elinvoimajohtaja Riikka Peippo.

Aktiivisten yrittäjien yhteisö

Huittisten keskusta-alueen vetovoimaisuutta on määrätietoisesti kohennettu. Sitä täydentää Leader Joutsenten Reitti -ohjelmaan kuuluva Huittisiin hullun hyvä keskusta -hanke, jossa paikalliset kauppiaat ovat aktiivisesti mukana.

– Huittisissa toimii 100 kauppiaan tiivis yhteistyöverkosto, joka on pitänyt kaupunkikeskustan elinvoimaisena. Kivijalkaliikkeiden yhteinen, kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Hullu Yö – kaupunkitapahtuma tuo kokonaistarjonnan esille ja kutsuu ostoksille, Peippo kertoo.

– Meillä kauppiailla on täällä Huittisissa kova tekemisen meininki, Freezer Fashion Oy:n toimitusjohtaja Hannamari Heinonen lisää.

Freezer Fashion Oy on jo pitkän aikaa Huittisissa toiminut vaatetusalan yritys, jonka liiketoiminta siirtyi Heinosen ja hänen siskonsa Sanna-Kaisa Kourusen omistukseen pari vuotta sitten. Vaatebisnes pyörii nykyään isosti myös verkkokaupassa, mutta Huittisissa sitä ei ole koettu haitaksi.

– Meillä käyvät asiakkaat sanovat suoraan, että he haluavat ja arvostavat henkilökohtaista palvelua. Ja siihenhän me täällä panostamme, Heinonen kertoo.

Laajalta alueelta tulevat asiakkaat ovat hintatietoisia, mutta heitä kiinnostavat myös vaatteiden valmistukseen liittyvät kysymykset.

Kasvu vaatii uutta tarjontaa

Paikkakunnan elinvoima kasvaa entisestään, kun päivittäistavarakauppa Pick N Pay rakentaa uusimman myymälänsä Huittisiin. Uutta myymälätilaa tulee peräti 5 000 neliötä Sahkon liikealueelle. Asiakaspohjaakin löytyy, sillä runsaan varttitunnin ajomatkan päässä asuu jopa 64 000 ihmistä.

Huittisten suunta näyttää muutenkin varsin hyvältä: kun koko maassa vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi vuosien 2011-2017 välisenä aikana noin 9 prosenttia, niin samaan aikaan kasvu Huittisissa oli peräti 31 prosenttia.

– Tarjontaa Huittisissa on, mutta kertyneiden toivomusten perusteella kysyntää olisi vielä esimerkiksi yksittäisille brändiliikkeille, itämaiselle ravintolalle, kouluikäisten lasten vaatekaupalle, leipomolle, toimistohotellille ja sisäleikkipaikalle, joille tarjoamme mielellämme vapaita liiketiloja tai tontteja. Kiinnostuneet yritykset voivat ottaa minuun yhteyttä, niin ideoidaan yhdessä, kehottaa Peippo.