Helppo ajanvaraus tehdään sähköisesti

Helppo ajanvaraus tehdään sähköisesti

Vello on viisi vuotta sitten julkaistu yrittäjävetoinen startup-palvelu. Vellon järjestelmää käyttävät niin yrittäjät kuin suuret porssiyhtiöt ja valtion organisaatiot.

Helppo ajanvaraus tehdään sähköisesti

Vello-ajanvarausjärjestelmällä yritykset voivat tehostaa toimintaansa, parantaa palveluaan ja
automatisoida markkinointiaan. 

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Vello Solutions

Kotimaisen Vello Solutions Oy:n sähköisen ajanvarausjärjestelmän tärkeimmät hyödyt asiakkaille ovat työskentelyn tehostuminen ja palvelun laadun paraneminen, kertoo yrittäjä ja tuotekehityksestä
vastaava Tuomas Nylund. Yrityksen työntekijät voivat käyttää asiakasvarausten tekemisestä vapautuvan ajan asiakkaiden parempaan palvelemiseen. Asiakas voi tehdä varauksensa näppärästi haluamanaan ajankohtana. 

– Jos yrityksellä on sähköinen ajanvaraus käytössä, varauksista jopa 90 prosenttia tehdään sen kautta. Lisäksi yli puolet varauksista tehdään yrityksen aukioloaikojen ulkopuolella. Uskomme, että 5–10 vuoden päästä kaikilla suomalaisilla palvelualan yrityksillä on sähköinen ajanvarauspalvelu käytössään. Toistaiseksi ajanvarausjärjestelmien käyttöönotto on ollut Suomessa muita Pohjoismaita verkkaisempaa, mutta tilanne kehittyy vauhdilla, Nylund sanoo.

Tällä hetkellä Vellon on ottanut käyttöönsä lähes 20 000 yritystä ja palveluntarjoajaa. Päivittäin Vellon ottaa käyttöön 40 yritystä. Vello onkin Suomen nopeimmin kasvava ajanvarausjärjestelmä. Kotimaan ohella järjestelmää käytetään muun muassa Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa. 

YLI PUOLET varauksista tulee aukiolon ulkopuolella.

Helppokäyttöisyydestä kiitosta

Vello on tietoturvallinen nettiselaimella käytettävä pilvipalvelu. Nylund kertoo käyttöönoton vievän vain muutaman minuutin. Pienet yritykset, joilla on maksimissaan 50 asiakasta, voivat käyttää Velloa maksutta. Suuremmat yritykset maksavat palvelusta kiinteän kuukausimaksun käytetyn palvelun laajuudesta riippuen.

Perinteisten lähitapaamisten lisäksi Vellossa onnistuvat myös etätapaamiset ja virtuaaliset ryhmätunnit. Halutessaan yritys voi avata Velloon asiakkaille myös oman lahjakorttikaupan käyttöön. 

– Moni asiakkaamme on yllättynyt siitä, että Vello on monipuolisuudestaan huolimatta niin helppokäyttöinen. Aikaisempaa käyttökokemusta varausjärjestelmistä ei tarvita. Suomenkielinen käyttäjätukemme on aina asiakkaan taustatukena. 

Asiakasyritys voi upottaa Vellon omille verkkosivuilleen tai käyttää sitä Vello.fi-sivuston kautta. Yrityskohtaisen Vello-sivun ulkonäköä voi muokata esimerkiksi yrityksen logolla ja värimaailmalla. Sivulle voi lisätä myös yrityskohtaista infoa.

– Vello on yrityksille myös tehokas markkinointikanava. Yritys voi julkaista some-kanavissaan päivityksiä ja mainoksia, joista on suora linkki ajanvaraukseen. Yritys ei siis välttämättä tarvitse lainkaan omia kotisivuja tämän palvelun rinnalle. 

Tehoa markkinointiin ja myyntiin

Vellon avulla yritykset voivat automatisoida asiakasviestintäänsä, markkinointiaan ja myyntiään. Asiakkaalle voi lähettää myös automaattisesti muistutusviestin varatun ajan lähestymisestä, pyytää asiakaspalautetta palvelutapahtuman jälkeen ja muistuttaa uuden ajan varaamisesta, kun edellisestä käynnistä on kulunut tietty aika.

– Monille palveluyrityksille on vaikeaa sitouttaa asiakkaitaan ja usein varattuja aikoja jää helposti käyttämättä asiakkaan unohduksen vuoksi. Automaation avulla näitä ongelmia voidaan poistaa tehokkaasti. Vellossa asiakkaille voi tarjota myös ennakkomaksuvaihtoehtoa, sillä palvelussa on valmiina maksamiseen tarvittavat työkalut mukana.