Liiketoiminnan digitalisointiin erikoistunut Intopalo tähtää asiakasyrityksen liiketoiminnan kasvuun ja menestykseen, kertoo Intopalon design-tiimin vetäjä Heidi Vaarala. Kuva Eino Ansio.
Digitalisaatio

Intoa ideoiden innovointiin

Intopalossa design on paljon muutakin kuin kauniiden käyttöliittymien piirtämistä: se on esimerkiksi asiakaskokemuksen, uusien digitaalisten palveluiden ja yrityksen liiketoiminnan muotoilua. 

Teksti Virpi Ekholm

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta design? Ehkäpä huippusuunnittelijan tuotteita, kauniita käyttöliittymiä ja graafista suunnittelua. 

Intopalo Oy:ssä design ulottuu paljon laajemmalle. Kun asiakasyritys haluaa uudistua ja muuttaa tuotteensa digitaalisiksi, Intopalo tarjoaa tukea niin liiketoiminnan ja kulttuurin muutoksessa, uusien palvelujen ja tuotteiden suunnittelussa kuin asiakas- ja käyttäjäkokemuksen muotoilussa. 

– Meillä design tarkoittaa asiakkaan muutosprosessin mukana kulkemista. Autamme asiakasyritystä päivittämään tarjontaansa sen mukaan, mitä kaikkea digitalisaatio mahdollistaa, kertoo Intopalon design-tiimin vetäjä Heidi Vaarala. 

Intopalo on vuonna 2012 perustettu tamperelainen yritys, joka on erikoistunut asiakkaidensa liiketoiminnan digitalisointiin. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vuosittain noin 40 prosenttia, eikä kasvun hidastumisesta ole näkyvissä merkkejä. 

Tänä vuonna yritys avasi uuden toimipisteen Müncheniin, Saksaan. Asiakkaita Intopalolla on ympäri maailmaa. 

– Useimmat asiakkaamme ovat suuria, kansainvälisiä teollisuusalan toimijoita, mutta palvelemme tietysti myös pienempiä yrityksiä, Vaarala kuvailee. 

Uusia mahdollisuuksia 

Yrityksen toiminnan digitalisointi synnyttää lukuisia uusia mahdollisuuksia. Useat Intopalon asiakasyritykset valmistavat autonomisia laitteita, jotka toimivat ilman kuljettajaa. Ne voivat esimerkiksi korjata itsenäisesti pellolta valmista satoa tai louhia maan alla tunneleita. 

Laitteet tarvitsevat tuekseen aivan uudenlaisen palvelumallin. Niiden toimintaa tulee voida seurata ja ohjata esimerkiksi matkapuhelimen tai tabletin ruudulta. 

– Toinen nouseva trendi on keinotekoinen tai lisätty todellisuus. Yritykset ovat vähitellen alkaneet herätä uuden teknologian luomiin mahdollisuuksiin, Vaarala kertoo. 

Kolmas tärkeä alue on isojen tietomäärien analysointi ja visualisointi. Yrityksillä on usein hallussaan suuria tietomääriä, joita käsittelemällä saadaan aikaan täysin uutta liiketoimintaa. Intopalolta löytyy vahvaa osaamista näiden palvelujen suunnitteluun, toteutukseen ja tietoturvan varmistamiseen. 

Yhteistyökumppaniensa kanssa Intopalo voi tarjota asiakkailleen myös laajoja tutkimus- ja mittauspalveluita sekä tietoa ja ennusteita kansainvälisten markkinoiden kehityksestä. Kaikki tämä tähtää asiakasyrityksen liiketoiminnan kasvuun ja menestykseen. 

– Intopalo on riittävän iso, jotta olemme luotettava ja varma toimija, mutta kuitenkin riittävän pieni, jotta meiltä löytyy innovaatiokykyä ja uutta ajattelua, Vaarala summaa. 

Esimerkkejä yhteishankkeista

VALMET on maailman johtava teknologian, automaation sekä palveluiden toimittaja ja kehittäjä. Intopalo on ollut mukana rakentamassa Valmetin ohjelmistokehityksen ja automaatiojärjestelmien kyberturvallisuutta vuodesta 2013.

PLANMECA on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteita valmistavista toimijoista. Intopalo toteutti Planmecalle virtuaalisen monikäyttäjäympäristön, joka mahdollistaa tuotteden testauksen nopeasti ja kustannustehokkaasti. 

AGCO FENDT maatalouskone-valmistaja toteuttaa Intopalon kanssa autonomisten maatalousrobottien Xaver-hanketta, jossa maanviljelijä voi suunnitella ja kontrolloida itsenäistä laivuetta mobiililaitteella. 

 

Saatat myös pitää