Erikoinen sijainti ei estä rakennustöitä

Erikoinen sijainti ei estä rakennustöitä

Yrittäjä Mika Karhusen valtavalla lautalla voi kuljettaa vesien halki lähes mitä tahansa.

Erikoinen sijainti ei estä rakennustöitä

Moni epäilee, ettei saareen saa talon, pihan ja rannan rakentamiseen tarvittavia materiaaleja ja koneita. Mika Karhunen on toista mieltä: asianmukaisella kalustolla sijainti ei muodostu rakentamisen esteeksi.

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Jari Heikkilä

Vesirakentaminen Mika Karhunen Oy tekee vesistö- ja rantarakentamista sekä vesikuljetuksia Päijänteen alueella ja Keski-Suomen vesistöissä. Veneväylien ja rantojen ruoppaukset työllistävät yritystä lokakuusta huhtikuun loppuun. Lämpimänä aikana hoidetaan puolestaan vesikuljetuksia, rantarakentamista ja pienimuotoisempia vesirakennusprojekteja. 

– Kesällä vesistöt ja rannat ovat virkistyskäytössä. Silloin saa tehdä vain sellaista vesirakentamista, joka ei aiheuta vesien sotkeentumista. Kesälläkin voidaan toki tehdä pohjakivien ja uppotukkien poistoa, pieniä ruoppauksia ja kivirantojen kunnostusta. Myös hiekkarantojen, aallonmurtajien ja kiinteiden laiturien rakentaminen onnistuu. Saaritonteille teemme kesäisin tien- ja mökinpohjiakin, yrittäjä Mika Karhunen kertoo.

Viime vuosina Karhunen on panostanut erityisesti vesistökuljetuksiin, joita on tehty tiiviissä yhteistyössä oman pojan omistaman Vesityöt ja kuljetukset Karhunen -yrityksen kanssa. 

Pienten lauttojen lisäksi Mika Karhusen arsenaaliin kuuluu Päijänteen suurin lautta. Sen pituus on 27 ja leveys seitsemän metriä. Lautalla kulkee kerralla 70–80 tonnin verran rahtia, vaikka 26-tonninen kaivinkone onkin mukana matkassa. 

– Päijänteellä käytössämme on useampia lastauspaikkoja, josta voimme ottaa tavaraa kyytiin. Pystymme kuljettamaan saariin esimerkiksi puutavaraa, mökkipaketteja, maa-aineksia ja työkoneita. Kuorman pystymme nostamaan pitkäpuomisella kaivinkoneella 16 metrin päähän vesirajasta. Nyrkkisääntömme on, että pääsemme kaikkiin rantoihin, joihin on vesiväylä.

PYSTYMME viemään saariin esimerkiksi, mökkipaketteja ja työkoneita.

Tehokkuus takaa järkevät hinnat

Karhunen on saanut juuri valmiiksi siirrettävän kuljetuskaluston, jolla kaivinkone ja -imuruoppauskoneet siirtyvät näppärästi vesistöstä toiseen. Järeällä kalustolla syntyy osaavissa käsissä nopeasti siistiä jälkeä, oli kyse sitten ruoppauksesta tai kaislojen perkauksesta juurineen. Talvikaudella, maan ollessa jäässä, ruoppauksia voidaan tehdä kaivurilla rannalta käsin rantaa pahemmin sotkematta. Kesällä ranta-aluetta voidaan säästää tekemällä kaivuutyöt tarvittaessa lautalta.

– Hyvän aluetuntemuksemme, tehokkuutemme ja lähellä työkohteita sijaitsevan kalustomme ansiosta pystymme hoitamaan haastavatkin kohteet hyvään hintaan. Sama pätee vesikuljetuksiin. Päiväkustannuksemme lähtevät 2200–2500 eurosta. Joidenkin kilpailijoiden hinnoissa on yksi nolla enemmän, Karhunen huomauttaa.

Karhunen lupautuu tulemaan visiitille, jos ranta-alueen muokkaaminen mietityttää. Hän osaa antaa suosituksen rannan vaatimista kunnostamistoimista. Tarvittaessa kohteen tarkempi suunnittelukin onnistuu. 

– Vesirakentamisella voidaan vaikuttaa suuresti tontin käytettävyyteen ja arvoon. Kalustollamme voidaan ruopata purjeveneelle väylä rantalaituriin, rakentaa turvallinen uimaranta lapsille tai muokata pusikoituneesta ja kaisloittuneesta rannasta tontin käyntikortti, Karhunen toteaa.