Olli Rundgrenin Psyon Gamesilla (vas.) ja Ville Niemijärven Onerva Hoivaviestinnällä ovat ensimmäiset tuotteet jo valmiina ja tähtäin maailmalla. Kuva Jyväskylän Yritystehdas.
Digitalisaatio

Jyväskylässä syntyy uutta digiä

Digitalisaation mahdollisuuksien ja paikkakunnan vahvuuksien yhdistäminen synnyttää Jyväskylässä kiihtyvää tahtia uusia startupeja.

Teksti Jyväskylän Yritystehdas

Psyon Games -yhtiön Antidote-peli valittiin lokakuun alussa Suomen parhaaksi digi-innovaatioksi World Summit Award -kilpailussa ja se edustaa Suomea kansainvälisessä finaalissa. Antidotessa pelaaja puolustaa kantasolua viruksilta ja bakteereilta kehon puolustusjärjestelmän solujen avulla. Peli julkaistaan maailmanlaajuisesti 13.11. WHO:n antibioottitietoisuusviikolla.

Memorandum on toimintaansa käynnistävä startup, joka tuo menneisyyden saataville modernisti. Yritys on kehittänyt mobiilisovelluksen, joka näyttää käyttäjälle esimerkiksi kulttuurihistoriallisesta kohteesta asioita, jotka eivät ole enää nähtävissä. Palvelu on jo herättänyt suurta kiinnostusta kulttuuri- ja matkailualalla.

Onerva Hoivaviestintä Oy kehittää digitaalisia ratkaisuja hoiva-alalle. Markkinoilla on jo Onerva omaisviestintäpalvelu, joka on sähköinen, reaaliaikainen viestivihko vanhus- ja vammaishoidon hoitajien ja omaisten väliseen viestintään. Kehitteillä on jakamisalusta hyvinvointipalvelulle sekä koneoppimista hyödyntäviä malleja hoivatarpeen ennustamiseen.

Käyttövoimaa yhteisöstä

Paikkakunnalla on myös oivallettu, kuinka tärkeää on auttaa hyviä ideoita kehittymään oikeaksi yritystoiminnaksi. Tätä työtä tekee muun muassa Jyväskylän Yritystehdas.

– Annamme startupeille konkreettisia työkaluja ideansa kaupallistamiseen. Pakotamme aloittavia yrittäjiä katsomaan toimintaansa helikopterinäkökulmasta ja kannustamme heitä kokeilemaan ja tekemään tarvittaessa nopeitakin muutoksia, sanoo Jyväskylän Yritystehtaan Ideasta kasvuun -hankkeen projektipäällikkö Tuomas Roininen.

Samalla on syntynyt uusien, eteenpäin tähtäävien yritysten yhteisö. Tätä puolta kiittävät niin Psyon Gamesin toimitusjohtaja Olli Rundgren, Memorandumin toimitusjohtaja Elina Rauhala kuin Onervan toimitusjohtaja Ville Niemijärvi.

– Yritystehtaan puitteissa pääsee tekemisiin samanhenkisten yritysten kanssa, joilla on samanlaisia ongelmia. Sitä kautta on löytynyt myös yhteistyökumppaneita, he toteavat.

Pelialan keskittymä

Jyväskylän ja digitalisaation yhtälö on huomattu myös muualla. Esimerkki tästä on Peliosuuskunta Expan järjestämä digi- ja pelialan tapahtuma XmasJKL, joka kerää 17.– 18.11. Jyväskylään asiantuntijoita ja alasta kiinnostuneita.

Puhujina ovat muun muassa Supercellin perustajiin kuuluva Mikko Kodisoja, Rovion peliliiketoiminnan johtaja Wilhelm Taht ja KuuHubbin päästrategi Tero Kuittinen. Sasu Louke Peliosuuskunta Expasta sanoo, että pelialan ekosysteemi alueella kasvaa vauhdilla.

– Kyseessä on peliteollisuuteen ja bisnekseen suuntautunut seminaari, jolla on annettavaa kaikille digitalisaatiosta kiinnostuneille. Oleellista on myös mahdollisuus verkostoitua ja luoda kontakteja alan yrityksiin ja osaajiin rennossa ilmapiirissä.

Oma tie ja aktiivisuus

Entä alussa mainitut yritykset – miltä pohjalta ne tähtäävät menestykseen?

– Me lähdimme alusta lähtien tekemään peliä, joka on muutakin kuin pelkkää viihdettä. Tiimissämme on syvällistä osaamista niin peliteknologiasta kuin luonnon- ja kasvatustieteistä. Rahoittajia ja advisoreja on haettu aktiivisesti, Psyon Gamesin Rundgren kertoo.

– Olen itse arkeologi ja toinen yrittäjä Juha Laakkonen on historioitsija. Kantava ajatus on yhdistää korkeatasoinen softa ja laadukas sisältö ja tarjota koko paketti asiakkaalle avaimet käteen -periaatteella, Memorandumin Rauhala jatkaa.

– Hoiva-ala on murroksessa väestön vanhentuessa, sote-uudistuksen edetessä ja resurssien ollessa tiukilla. Nykyisiä toimintamalleja täytyy muuttaa, ja digitalisaatio tarjoaa tähän apua, Ville Niemijärvi päättää.

 

Saatat myös pitää