Ideoinnista käytäntöön

Ideoinnista käytäntöön

Creo Centerin Janne Kataja ja Jussi Ruohonen kertovat yrityksen erikoisosaamisalueisiin kuuluvan muun muassa tuotteiden mekaniikka-, elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelun sekä muotoilun.

Ideoinnista käytäntöön

Creo Center haluaa tehdä tuotteiden kehittämisen ja markkinoille tuomisen asiakkailleen helpoksi. Tuotesuunnittelun ohella yritys tarjoaa analysointipalveluita ja tuottaa markkinointimateriaalit.

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Sanni Hirvonen

Uudet ja innovatiiviset tuoteideat syntyvät usein tiedeyhteisöissä, ja niiden kaupallistamiseksi perustetaan startup-yrityksiä. Yritysten avainhenkilöt ovat substanssialojensa huippuosaajia, mutta kokemus tuotesuunnittelusta ja konseptoinnista voi olla vähäistä. Yhtiön toimitusjohtaja Janne Katajan mukaan tällaisissa tilanteissa kannattaa kilauttaa Creo Centeriin.

– Olemme parhaimmillamme silloin, kun tuotteen teknologia on jo todistettu toimivaksi, ja asiakas tarvitsee apua sen tuotteistamiseen ja markkinoille viemiseen. Voimme toteuttaa tuotesuunnittelun avaimet käteen -mallilla tai vaihtoehtoisesti vastata tietystä tuotekehityksen osa-alueesta, Kataja sanoo.

Creo Centerin erikoisosaamisalueita ovat tuotteen mekaniikka-, elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelu sekä muotoilu. Yrityksen palvelurepertuaarin kuuluvat myös muun muassa prototyypin valmistus ja analyysipalvelut, kuten suunnitellun tuotteen toimivuuden simulointi ja lujuuslaskenta. Projektien pohjana on käyttäjäkohderyhmän huolellinen tarvekartoitus.

– Osana tuotekehitystä tuotamme kehitetylle tuotteelle myös graafiset elementit, markkinointimateriaalit ja pakkaukset. Laadukkaalla viestintäaineistolla on suuri merkitys asiakkaille, mutta niillä vakuutetaan myös rahoittajat ja oma henkilöstö, Creo Centerin Kataja kertoo.

LÄHTÖKOHTANA MUOTOILULLE on aina asiakkaan tarpeet ja niihin vastaaminen.

Aihioista hittituotteiksi

Yhä useampi yritys sisällyttää mekaanisiin laitteisiinsa ja koneisiinsa sensoreita ja elektroniikkaa, jotka mahdollistavat etäkäytön ja -valvonnan sekä tuotteen älyominaisuudet. Creo Center pystyy vastaamaan asiakkaan kehitystarpeisiin monipuolisella kone-, laite- ja elektroniikkasuunnitteluosaamisellaan.

Yhtiö on saanut asiakkaikseen startup-yritysten ohella myös pk- ja suuryrityksiä, kuten Philips, Huawei ja Suunto. Startup- ja kasvuyrityksistä Kataja mainitsee muun muassa syöpäkudosten tunnistamisteknologioita kehittävän Olfactomicsin, Covid 19 -testaamiseen soveltuvaa laitetta kehittävän DSA:n sekä iCare-silmänpainelaitteita valmistavan Revenio Groupin.

– Olemme onnistuneet erittäin hyvällä prosentilla jalostamaan asiakkaidemme ideoista valmiita, toimivia tuotteita ja viemään ne menestyksellisesti markkinoille. Pystymme myös konsultoimaan asiakasta esimerkiksi kustannuksiin, rahoitukseen, hinnoitteluun, myyntivolyymeihin ja tuotteiden vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä, Kataja toteaa.

Vuonna 2009 perustetun Creo Centerin palvelukattaus on vedonnut yrityksiin. Viimeisten neljän vuoden aikana yrityksen työntekijämäärä on kivunnut 20:stä 70:een. Kataja odottaa tulevillekin vuosille jopa 30 prosentin vuosikasvua.

– Menestyksemme perustuu paljolti siihen, että olemme tarttuneet rohkeasti asiakkaidemme erilaisiin kehityshaasteisiin. Nuoret osaajamme ovat saaneet onnistumisista oppia sekä itseluottamusta ja vanhempi kaartimme on pystynyt uusiutumaan. Jatkuvan oppimisen kautta asiantuntijoiden erikoisosaaminen on syventynyt ja toisaalta ymmärrys alasta on laajentunut, Kataja pohtii.

Viljami Räisänen, Hugo Lappalainen, Jani Junnila, Mira Östlund ja Aleksi Tulonen IQM:n kvanttitietokoneen ympärillä Creo Centerin design-tiimin tuottamassa havainnollistavassa virtuaalikuvassa.

Asiakaslähtöistä muotoilua

Creo Centerin kokeneempaa kaartia edustaa myös Jussi Ruohonen. Ruohonen on suorittanut vaatturin, huonekalumuotoilijan sekä teollisen muotoilijan opinnot ja tehnyt pitkän uran muotoilutoimistoissa ja Nokian muotoiluosastolla. Nyt hän toimii Industrial design leadina Creo Centerin, kymmenhenkisessä muotoilutiimissä, joka pitää sisällään vahvaa tuote-, käyttöliittymä- ja graafisen suunnittelun osaamista.

Ruohosen mielestä Creo Centerin vahva yhdessä tekemisen meininki, jatkuvaan oppimiseen kannustava ilmapiiri ja mielekkäät projektit luovat työhön imua.

– Työssä tulee jatkuvasti vastaan uutta opittavaa ja innostavia projekteja. On hienoa nähdä, miten abstraktit ajatukset muotoutuvat konkreettisiksi tuotteiksi ja palveluiksi. Muotoilua ei kuitenkaan tehdä vain muotoilun vuoksi, vaan lähtökohtana on aina asiakkaan ja loppukäyttäjän tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen, Ruohonen pohtii.

Erottuva kvanttitietokone

Yksi tiimin viimeaikaisista mielenkiintoisista työprojekteista on IQM Finlandille toteutettu kvanttitietokoneen muotoilukonsepti. Ruohosen tiimi toteutti pienen talon kokoisesta tietokoneesta useita visuaalisia esityksiä ja VR-laseilla tarkasteltavan 3D-mallin. IQM on hyödyntänyt materiaaleja esimerkiksi rahoittajahaussa.

– Halusimme IQM:n kanssa kehittää visuaalisen ilmeen, joka erottuu muista kvanttitietokoneiden valmistajista ja heijastaa IQM:n sanomaa kvanttiteknologian tulevaisuudesta. Kehitimme helposti lähestyttävän, mutta silti voimakaspiirteisen, erottuvan ja futuristisen, Bright Future –design-teeman. Muotoilu on herättänyt positiivista huomiota globaalistikin, Ruohonen iloitsee.