­ Tietotekniikan kulutus on isossa murroksessa, kertoo ALSO Finlandin toimitusjohtaja Hans­Mikael Helenius. Kuva Opa Latvala.
Digitalisaatio

Tukkurista kasvoi palveluyritys

Suomen suurin IT-tukkukauppa ALSO Finland Oy tarjoaa palveluja laitteiden koko elinkaareen. Uuden ALSO Service to Business -palvelun avulla palvelusopimukset syntyvät helposti sähköisellä allekirjoituksella.

Teksti Virpi Ekholm

Ostatko cd-levyjä, vai kuunteletko mieluummin musiikkia Spotifyssa? Vuokraatko elokuvia, vai katsotko sittenkin Netflixiä?

Kuukausiveloitteiset palvelut ovat lyöneet jo läpi kuluttajamarkkinoilla. Nyt sama on tapahtumassa yritysasiakkailla: yhä useampi haluaa ostaa tietotekniikkansa palveluna, jossa laitteet, ohjelmistot, pilvipalvelut ja asiakastuki paketoidaan yhteen kuukausimaksuun.

– Palveluistuminen on osa globaalia megatrendiä, jossa asiakkaat siirtyvät yksittäisten hyödykkeiden ostamisesta kohti kokonaispalvelun hankkimista. Omistamisen suosio vähenee jatkuvasti, ja nyt tuomme jälleenmyyjillemme mahdollisuuden tarjota kaiken tietotekniikan asiakkailleen palveluna, toteaa ALSO Finland Oy:n toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius.

 

Palvelujen digitalisointi parantaa laatua ja asiakas­ kokemusta.

 

 

Uuden ALSO Service to Business -palvelun avulla jälleenmyyjät voivat tehdä kuukausiveloitteisia palvelusopimuksia helposti ja nopeasti yhdellä sähköisellä allekirjoituksella. Kun sopimus on allekirjoitettu, tarvittavat tilaukset lähtevät järjestelmästä automaattisesti.

– Palvelujen digitalisointi parantaa laatua ja asiakaskokemusta. Samalla se vapauttaa ammattilaisten aikaa muuhun, tuottavampaan työhön, Hans-Mikael korostaa.

Aikaa ydinosaamiselle

ALSO Finland tunnetaan Suomen suurimpana IT- ja kulutuselektroniikan tukkukauppana, joka toimittaa laitteita ja tarvikkeita joka kuukausi yli 1 300 jälleenmyyjälle. Joka neljäs Suomessa myyt PC kulkee ALSOn kautta. Perinteisen tukkuliiketoiminnan rinnalle on ryhdytty viime vuosina tarjoamaan palveluja laitteiden koko elinkaareen: rahoitusta, verkkokaupparatkaisuja, esiasennusta, elinkaarenhallintaa, pilvipalveluja, varastotilaa sekä logistiikan ulkoistusta.

– Haluamme mahdollistaa päämiehiemme ja asiakkaidemme liiketoimintaa. He voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja ostaa meiltä tarvittavat tukipalvelut.

ALSO Finlandin hermokeskus sijaitsee Pirkkalassa. Uusi varasto- ja logistiikkakeskus valmistui loppukeväästä 2016.

– Tavaraa otetaan vastaan aamukuudesta kahteen aamuyöllä, keskimäärin tuhat laatikkoa päivässä, kertoo Joni Viikki, joka vastaa ALSOlla varastoinnista ja logistiikasta.

Nykyaikainen varastonhallintajärjestelmä ohjaa kaikkea: vastaanottoa ja varastointia, esiasennusta, tilausten käsittelyä ja keräystä sekä pakkaamista ja lähetystä.

Pientavara on omassa varastossaan, josta automaattiset kuljettimet, ”robotit”, hakevat laatikoita kerääjille. Kun oikeat tuotteet on noukittu toimitukseen, kuljettimet palauttavat automaattisesti laatikot varastoon.

Linjastolla käy aikamoinen kuhina, kun 15 robottia tuo ja vie laatikoita varaston ja keräyspisteiden välillä. Hans-Mikaelin mukaan automaatiojärjestelmä toteutettiin toisena maailmassa tällä tekniikalla.

– Se kertoo ehkä jotain meidän firmastamme: olemme rohkeita investoimaan uuteen.

Uusi elämä laitteille

Uutta ovat myös laitteiden elinkaaren loppupään palvelut, joihin ALSO Finland on luonut asiakaslähtöisen palvelukonseptin.

Kun yritykset vaihtavat IT-kalustonsa uuteen, vanhat laitteet ovat usein vielä täysin käyttökelpoisia. ALSO tarjoaa palvelua, jossa laitteet haetaan yrityksestä, tyhjennetään kaikista tiedoista ja välitetään eteenpäin toisille yrityksille tai kuluttajille. Prosessin hallintaan on rakennettu paikallisen ohjelmistoyrityksen kanssa ohjelmisto, jonka avulla jälleenmyyjät voivat seurata tilausten etenemistä.

ALSOlla huolehditaan tarkasti siitä, etteivät yritysten tiedot pääse vuotamaan laitteiden mukana ulkopuolisille. Käytettyjä laitteita käsitellään logistiikkakeskuksessa omalla, suljetulla alueellaan. Ne luovutetaan eteenpäin vasta, kun kaikki tiedot on pyyhitty dokumentoidusti pois laitteen muistista.

ALSO Finland on parhaillaan sertifioimassa toimintaansa ISO-standardien laatu (ISO 9001), ympäristö (ISO 14001) ja tietoturva (ISO 27001) mukaisesti. Tavoitteena on saada sertifioinnit valmiiksi vielä tämän vuoden aikana.

 

Saatat myös pitää