Relacomin ICTN-palvelujen johtaja Antti Siipola. Kuva Sami Saastamoinen.
Digitalisaatio

Markkinan murros toi uusia työtehtäviä

Tietoverkon toimi­ vuuden merkitys kasvaa, kun data siirtyy pilveen, ja yhä useamman yrityksen liiketoi­minta on tietotekniikan varassa. Kasvavien vaa­timusten myötä myös tietoliikenteen markki­nat ovat muuttuneet.

Teksti Suvi Huttunen

Tietoliikenteen markkinamurros käynnistyi noin 10 vuotta sitten, kun laajakaistaliittymä oli asennettu lähes jokaiseen kiinteistöön ja mobiilitietoliikenne alkoi kasvaa.

– 3G-liittymät tulivat kuluttajien käyttöön ja mobiililiittymät alkoivat korvata kiinteitä liittymiä. Meidän kannalta tämä oli tietysti ikävää; työmäärä väheni, kun netin pystyi asentamaan itsekin, nau- rahtaa ICTN-palvelujen johtaja Antti Siipola Relacomilta.

Relacomin juuret ovat 2000-luvun alun ADSL-buumissa, jolloin yritys toimi teleoperaattoreiden palveluyrityksenä. Markkinamuutoksen myötä Relacom päätti keskittyä tietoliikenneliittymän perään kytkettyihin laitteisiin ja järjestelmiin. Nyt monet yritykset, kuten Veikkaus ja R-kioski, ovat siirtäneet laitteensa Relacomin hoidettaviksi. Samalla osa henkilöstöstä on siirtynyt Relacomin palvelukseen.

– Ala on keskittynyt ja meistä on kasvanut IT-osaajapalvelujen markkinajohtaja Suomessa.

Syynä markkinamurrokseen ovat pohjimmiltaan loppuasiakkaan vaatimukset. Data siirtyy pilveen ja tietoverkon toimivuuden merkitys kasvaa.

– Meillä on taustaosaaminen tietoverkoista ja olemme kehittäneet osaamistamme laitteista. Tämä kombinaatio on löytänyt markkinansa. Olemme muuttuneet tietoliikennepalvelutalosta IT-palvelutaloksi, jonka puitteissa pystymme tukemaan tietoverkkoon kytkettyjä laitteita ja tietoliikenteen toimivuutta, Siipola kertoo.

Haaste työntekijöille

Markkinamurros on asettanut omat haasteensa myös työntekijöille. Relacomilla on jatkuvan kouluttautumisen vaatimus ja työ vaatii henkilöstöltä moniosaamista. Nopea oppiminen on merkittävä kilpailutekijä.

– Työn sisällöt sekä jatkuva uuden oppiminen ovat olleet haaste. Näitä asioita ei voi oppia koulussa. Palvelinjärjestelmät ja verkkolaitteet pitää opetella laitevalmistajakohtaisesti, Siipola sanoo.

Hyvä esimerkki muuttuneesta työnkuvasta on tietoliikenneasiantuntija Jarkko Lehojoki. Hän tuli Relacomille vuonna 2006 tekemään tietoliikenneliittymien asennuksia. Näitä töitä hän ei ole tehnyt enää vuosiin, vaan toimii nyt lähitukihenkilönä tietotekniikkaan liittyvissä ongelmissa.

– Työssä on pitänyt kouluttautua jatkuvasti. Koskaan ei voi sanoa, että osaa kaiken. Tietoa pitää myös pystyä siirtämään ja vaihtamaan talon sisällä, Lehojoki kuvailee.

Laatutyöstä tunnustusta

Vastuullisuus on Relacomin toiminnan ytimessä ja laadunhallinta- , ympäristö- sekä työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät on ISO-sertifioitu. Myös toimitusketjujen vastuullisuusluokituksiin ja -työkaluihin erikoistunut EcoVadis palkitsi Relacomin yritysvastuun osalta parhaana rakentamisen alan toimijana.

Luotettavasta ja laadukkaasta palvelusta kertoo se, että ICT and Networks Services -yksikkö sai juuri European Foundation for Quality Managementin myöntämän neljän tähden Recognised for Excellence – tunnustuksen.

– Laatutyön ansiosta markkinamuutoksen aiheuttama haaste on pystytty ottamaan hyvin vastaan.

 

Saatat myös pitää