eaktiivista näyteikkunaa voi käyttää tablettilaitteen tavoin. Kuvassa Elisa Kulman ikkuna. Kuva Ostosikkuna.
Digitalisaatio

Muutos todelliseen digiaikaan

Kivijalkamyymälöiden näyteikkunoita on somis­tettu jo yli vuosisadan samoja vanhoja kaavo­ja noudattaen. Nyt jalankulkijoita viihdyttää väsymätön digitaalinen promoottori.

Teksti Ostosikkuna

Kello lyö neljä ja Helsingin kadut täyttyvät ihmisistä. Aleksanterinkadulla vilisee muotitietoisia ihmisiä vailla kiirettä – ikkunaostoksilla. Näyteikkunoissa ovat mallinuket puettuna uusimpaan kevätmuotiin. Mallinuken paita kiinnostaa monia lyhyen katseen verran, mutta hinta on liian kallis edes sovitusta varten. Useimpien matka jatkuu satunnaisesti ikkunoita vilkuillen ja vain harvoihin liikkeisiin poiketen ennen raitiovaunuun hyppäämistä. Tämä kuvaus oli 1900-luvun alun Helsingistä, mutta yhtä hyvin se voisi sopia myös vuoteen 2017.

Monen voisi uskoa sanovan, että digitaalisten mainosnäyttöjen yleistyminen on tuonut jotain uutta näyteikkunamarkkinointiin. Kuitenkin käytämme sata vuotta vanhaa näyteikkunakonseptia. Näyteikkunamarkkinointi on markkinoinnin kehittymättömin osa-alue.

Ostaminen muuttui – myynti ei

Kuluttajien ostokäyttäytyminen ja myyntikäyttäytyminen eivät kulje käsikädessä. Google ja mobiililaitteet muuttivat markkinointia 15 vuodessa enemmän kuin markkinointi oli ajan saatossa muuttunut yhteensä. Ostaja saa nykyään kaiken tiedon matkapuhelimellaan. Suosikkiverkkokaupan sivuja on kätevä mennä selailemaan vaikka raitiovaunun penkillä istuen. Fyysinen myymälä tarjoaa mahdollisuuden mennä sovittelemaan tuotetta ennen sen ostamista edullisemmin verkosta. Myymälät näyteikkunoineen ovatkin menettäneet vanhan roolinsa kuluttajien ostoprosessissa.

On kovin vaikea uskoa, että yksisuuntainen näyteikkunakonsepti tai hintakilpailussa häviävät myymälät menestyisivät pitkään ilman muutosta.

Personoitu asiakaskohtaaminen

Ostosikkuna Oy perustettiin vuonna 2014 auttamaan kivijalkamyymälöitä kohtaamaan asiakkaitaan uudella tavalla. Yritys tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden muuttaa haluttu osa näyteikkunaa digitaaliseksi mainosnäytöksi siten, että jalankulkijat voivat käyttää ikkunan sisältöä tablettilaitteen tavoin.

Jalkakäytäväsivut tulevat olemaan hyvin suoraviivaisia ja tyypillisimmät ikkunoissa tehtävät tavoitetoimenpiteet tulevat olemaan kilpailuihin osallistumisia, uutiskirjeen tai ilmaisnäytteen tilauksia ja alennuskoodin latauksia. Taktisen markkinoinnin lisäksi tavoite voi olla yksinkertaisesti asiakkaan viihdyttäminen ikkunapeleillä. Ikkunat tulevat myös väistämättä uudeksi kontaktipisteeksi suurempien yritysten monikanava-ja asiakkuusmarkkinointia. Sisältöjen personointi voidaan järjestää, kun käyttäjä koskee ikkunaan etäluettavalla kortilla tai puhelimella.

Jalkakäytäväsivujen suunnittelu voidaan aloittaa miettimällä minkälainen rooli liikkeen eteen asetettavalla promootiotyöntekijällä voisi olla. Todennäköisesti ikkuna saadaan tekemään tätä promoottorin työtä, väsymättömästi. Ostosikkunan showroomissa vierailun luvataan myös avartavan näkemystä asiaan.

 

Saatat myös pitää