Jäätelöräätälin taidonnäyte

Jäätelöräätälin taidonnäyte

Suomen Jäätelön perustajan Petri Laukontauksen mielestä hyvä jäätelö on enemmän kuin pelkkä jäätelö – se on kokemus.

Jäätelöräätälin taidonnäyte

Suomenkarjan maidosta, puhtaista ja rehellisistä raaka-aineista sekä intensiivisistä mauista syntyy suurta herkkua. Reseptin takana on Suomen Jäätelö.

Teksti Outi Karilahti  Kuvat Riku Kylä

Täyteläinen maitojäätelö on jäätelöä perinteisimmillään. Sen pääraaka-aineena on suomenkarjan maito, joka on kermaista, valkuaispitoista sekä herkullisen makuista – siis kuin tehty jäätelönvalmistukseen. Suomenkarjan maitoa hyödyntämällä tuetaan myös uhanalaisten alkuperäislajien säilymistä.

– Maailman parhaat samppanjatkin valmistetaan juuri tietyistä rypäleistä. Sama ajatus on myös meidän jäätelönvalmistuksessamme, kertoo tuotteen luoja ja jäätelöräätäli Petri Laukontaus.

Suomen Jäätelö on valmistanut jäätelöä käsityönä jo vuodesta 2015. Yrityksen perustanut Laukontaus innostui jäätelönvalmistuksesta aikanaan hankittuaan jäätelökoneen anopiltaan lainatuilla rahoilla. Vielä tuolloin Laukontaus pyöritti leipomoa Helsingin Teurastamolla. 

Kun uutta intohimoa varten ei jäänyt hapanjuurileiviltä riittävästi aikaa, päätyi Laukontaus keskittymään pelkästään jäätelöön. Sopivat tilat tuoreelle jäätelöyrittäjälle löytyivät Vantaalta.

Visio Suomen parhaasta jäätelöstä oli alun alkaen selkeä. Laukontaus uskoi markkinoilla olevan puhtaista raaka-aineista käsityönä valmistetulle tuotteelle kysyntää.

Poikkeuksellisen laadukas jäätelö onkin juuri se asia, jolla brändi haluaa erottautua kilpailijoistaan. 

– Laadukkaan jäätelön tunnistaa muun muassa siitä, paljonko yksi litra jäätelöä painaa. Mitä vähemmän jäätelön sekaan on vatkattu ilmaa, sitä täyteläisempää se myös on. Lisäksi laadukkaan jäätelön maun tunnistaisi sokkonakin, toteaa Laukontaus.

LAADUKKAAN JÄÄTELÖN tunnistaa muun muassa siitä, paljonko litra jäätelöä painaa.

Hittituotteita hävikistä

Suomen Jäätelö tunnetaan myös hävikkijäätelöistään Bananasajäämästä ja Abbelsiinijäämästä. Hävikkiraaka-aineista tehtyjen hittijäätelöiden lisäksi tuotevalikoimasta löytyvät ikisuosikkimaut maito, lakritsi, pistaasi, kuusi, suklaa ja vanilja sekä vegaaniset, kauramaitoon tehdyt tumma suklaa ja raparperi. Aikanaan Artekin kanssa yhteistyössä suunniteltu kuusi on merkin suosituin maku.

Bananasajäämä oli Helsingin K-Supermarket Redin kauppiasveljesten idea. Tummaksi kypsyneiden hävikkibanaanien harmittelusta alkoi herkullinen yhteistyö Suomen Jäätelön kanssa vuosi takaperin. Tämän kevään uutuus Abbelsiinijäämä syntyi puolestaan Espoon K-Supermarket Lasihytissä, jossa pohdittiin tuoremehupuristuksen jälkeen hyödyntämättä jääneiden appelsiininkuorien määrää.

Keskolta kerrotaan, että K-kaupoissa mietitään jatkuvasti keinoja hyödyntää syömäkelpoista hävikkiä. Jäätelö koettiin mainiona uutena aluevaltauksena, sillä vastaavanlaista tuotetta ei ole ollut aiemmin saatavilla.

– Asiakkaamme ovat olleet erittäin kiinnostuneita hävikistä valmistetuista tuotteista, sillä ne koetaan sekä konkreettiseksi että helpoksi tavaksi osallistua hävikin vähentämiseen. Kun lopputuloksena syntyy näin herkullisia tuotteita, en yhtään ihmettele, että tuotteet kiinnostavat, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski.

Laadukkaasti tehty maitojäätelö on jäätelöä perinteisimmillään. Ylellinen klassikkoherkku hivelee makuhermoja ympäri vuoden.

Jäätelöaltaan haastaja

Nykyään ruokakaupan jäätelöaltaalla kuluttaja on valinnanvaikeuden edessä. Vaihtoehtoja on runsaasti, mutta aikaa valinnalle ei välttämättä jää pitkästi. 

Vastikään panimomaailmasta jäätelömaailmaan hypännyt myynti- ja vientijohtaja Derek Werner vihjaa, että jäätelömaailmaa tullaan nyt ravistelemaan.

– Arjen kauppareissu tehdään usein kiireessä ja jäätelövalinta täytyy silloin tehdä nopeasti. Tulemme heittämään ideaa siihen, miten valinta tehtäisiin helpommin, Werner myhäilee.

Suomen Jäätelö keskittyy nyt tuomaan perusmakujaan yhä tutummiksi kaikille jäätelönystäville. Yksinkertaisiin klassikkomakuihin on paljon luottoa. Kesän aikana valikoimiin tuodaan takaisin myös paljon toivottu hasselpähkinä.

Uusia aluevaltauksia

Toistaiseksi pääkaupunkiseudun S-ryhmän Herkkujen ja K-ryhmän valikoimista tutut Suomen Jäätelön tuotteet saadaan pian myös Tokmanni-ketjun myymälöihin ja Minimaneihin. Kesällä Suomen valikoimiin tuodaan lisäksi osakevaihtokaupan myötä Virossa luomujäätelöä valmistavan La Muun tuotteet.

Virossa Suomen Jäätelöä saa nyt myös Coop-ketjun myymälöistä ja Prismoista.

Werner hehkuttaa piskuisen jäätelönvalmistajan tähtäävän korkealle. Suomen Jäätelö haluaa tehdä jäätelöstä yhä vahvemmin ympärivuotisen klassikkoherkun. Ulkomaan vientiäkin halutaan sysätä uuteen kasvuun.

– Meillä on mielettömän hyvä brändi vientituotteeksi maailmalle. Suomen luonnon puhtaus ja kauneus sekä mystisyys kiinnostavat. Olemme käyneet paljon keskusteluja ulkomaanviennin mahdollisuuksista. Katsotaan, miten niissä käy, Werner kertoo.