Tekoälyä hyödyntävä järjestelmä etsii edullisempaa lentoa jopa tehdyn varauksen jälkeen, kertovat Pohjoismaiden myyntijohtaja Jari Oinonen ja operatiivinen johtaja Katjuska Taht. Kuva Aleksi Palmqvist.
Digitalisaatio

Digitaaliset palvelut tekevät liikematkailusta vaivatonta

CWT on tuonut liikematkoihin sen, minkä arvostelusivustot toivat vapaa-ajan matkailuun: sujuvan ja henkilökohtaisen asiakaskokemuksen. Apuna ovat uudet digitaaliset palvelut ja data. 

Teksti Katja Alaja

Useita eri aamulentoja mistä valita. Järjestelmä suosittelee myös valitsemaan myöhäisemmän lennon, jolloin hinta laskee entisestään. Se sopii, suoraan palaveriin ilman luppoaikaa. Lipun osto sujuu sukkelasti – ihan muutamilla napsautuksilla. 

Näin helposti saavat alkunsa tuhansien CWT:n matkapalvelua käyttävien henkilöiden liikematkat joka ikinen päivä. Liikematkustajat voivat ostaa ja hallinnoida matkojaan digitaalisesti käyttämällä matkapuhelimen CWT To Go -sovellusta tai nettipohjaista myCWT-matkaportaalia. Ne toimivat samalla logiikalla ja näyttävät samalta. 

Palvelu jatkuu lennon lähestyessä. Älykäs matkapalvelu muistuttaa hotellin varaamisesta, jos kohteessa ollaan yön yli. Lähtöselvityksen alkamisesta tulee oma ilmoitus. 

– Kaikki matkatieto on koottu yhteen paikkaan, mikä tekee matkustamisesta sujuvaa. Palvelu on aidosti henkilökohtaista, sillä se hyödyntää matkustajan antamia tietoja ja aiempia valintoja. Suosikkilentoyhtiöt ja -istumapaikka sekä bonuskorttien numerot ovat järjestelmän tiedossa, Pohjoismaiden myyntijohtaja Jari Oinonen liikematkatoimisto CWT Finlandista kertoo. 

Tekoäly hintojen vertailijana

Asiakaspalvelun Pohjoismaiden operatiivinen johtaja Katjuska Taht korostaa, että puhelimitse saa yhtä hyvää palvelua ja myös chattibotin käyttö laajenee nopeasti. Asiakas valitsee, mitä kanavaa hän käyttää. 

– Kun asiakas soittaa, järjestelmämme tunnistaa hänet automaattisesti ja pääsemme heti asiaan. 

CWT alkoi kehittää parempaa asiakaskokemusta pari vuotta sitten. Tavoitteena oli toimia liikematkustuksessa Tripadvisorin tavoin digitaalisilla palveluilla ja datalla. Pitkälle on tultu. 

– Puhelinsovelluksemme on maailman ladatuin matkapalvelu. Sillä on yli miljoona käyttäjää ja sen arvosana on noin 4,5, Oinonen kertoo. 

Helppouden ja henkilökohtaisuuden ohella matkapalvelu perustuu yrityksen matkustussääntöön. 

– Palveluun voidaan syöttää esimerkiksi ulkomaan toimiston yhteystiedot ja enimmäishinta hotelliyölle, jolloin se tarjoaa kriteerien mukaisia vaihtoehtoja, Taht sanoo. 

Kollegoiden tähtien muodossa antamat suositukset auttavat lopullisessa valinnassa. 

Tekoälyä hyödyntävä järjestelmä voidaan valjastaa etsimään edullisempaa lentoa tehdyn varauksen jälkeen, ja jos sellainen löytyy, sitä voidaan tarjota matkapalvelun kautta. Palvelu voi myös vinkata varaamaan lennon kaksi viikkoa ennen matkustuspäivää, mikä takaa paremman hinnan. 

– Lisäksi palveluun voidaan viedä tietoa vaikkapa siitä, minkä lentokentällä toimivan taksiyrityksen kanssa yrityksellä on sopimushinnat ja miten paikallisjunat kulkevat. 

Matkustustavoitteiden toteutumista on helppoa seurata CWT AnalytIQs -työkalun kokoaman reaaliaikaisen tiedon sekä raporttien avulla. 

Tiimimatkustus kasvussa

Seuraavaksi CWT:n matkapalveluun voi aktivoida GPS-paikannuksen, joka näyttää missä liikematkustaja on. Yritykset arvostavat turvallisuusominaisuuksia. 

– Jo nyt yritys näkee kartalta, ketkä ovat matkustaneet minnekin. Se on erityisen tärkeää poikkeustilanteissa, Oinonen painottaa. 

Kehityksen alla on myös tiimimatkustaminen, missä hyödynnetään big dataa. Jos kohteeseen on samana ajankohtana matkustamassa muita työntekijöitä, tieto jaetaan matkaa varaavalle ja hän voi halutessaan liittyä joukkoon. Yhdessä matkustaminen tuo paitsi säästöjä, mutta vähentää myös ympäristölle haitallisia päästöjä. 

– Uskomme, että paras asiakaskokemus syntyy, kun tarjoamme oikea-aikaisesti palveluja kaikissa kanavissa ja ennakoimme matkustajan matkan eri vaiheet ja tarpeet. 

 

CWT näyttää suuntaa 
  • Liikematkustuksen edelläkävijä digipalveluiden ja datan hyödyntäjänä. 
  • Työntekijöitä on yli 18 000 lähes 150 eri maassa ja asiakkaita startupeista suuriin yrityksiin. 
  • Asiakkaat käyttävät lähes 200 lentokonetta ja noin 100 000 hotellihuonetta vuoden jokaisena päivänä.

Saatat myös pitää