IT-kaveri, joka on aina lähellä

IT-kaveri, joka on aina lähellä

IT-palveluita tuottavan Frendy Oy:n toimitusjohtaja Mikko Peltonen haluaa varmistaa, että
asiakkaiden menestys ei jää IT:stä kiinni.

IT-kaveri, joka on aina lähellä

Suomesta on puuttunut pk-yritysten tarpeet täyttävä IT-talo, joka operoi lähellä asiakasta ja jolla olisi rahkeita myös erityisosaamista vaativiin IT-asioihin. Frendy Oy aikoo täyttää tämän tyhjiön.

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Mikko Suutarinen

Tietotyö ja digitalisaatio ovat lisääntyneet kaikilla aloilla. Samalla tarve IT-ympäristöjen kehittämiselle, tietoturvan parantamiselle, pilvipalveluille ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiselle on kasvanut vauhdilla. 

– Pk-yritysten on ollut haastavaa löytää sopivaa IT-kumppania. Pienten IT-talojen palvelut eivät aina pysy tietotyön kehityksen vauhdissa, ja isojen yritysten palvelut on suunnattu suuryrityksille. Me tulimme täyttämään tämän tyhjiön, Frendy Oy:n toimitusjohtaja Mikko Peltonen kiteyttää.

Vaikka Frendy on yrityksenä uusi, sillä on taustallaan vuosikymmenten kokemus IT-palveluiden tuottamisesta. Yritys on nimittäin syntynyt 13 paikallisen IT-talon yhdistäessä osaamisensa. Frendyllä työskentelee 220 työntekijää 19 paikkakunnalla. Yrityksellä on useampi tuhat yritysasiakasta, ja sen liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa.

– Olemme olemassa, jotta pk-yritysten ei tarvitse olla IT-asiantuntijoita. Olemme lähellä asiakasta läpi Suomen. Meiltä löytyvät luotettavat IT-kaverit, jotka tulevat tarvittaessa paikan päälle poistamaan tietotekniset haasteet sekä tekemään ajasta ja paikasta riippumattomasta tietotyöstä tuottavampaa, mukavampaa ja mahdollisimman ympäristöystävällistä. Meillä riittää matalan kynnyksen avuliaisuutta, korkean tason teknistä erikoisosaamista ja bisnesälyä, jotta IT:n ja tietotyön mahdollisuudet saadaan asiakkaillemme hyötykäyttöön. Toimiva ja turvallinen IT kun luo liiketoiminnalle lisäarvoa, Peltonen summaa.

TOIMIVA JA TURVALLINEN IT luo lisäarvoa liiketoiminnalle.

Laaja palvelutarjonta

Frendyn laaja palvelutarjooma koostuu seitsemästä osa-alueesta: IT-tukipalveluista, lähiverkoista ja yhteyksistä, pilvi- ja konesalipalveluista, tietoturvasta ja varmuuskopioinnista, IT-infrasta ja -laitteista, dokumentinhallinta- ja tulostuspalveluista sekä neuvotteluhuoneratkaisuista. 

Näillä Frendy lupaa laittaa asiakkaidensa tietotyön kukoistamaan niin läsnä, etänä kuin hybridinäkin. Samalla yritys pitää hiilijalanjäljen kurissa muun muassa laitteiden elinkaaripalveluiden avulla. 

– Palvelemme toki isojakin organisaatioita, mutta kehitämme toimintaamme ensisijaisesti alle 250 tietotyöläisen organisaatioille. Ne ovat jääneet IT-ulkoistuspalvelujen kehityksessä ulkokehälle. Suomalaisessa tietotyössä tekniikasta voitaisiin ottaa vielä enemmän irti. Haluamme varmistaa, että asiakkaidemme menestys ei jää niiden IT:stä kiinni.

Frendyn visiona on olla pk-yritysten sekä IT-ammattilaisten ykkösvalinta. 

– Entistäkin suurempana IT-talona voimme tarjota työntekijöillemme mielenkiintoisia urapolkuja sekä mahdollisuuksia kehittyä IT-alan erikoistehtäviin. Haluamme yksinkertaisesti olla hyvä työpaikka, Peltonen kiteyttää.

www.frendy.fi

kynaHarm
Tietoturva helpommaksi

FRENDYYN liittyneen Wisdomic Oy:n liiketoimintapäällikkö Tuomas Karhulan mukaan verkkorikollisten menetelmät ovat teknologian kehittyessä muuttuneet. Aiemmin verkkohyökkäyksiä kohdistettiin tarkemmin, mutta nyt hyökkäyksiä tehdään hyvin laajasti eri kohteisiin. Hyökkäykset ovat automatisoituja, ja niiden kohteeksi voivat joutua myös pienet yritykset ja yksityishenkilöt. Kyberturvallisuuskeskukselle ilmoitetaan yritykseen kohdistuneesta tietomurrosta keskimäärin 1–2 kertaa joka päivä. 

– Rikolliset hyödyntävät käyttäjien virheitä. Esimerkiksi käyttäjätunnuksia kalastellaan sähköpostiviestien ja linkkien avulla. Tietoturvasovellusten tuleekin antaa suojaa inhimillisiltä virheiltä. Tietoturvan tason parantaminen ei saa kuitenkaan vaikeuttaa käyttäjän arkea.

Nykyaikaisista suojausratkaisuista Karhula ottaa esimerkiksi Microsoftin 365 -ekosysteemin. Se suojaa käyttäjää automaattisesti riippumatta siitä, missä sijainnissa ja mitä verkkoa tämä käyttää. 

– Microsoft 365 tietoturvatyökalut blokkaavat esimerkiksi haitalliset viestit ja linkit sekä suojaavat käyttäjää estämällä kaapatun käyttäjätunnuksen käytön. Työkalujen avulla voidaan estää käyttäjää myös automaattisesti lähettämästä suojaamattomasti henkilötunnuksia tai liiketoiminnalle kriittistä tietoa sisältäviä viestejä, Karhula kertoo.

Microsoft 365-ekosysteemiin on saatavilla erilaisia lisenssejä ja turvallisuustoimintoja. Omaan toimintaan riittävän suojaustason löytäminen voi olla yrityksille haastavaa.

– Me Frendyllä autamme asiakkaitamme valitsemaan sopivat lisenssit ja optimoimaan turvallisuustoiminnot yrityksen tarpeisiin. 

www.frendy.fi/m365tietoturva