Hotelliin tullaan viihtymään ja tekemään töitä

Hotelliin tullaan viihtymään ja tekemään töitä

logggg

Hotelliin tullaan viihtymään ja tekemään töitä

Teksti Anna Gustafsson  Kuvat Joona Raevuori

Rautatieseman kupeessa sijaitsevan funkkisklassikko Sokos Hotel Vaakunan aulatila tarjoaa liikematkustajalle viihtyisän työtilan tai kätevän kohtauspaikan.

Hotellit houkuttelevat liikematkustajia hyvillä yhteyksillä ja sujuvalla palvelulla. Matkustaessakin moni haluaa pitää yllä samaa elämäntyyliä ja työskentelytahtia kuin kotonakin.

Helsingin Pasilan kaupunginosa tunnettiin ennen välipysähdyspaikkana, mutta yhä useampi suuntaa Pasilaan töihin, viihtymään tapahtumissa tai shoppailemaan. Kaupungin uutena sydämenä on mainostettu Triplan ostoskeskusta, jonne on vastikään avautunut uusi hotelli, Original Sokos Hotel Tripla.

Uusi hotelli kuuluu Sokos Hotels -ketjuun, mutta on silti sijaintinsa vuoksi täysin omaleimainen.

– Jokainen hotellimme on erilainen. Meillä on korkea, laadukas perustaso ja sen päälle haluamme vielä ylittää asiakkaan odotukset. Triplan hotellin kohdalla saavutettavuus on ihan ylivertainen. Lentokentältä pääsee meille 22 minuutissa junalla. Raideliikenteen solmukohtaan on helppo saapua mistä päin tahansa vastuullisesti liikkuen, kertoo uuden hotellin johtaja Hanna Riihimäki.

Uusi hotelli kohoaa 90 metrin korkeuteen, siinä on 430 huonetta ja 15 kokous- ja juhlatilaa. Riihimäki on tarttunut ensimmäiseen pestiinsä hotellinjohtajana innokkaasti. Hänellä on hotellialalle poikkeuksellinen tausta, sillä hänellä on kaupallinen koulutus yhdistettynä positiiviseen psykologiaan. Riihimäki on myös asunut useaan otteeseen ulkomailla ja matkustaa itse paljon. Hotelliaan hän lähtee vetämään innostamalla kaikki yli 80 alaistaan huolehtimaan siitä, että jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa on onnistunut.

– Olemme ihmiseltä ihmiselle bisneksessä. Tavoitteenamme on sujuva ja sydämellinen asiakaskokemus. Kaiken pitää toimia saumattomasti varauksesta kotiinlähdön hetkeen saakka. Olemme riippuvaisia hyvästä henkilökunnasta ja siksi panostamme koulutukseen ja hyvän yhteishengen luomiseen. Hotellissamme kaikilla on aikaa kolme sekuntia katsoa toista silmiin ja kuunnella, Riihimäki sanoo.

Kylämäistä tunnelmaa

Myös Turussa on Kupittaalla aukeamassa keväällä 2020 uusi Sokos Hotel keskellä kehittyvää kaupunginosaa. Kuten Triplassa, myös Kupittaalla on juna-asemalta suora yhteys hotelliin. Lähellä sijaitsee yrityksiä, yliopisto, urheilutapahtumapaikkoja ja puistoalueita. Original Sokos Hotel Kupittaa on ensimmäinen hotelli Kupittaalla. Sinne on tulossa 196 huonetta ja majoitustilaa 500 hengelle.

– Helsingin Triplassa oman lisämausteensa tuo hotellin sijainti Pohjoismaiden suurimman kauppakeskuksen yhteydessä. Paljon asiakkuuksia tulee samassa kompleksissa sijaitsevien yritysten myötä. Myös isot tapahtumat lähistön messukeskuksessa tai Hartwall Arenalla näkyvät varauksissa, Riihimäki kertoo.

Hotellin motoksi on valittu ”kylä, joka yhdistää”. Mitä kylämäisyys tarkoittaa, kun kyseessä on mitä urbaanein ympäristö, ympärillä valtava kauppakeskus ja toimistoviidakko?

– Haluamme tehdä asioita yhdessä. Esimerkiksi hotellin aulatilat ovat auki kaikille. Meillä on myös paljon suomalaista lähiruokaa ja panostamme suomalaiseen tunnelmaan.

Kanta-asiakas saa enemmän

  • Työmatkustajan kanta-asiakasohjelma takaa sujuvan asioinnin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
  • Mahdollisuuksia virkistyä työpäivän jälkeen esimerkiksi kuntoilemalla tai käymällä konsertissa.
  • Kertyneitä pisteitä voi hyödyntää majoitus-, kokous, ja ravintolaostoihin työn ohessa ja vapaa-ajalla.
  • Ateriaetu antaa mahdollisuuden monipuoliseen ruokailuun matkallakin.
  • Digipalveluilla yhteyden-pito hotelleihin on kätevää, varaukset ajan tasalla ja mukana taskussa.
  • Mahdollisuus ottaa perheenjäsen ja lemmikki mukaan ilman lisämaksua.

Original Sokos Hotel Triplan johtaja Hanna Riihimäki pitää henkilökohtaista palvelua edelleen hotellien kilpailuvalttina.

Työpisteenä hotellin aula

Kuinka elämyshakuiset ja kokemuksia metsästävät matkustajat sitten saadaan tulemaan kerta kerran jälkeen saman ketjun hotelliin? Asiaa pohtii työkseen Sokos Hotelleissa Sirpa Ojala. Hän vetää tiimiä, joka vastaa liikematkustajien kanta-asiakasohjelman, S-Cardin toiminnasta.

– Asiaa pitää lähestyä niin, että kanta-asiakkaana matkustajat saavat meillä jotain enemmän. Sujuvaa asiointia hotelleissa ja ravintoloissa, jotta keskittyminen tärkeimpään, eli työntekoon on mahdollisimman helppoa. Hotellit näkevät työn tekemisen murroksen eturivistä, Ojala kuvaa.

Yhä useampi tekee liikkuvaa työtä ja suorastaan hakeutuu tekemään töitä kahvilaan tai hotellin aulaan, missä on muitakin ihmisiä. Läppärien ja matkapuhelimien lataamiseen on löydyttävä näistä paikoista riittävästi pistorasioita. Työn tekeminen on pirstaloitunut ja sähköpostien kirjoittaminen sujuu palaverien välissä lähimmässä sopivassa paikassa.

– Hotellin auloista on tullut helposti saavutettavissa oleva paikka tehdä töitä. Pidän tätä hyvänä asiana, sillä on kiva, kun hotellien auloissa näkyy ihmisiä ja elämää. Sellainen ei olisi mistään kotoisin, että hotelli olisi täyteen buukattu ja aula olisi typötyhjä. Asiakkaat luovat tunnelman, Ojala sanoo.

Lepoa ja virkistymistä

Hotellinjohtaja Riihimäki myöntää, että hotellin sijainti keskellä vilinää on hyvä, mutta myös haasteellinen asia. Moni työn puolesta matkustava arvostaa yöpymistä ja kokoustiloja samassa paikassa sekä mahdollisuutta tehdä työtä hotellin aulassa ja kahvilassa. Mutta ärsyketulva voi käydä myös rasittavaksi.

– Olemme suunnitelleet huoneet paikaksi, jossa yöpyjien on hyvä rauhoittua. Sisustus on tehty luonnonsävyillä ja -materiaaleilla hyvin yksinkertaisella tyylillä. Uni on todella tärkeä asia, varsinkin kun monet seuraavat aika tarkkaan palautumista ja unen laatua, Riihimäki sanoo.

Myös Ojala korostaa virkistymisen mahdollisuutta. Hän kuvaa, että moni paljon matkustava haluaa myös matkustaessaan ja hotellissa yöpyessään ylläpitää samaa elämäntapaa kuin kotonakin. Tähän tyyliin kuuluu usein terveellinen syöminen ja liikunta. Kuntosali ja sauna kuuluvat asiaan työpäivän päätteeksi tai aamulla. Monissa hotelleissa on liikkumisen lisäksi kanta-asiakkaille tarjolla etuja konsertteihin tai muihin kulttuuritapahtumiin, polkupyöriä lainattavaksi ja ilmaislippuja museoihin.

– Aamiaispöytä on monelle hotelliyöpymisen onnistumisen mittari. Trendit ovat muuttuneet, ja yhä useampi varsinkin paljon matkustava kaipaa erityisesti terveellisiä vaihtoehtoja, luomuruokaa, hedelmiä ja kotimaisia marjoja. Ikisuosikki on kuitenkin aamupuuro, Riihimäki vahvistaa.

YHÄ USEAMPI tekee liikkuvaa työtä esimerkiksi kahvilassa tai hotellin aulassa.

Palveluun panostetaan aina

Digitaaliset palvelut alkavat olla itsestäänselvyys majoitus- ja matkavarauksissa. Sokos Hotellien kohdalla varaukset onnistuvat oman sovelluksen kautta. Matkustaminen on kaikin puolin arkipäiväistynyt, kuvaa Ojala. Hän on työskennellyt hotellialalla jo lähes 30 vuoden ajan ja on nähnyt selkeän muutoksen vuosikymmenten aikana.

– Paitsi työn puolesta, nykyisin matkustetaan vapaa-ajallakin paljon. Arkea halutaan rikkoa vaikkapa muutaman yön hotellilomalla omassa kotikaupungissa. Matkojen ja yöpymisten varaaminen mistä päin maailmaa on netin kautta todella helppoa, Ojala kuvaa.

Digitaalisiin palveluihin liittyy oleellisesti varausmahdollisuuden ohella mahdollisuus sisään- ja uloskirjautumiseen käyttäen palveluautomaatteja. Sokos Hotelleissa on tulossa kokeiluun automaattisen sisäänkirjautumisen ohella mobiilin kautta toimiva huoneavain. Henkilökohtainen palvelu ei kuitenkaan koskaan tule poistumaan, vakuuttavat sekä Riihimäki että Ojala.

– Asiakas ei välttämättä tarvitse perusinfoa, jos kyseessä on tuttu hotelli, vaan haluaa siirtyä nopeasti huoneeseensa. Mutta aina jos haluaa jutella hotellin vastaanottohenkilökunnan kanssa, se on mahdollista. Automaatin käyttäminen on vain yksi vaihtoehto asioida meillä. Tehtävämme on onnellistaa asiakkaamme hänen valitsemallaan palvelutavalla, henkilökohtaisesti tai digitaalisesti, Ojala vakuuttaa.

Riihimäki on samalla linjalla. Hän kertoo esimerkin hotellin vastaanoton työntekijästä, joka oli palannut häidensä ja pienen loman jälkeen takaisin töihin.

– Kanta-asiakkaat suorastaan jonottivat hänen palveltavakseen, koska he halusivat kysellä häistä. Digitaalisten palveluiden kehittyminen ei kuitenkaan koskaan tule poistamaan henkilökohtaisen kohtaamisen merkitystä, Riihimäki summaa.

kynaHarm