Il Pepper Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Laine sai idean AdBeastiin matkustellessaan Aasiassa. Kuva Aleksi Palmqvist.
Digitalisaatio

Ulkomainonnan uusi huomiopiste

Digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuuden kasvuennuste on huimassa nousussa. Liikkuva mainostila tarjoaa paikkariippumatonta digitaalista mainontaa, jossa vain mielikuvitus on rajana. 

Teksti Kaisa Mäntyranta

Ulkomainonnan suurimpien yritysten kärkisijat ovat jo useiden vuosien ajan menneet ulkomaisille toimijoille. Maassamme toimii enää vain harvoja, usein tiettyyn erikoisalueeseen keskittyneitä kotimaisia ulkomainontayrityksiä. Adbeast tuo tervetulleen lisän kotimaiseen yrityskantaan.

Se on jotain aivan uutta ulkomainonnan medioissa, sillä vastaavaa tai lähellekään samanlaista mainosvälinettä meillä ei ole ennen nähty, kertoo palvelun kehittäjä, toimitusjohtaja Ilkka Laine Il Pepper Oy:stä.

Adbeast on liikkuva mainostila, jossa on kolme suurta näyttöä ja upea äänentoisto. Mainostila on rakennettu Polaris-mönkijään, ja 55-tuumaiset Samsung-ulkonäytöt on ripustettu sekä molemmille sivuille että mönkijän takaseinälle.

Laine kehaisee erikseen AdBeastin mahtavia äänentoisto-ominaisuuksia, joiden ansiosta viestisi kuuluu myös väkijoukossa. Tehokkaan akkuteknologian ansiosta johdotuksia ei tarvitse miettiä ollenkaan, ja johdottomana mainospeto voidaan viedä minne tahansa, vaikka uimarannalle tai metsän siimekseen. Akkujen lataus antaa laitteille virtaa 13-20 tunniksi.

– AdBeastissa on niin monia hyvä ominaisuuksia, että vain mielikuvitus asettaa rajoja sen käytölle. Mönkijä on maasto-ominaisuuksiensa ansiosta vietävissä vaikeisiinkin paikkoihin. Näytöt ovat koko ajan verkossa ja niissä on myös pelikonsoliliitäntä, joka mahdollistaa pelaamisen laitteen avulla.

-Näytöt ja äänet toimivat jopa mönkijän ollessa liikkeellä, hehkuttaa Laine.

Vaikutteita idästä

Laine sai alunperin idean AdBeastin tapaisesta mainosvälineestä matkustellessaan Aasiassa.

– Kauko-Idässä mainonta on kaikkialla läsnä. Siellä näin useita tämäntapaisia ratkaisuja, ja mielessäni alkoi kyteä ajatus siitä, miten tämä mahtaisi toimia Suomessa.

Kehittelytyön jälkeen tuote on saanut tulikasteensa kuluneena syksynä, ja se on otettu vastaan positiivisesti.

– Paikkariippumattomuus, mahtava äänentoisto, helppokäyttöisyys, summaa Laine puhuttaessa Adbeastin suurimmista eduista asiakkaalle.

Listaan voisi lisätä vielä AdBeastin uutuusarvon. Sympaattisen oloinen mönkijä suurine näyttöineen tulee varmasti herättämään positiivista huomiota kaupunkikuvassa.

– Olemme perustaneet sivuillemme verkkokaupan, jonka kautta voi varata kampanjaan AdBeastin mainosaikaa. Varaaminen on yhtä helppoa kuin hotelliyön varaaminen – jos sen on tehnyt netissä, osaa varmasti varata myös AdBeastin, toteaa Laine.

Räätälöity kokonaisuus

Palvelun tilaaja asettaa verkkokaupassa itselleen sopivimman kampanja-ajan sekä budjetin, joka voi olla vaatimatonkin – jo 50 eurolla pääsee alkuun, mikä on merkittävä etu pienille yrityksille, joiden mainosbudjetti on rajallinen. Seuraavaksi tilaaja lisää varaukseensa haluamansa videon tai still-kuvat. Mikäli yrityksellä ei ole valmista videota, Il Pepperin kontaktiverkostosta löytyy ammattitaitoisia tekijöitä. Lopuksi asiakas siirtyy verkkokaupan kassalle, maksaa varauksensa – ja siinä kaikki.

– Kauttamme voi varata myös flyereitä, esitteitä ja muita painotuotteita. Verkkosivuillamme esittelemme eri suuruisia promootiopaketteja, joista kaiken kokoiset toimijat löytävät itselleen parhaan vaihtoehdon. Toki kaikkea voidaan aina räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan.

Laine näkee AdBeastilla useita hyviä käyttömahdollisuuksia.

– Kyseessä on täysin uudenlainen media, joka kiinnostaa varmaankin promootioden järjestäjiä, mainostoimistoja, tapahtumajärjestäjiä sekä messukeskuksia. Tällä hetkellä käytössämme on yksi mönkijä, mutta palvelun saadessa siivet alleen hankimme lisäkalustoa tarpeen mukaan.

AdBeast on mainonnan tulevaisuutta – asiakkaan puolelta tarvitaan vain mielikuvitusta, jonka avulla mainospedosta saadaan paras hyöty irti.

LISÄTIEDOT JA VARAUKSET WWW.ADBEAST.FI

 

Saatat myös pitää