VR-teknologia on täysin uudenlainen formaatti tiedon tuottamiseen ja jakamiseen. VR-lasit tarjoavat aidonoloisen kokemuksen kokonaisvaltaisen näkymän ja interaktiivisuuden ansiosta. Kuva Juha Arvid Helminen.
Digitalisaatio

Virtuaalitodellisuus tarjoaa kilpailuetua alalla kuin alalla

Kokonaan uudenlaisen kokemuksen tarjoavat VR-ratkaisut ovat paljon enemmän kuin vain uusi teknologia. Kyseessä on median uusi aikakausi, joka luo lukemattomia uusia mahdollisuuksia. 

Teksti Joonas Ranta

Virtuaalitodellisuus, VR, tekotodellisuus, keinotodellisuus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Oli lempitermi mikä tahansa, on yksi asia selvä. Suuria harppauksia viime vuosina ottanut VR-teknologia tarjoaa jo tänään valtavan tehokkaita työkaluja käyttäjilleen.

Virtuaalitodellisuudessa katsotaan VR-laseilla 360 asteen ympäristöä ja katsoja kokee olevansa läsnä tilanteessa. Päätä liikutettaessa näkymä muuttuu ja kokemuksen todentuntuisuus tiivistyy entisestään. 

Virtuaalitodellisuuden julkaisuteknologiaa ja -alustoja kehittävän 360Mediatalo Oy:n toimitusjohtaja Henrik Helin näkee VR:n ennen kaikkea uutena mediaformaattina.

–  Ensin meillä oli kuva ja sitten teksti. Seuraavaksi keksittiin sanomalehti, radio, televisio ja internet. VR on osa tätä mediahistoriallista jatkumoa. Kyseessä ei ole mikään uusi yksittäinen sovellus, vaan aivan uusi media, Helin korostaa.

Enemmän kuin teknologiaa

360Mediatalo on VR-median pioneeri Suomessa. Yrityksen maaliskuussa 2019 markkinoille tuoma 360Editor-julkaisualusta mahdollistaa VR-esitysten rakentamisen. 

Virtuaalitodellisuuden luomiseen tarvitaan 360-videokamera. Sillä tallennettu kuvamateriaali ja muu sisältö muokataan 360Editorilla. Esityksen katsomiseen tarvitaan VR-lasit, joiden hintataso on laskenut viime vuosina huomattavasti.

360Editorin tuotekehityksen lähtökohtana on ollut tarjota pilvipalvelimessa toimiva, helppokäyttöinen VR-sovellus, joten se ei vaadi asiakkaalta omaa tallennustilaa. 

360Mediatalo on tehnyt vuodesta 2015 lähtien VR-sisältöä useille eri toimialoille lääketeollisuudesta extreme-urheiluun. Aluksi VR-sisältöä tehtiin 360-valokuvina ja viimeisen parin vuoden aikana 360-videoina.

–  Meille on kertynyt runsaasti kokemusta VR-tuotannosta. Nyt voimme opastaa asiakkaitamme tekemään itse sisältöä ja jakamaan sitä helppokäyttöisellä 360Editorilla.

VR:n käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Se avaa uudenlaisia mahdollisuuksia yritysten toiminnan, kuten henkilöstön koulutuksen tai markkinoinnin kehittämiseen. 

VR pelastajan käytössä

VR-ratkaisujen monikäyttöisyydestä hyvä esimerkki on 360Editorin tuore käyttöönotto Etelä-Savon Pelastuslaitoksella. Vastaanotto Mikkelissä on ollut positiivinen.

–  Olemme luoneet perehdytysvideoita koulutuskäyttöön. Näissä VR-koulutuksissa henkilö pystyy havainnoimaan esimerkiksi vesisukelluksen ja korkean paikan työskentelyn olosuhteita, kertoo ylipalomies Vesa Olkkonen Etelä-Savon Pelastuslaitokselta.

–  Paloturvallisuutta käsittelevässä VR-sisällössämme käyttäjä voi etsiä 360-kuvatusta tilasta tulipaloriskejä ja olla niiden kanssa vuorovaikutuksessa. Muut mediat eivät tarjoa yhtä todentuntuista kokemusta. Saimme 360Mediatalosta käyttökoulutuksen 360-videokameran, VR-lasien ja 360Editorin käyttöön. Tämän jälkeen olemme voineet itsenäisesti tehdä VR-sisältöä. 

VR:n kohdalla puhutaan immersiivisyydestä – useita aisteja stimuloivasta kokemuksesta. Näin VR voi tarjota vaikkapa henkilöstön koulutuksessa perinteistä opastusta vahvemman muistijäljen. 

Helin ei halua mystifioida uutta mediaa, mutta korostaa, että kyse on kuitenkin aivan uudenlaisesta tavasta tuottaa ja kokea sisältöjä. 

–  Television alkuvaiheissa moni yritti tuoda radio-ohjelmia uuteen formaattiin. Se ei toiminut, vaan piti luoda uusi tapa tuottaa sisältöä.

–  Videon tuominen sellaisenaan VR-kontekstiin ei toimi, vaan sisällöntuottajan pitää osata suunnitella, kuvata ja editoida materiaali VR-ympäristöön VR-laseilla katsottavaksi. Jotta kokemus olisi mahdollisimman vaikuttava ja luonnollinen, on hyvä tuntea VR:n omalaatuiset mahdollisuudet, Helin lisää.

 

VR-mediaa tuottavan 360Mediatalon toimitusjohtaja Henrik Helin. Kuva Juha Arvid Helminen.

 

You Might Also Like