Kanta-asiakasjärjestelmä ei ole enää isomman etuoikeus

Kanta-asiakasjärjestelmä ei ole enää isomman etuoikeus

MagMa-mobiilisovelluksen avulla kanta-asiakasjärjestelmät tuodaan myös pienempien yritysten ja järjestöjen ulottuville.

Kanta-asiakasjärjestelmä ei ole enää isomman etuoikeus

Mobiilitunnistautuminen yleistyy myös kanta-asiakas-järjestelmissä. Uusi mobiilikortti antaa paremman mahdollisuuden panostaa asiakasviestintään.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Joona Raevuori

Espoossa pääkonttoriaan pitävä CardPlus Oy on täysin kotimainen, jo vuosikymmenen alalla toiminut Avainlippu-yritys. Tunnistautumisen ratkaisuihin erikoistuneen toimijan pääkonttorin yhteydessä sijaitsee teollisen mittakaavan tuotantolaitos, josta lähtee ulos jopa 50 000 korttia päivässä. Valikoimassa ovat muun muassa jäsen-ja kanta-asiakaskortit, RFID–tunnisteet, henkilö- ja ID–kortit. Card- Plus Oy hoitaa kaiken aina korttien suunnittelusta niiden painamiseen ja postitukseen.

CardPlus Oy:n toimitusjohtaja Mikael Strang kertoo, että perinteiset muovikortit pitävät edelleen pintansa, mutta rinnalle on tullut monia muitakin tunnistautumisen muotoja.

– Tunnistautuminen voi tapahtua muovikortin lisäksi vaikka avaimenperällä ja nykyisin yhä useammin myös mobiilisovelluksella. Seuraamme alaa erittäin tarkasti, jotta olemme valmiita tarjoamaan asiakkaille aina uusimman palvelun.

Parempaa asiakasviestintää

CardPlus on kehittänyt uuden, täysin mobiilisti toimivan asiakkuuksien hallintajärjestelmän, joka toimii jäsen- tai kanta-asiakassovelluksena. MagMaksi nimetty mobiilituote tuo kanta-asiakasjärjestelmän myös pienempien yritysten tai järjestöjen ulottuville.

Investointina sovellus ei ole suuri ja se on mahdollista ottaa käyttöön muutamassa viikossa. Aiemmin kanta-asiakkuusjärjestelmät ovat olleet lähinnä suurten kauppaketjujen etuoikeus. Kaupan alalla kilpailun kiristyessä asiakasuskollisuuteen halutaan panostaa entistä enemmän.

– Asiakasuskollisuus on kaupan alan toimijoille tällä hetkellä erittäin tärkeää. Erityisesti pienyrittäjillä tai kivijalkakaupoilla on tarve löytää matalan kynnyksen ratkaisu ylläpitää asiakasuskollisuutta ja kehittää viestintää asiakkaille.

Strangin mukaan monelle toimijalle oman sovelluskehityksen vaativuus tulee yllätyksenä.

– Puhutaan helposti vuodesta ja merkittävistä kustannuksista. Lisäksi järjestelmän ylläpitoon voi varata hyvinkin kolmasosan perustamiskustannuksista vuosittain.

MagMa-mobiiliratkaisussa on toiminnallisia ominaisuuksia, joista Strang mainitsee esimerkkinä etuehdottelijan. MagMan kautta kauppiaan on mahdollista lähettää asiakasryhmille kohdennettuja tiedotteita ja tarjouksia.

Tietoturvaan panostetaan

Tietoturvakysymykset nousivat keskiöön keväällä 2018, kun EU:n uuden tietosuojalain GDPR:n siirtymäaika päättyi. Strang vakuuttaa, että CardPlus on panostanut tietoturvakysymyksiin koko toimintansa ajan. Viitisen vuotta sitten toiminta sertifioitiin kansainvälisellä ISO 27001 -sertifikaatilla. Sertifikaattia auditoidaan jatkuvasti ja sen säilyttäminen vaatii alan parhaiden käytäntöjen jatkuvaa ylläpitoa.

– Sertifikaatti kertoo asiakkaille, että suhtaudumme tietoturvaan vakavasti. Käsittelemme paljon sensitiivistä tietoa, joten koko järjestelmän on oltava täysin aukoton.