Johtavaksi kylpyhuonetaloksi paremmalla palveluasenteella

Johtavaksi kylpyhuonetaloksi paremmalla palveluasenteella

Laattapisteen toimitusjohtaja Tommi Haru sekä varatoimitusjohtaja Petteri Haru ovat olleet nostamassa vanhempiensa perustamaa perheyritystä valtakunnalliseksi kylpyhuoneketjuksi.

Johtavaksi kylpyhuonetaloksi paremmalla palveluasenteella

On niitä jotka sanovat, ettei onnistu. Ja on niitä jotka tietävät, että onnistuu. Laattapiste kasvoi asenteen ansiosta persoonallisten laattojen maahantuojasta valtakunnalliseksi kylpyhuoneketjuksi.

Teksti Liisa Joensuu  Kuva Juho Länsiharju

Lapsina Tommi Haru sekä Petteri Haru liimasivat mallilaattoja pahvilevylle ja laittoivat kuoriin mainoskirjeitä, joissa asiakkaat toivotettiin tervetulleiksi Laattapisteelle. He eivät olisi tuolloin kyenneet mielikuvissaankaan maalaamaan perheyrityksestä niin suurta toimijaa kuin se on tätä nykyä. Yrityksellä on 10 000 neliön varasto, ja se tekee 40 miljoonan euron liikevaihtoa.

Keraamisia laattoja Helsingin keskustassa myyneestä pienestä liikkeestä on kasvanut Suomen johtava kylpyhuoneisiin erikoistunut ketju, joka tarjoaa kaiken suunnittelusta remonttiin ja kalusteista kiinnitysaineisiin. Nykyisin valikoimaan kuuluvat myös tekstiili- ja vinyylilaatat sekä -lankut. Kuluttajakaupasta alkanut toiminta on kasvanut vahvaksi kumppanuudeksi rakennus-ja asennusliikkeiden sekä suunnittelijoiden ja rakennuttajien kanssa.

Laattapisteen perustamisesta tuli syyskuussa kuluneeksi 40 vuotta. Pohjan kasvulle loivat jo Harun veljesten vanhemmat, Heikki ja Ann-Marie Haru, jotka olivat ymmärtäneet menestyvän liiketoiminnan kulmakiven: on oltava aidosti asiakkaan asialla. Vuonna 1979 yritystoiminnan alkaessa se tarkoitti persoonallisten keraamisten laattojen tuomista Välimeren maista Suomeen, jossa valikoima oli vielä vähäinen ja totinen.

– Moni yritys keskittyy omiin prosesseihinsa, kun olisi keskityttävä asiakkaaseen. On liian helppoa sanoa, että ei onnistu. Meidän lähtökohtamme on, että onnistuu. Hyvin suunniteltu ja tehty ei ole kalliimpi kuin sinne päin tehty. Tavoitteemme on pelastaa suomalaiset kurjilta kylpyhuoneilta ja kehittää kylpyhuonerakentamista Suomessa, toimitusjohtaja Tommi Haru kertoo.

Ympäristöä ajatellen

  • Laattapiste kierrättää 90 prosenttia jätteestään, josta suurin osa päätyy teollisuuden tarpeisiin.
  • Yrityksen valikoimassa on muun muassa hiilineutraaleja vinyyli- ja tekstiililaattoja julkisiin tiloihin.
  • Laattapiste tuottaa osan pääkonttorinsa sähköstä itse aurinkovoimalla.

Kaikki digitaalisena

Asiakkaan asialla oleminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hän saa nopeasti kylpyhuoneestaan 3D-kuvan ja voi katsella valitsemiaan ratkaisuja 360 asteen näkymänä.

Yritys on viime vuosina investoinut digitaalisuuteen myös helpottaakseen omia toimintojaan.

– Koko toimitusketju on sähköisessä muodossa ja automatisoitu. Pidämme todella suurta varastoa, ja se toimii kahdessa vuorossa. Lähdemme siitä, että asiakkaalle on voitava toimittaa 100 kylpyhuonetta 24 tunnissa. Rakentajille on tärkeää, että aamu alkaa täsmällisellä tavarantoimituksella. Toimitusvarmuutemme on lähes 99 prosenttia, varatoimitusjohtaja Petteri Haru kertoo.

Tommi Haru muistuttaa, että Vuoden putkiremontti -palkinto on jo neljänä vuotena peräkkäin mennyt yrityksille, joiden tavarantoimittajana Laattapiste on toiminut.

Ekologisuus edellä

Vihreät arvot ovat nousseet yritykselle vuosi vuodelta tärkeämmiksi. Se kierrättää 90 prosenttia jätteestään, ja suurin osa siitä käy suoraan teollisuuden materiaaliksi.

– Ostimme vuonna 2016 niin ikään perheomisteisen Projektimatto Oy:n. Yritys tuo maahan Interfacen ekologisia julkisten tilojen tekstiili- ja vinyylilaattoja, jotka ovat hiilineutraaleja koko laskennallisen elinkaarensa ajan. Tekstiililaatat on tehty osin tai kokonaan kierrätysmateriaalista, ja ne voidaan kierrättää täysin. Toimittaessamme asiakkaalle uudet tekstiililaatat tarjoamme heille samalla kierrätysohjelman ja viemme vanhat pois. Haemme jatkuvasti keinoja, joilla asiat voidaan tehdä ekologisemmin, veljekset kertovat.

Vantaalla sijaitseva pääkonttori on rakennettu led-tekniikan ja taloautomatiikan pohjalle. Osa sähköstä tulee omasta aurinkovoimalasta rakennuksen katolta. Ennen pitkää pääkonttori siirtyy maalämmitykseen.

– Haluamme antaa inspiraatiota muillekin; ympäristöystävällisyys ja liiketoiminta ovat täysin luonteva yhdistelmä, Tommi Haru vakuuttaa.