Huoletonta maksamista toimialasta riippumatta

Huoletonta maksamista toimialasta riippumatta

newspool

Head of Product Erik Höisethin mukaan Bamboran maksuratkaisuja käyttää yli 126 000 yritystä globaalisti.

Huoletonta maksamista toimialasta riippumatta

Yrittäjät kaipaavat joustavia ja käyttäjäystävällisiä maksuratkaisuja, jonka seurauksena maksamisen maailma digitalisoituu entisestään. Yksi ilmiötä edistävä maksualan yritys on Bambora.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Bambora

Kilpailu maksualalla on Suomessa kovaa, maksuliikennepalveluja tarjoavan Bamboran Head of Product Erik Höiseth myöntää.

Suomen markkinoilla toimii jo useita maksuratkaisuteknologiaa tarjoavia yrityksiä. Neljä vuotta sitten Suomeen rantautunut Bambora on yksi uusimmista tulokkaista.  Höiseth pitää kuitenkin Bamboran alkutaivalta Suomessa lupaavana.

–  Lähdimme tavoittelemaan asiakkaita pienten ja keskisuurten yritysten joukosta, ja vastaanotto on ollut hyvä. Suomessa on totuttu erilaisiin maksupalveluihin, joten digitalisaation lisäämiselle on kysyntää.

Bambora sai alkunsa Ruotsissa 2015, kun useita maksualan pieniä toimijoita yhdistyi tarjotakseen all-in-one -maksukumppania yrityksille. Suomeen Bambora tuli hankkimalla omistukseensa suomalaisen verkkokaupan maksuliikenteen hoitamiseen erikoistuneen yrityksen. Samalla siirtyi osaamista verkkokaupan maksuliikenteen tietoturvallisesta välittämisestä.

–  Haluamme tarjota yrityksille koko paketin korttimaksuille. Tämä tarkoittaa, että yritykset saavat maksupäätteen, korttitilityksen ja verkkomaksamisen ratkaisut yhdestä paikasta.

Maksuratkaisuilla yrityslaina

Maksualan markkinoilla on useita yrityksiä ja siksi joukosta erottautuminen on todella tärkeää.

Yksi Bamboran eduista on käyttäjäystävällisyys. Esimerkiksi kaikki maksupäätteet on konfiguroitu ja päivitettävissä myös etänä, ja yrittäjät voivat seurata tilityksiä ja kuukausiraporttejaan milloin vain heille suunnitellusta verkkoportaalista. Saman portaalin kautta Bambora tarjoaa nykyisin myös yrityslainoja.

–  Idea lainalle syntyi kysynnän pohjalta. Monet pienet ja keskisuuret yritykset kokevat yrityslainan saamisen hankalaksi ja aikaa vieväksi. Siksi lainan hakeminen verkkoportaalin kautta ja rahojen vastaanottaminen tilille 24 tunnissa on monelle helpompi tapa investoida yritykseensä.

Käteisen käyttö vähenee

Käteisen käytön väheneminen on vaikuttanut myös maksualan toimintaan. Enää alle 20 prosenttia kuluttajista käyttää päivittäin käteistä, ja pian voimaan astuva lähimaksun ylärajan nosto 50 euroon tulee kasvattamaan korttimaksujen määrää entisestään. Käteismaksuista on tullut monelle yrittäjälle hankala ja kallis vaihtoehto, joten siirtyminen kortti- ja mobiilimaksamiseen on toivottavaa.

Maksuliikenteen digitalisoitumiselle työuransa omistaneelta ja jopa maksamiseen tarkoitettua älysirua ihonsa alla kantavalta Höisethilta on pakko kysyä, kuljettaako hän itse käteistä taskussaan? Höiseth naurahtaa, mutta myöntää, että käteistä löytyy lompakosta yhä harvemmin.

–  Olemme Ruotsissa ja Suomessa hieman edellä muihin Euroopan maihin verrattuna siinä, että meillä on jo monia yritysasiakkaita, jotka eivät ota vastaan käteistä. Euroopan maiden välillä on edelleen eroja siinä, miten käteiseen suhtaudutaan.

www.bambora.com