D-vitamiinilisä tukee luuston hyvinvointia

D-vitamiinilisä tukee luuston hyvinvointia

logggg

D-vitamiinilisä tukee luuston hyvinvointia

Teksti Maria Paldanius  Kuvat Joona Raevuori

Kampin ja Esplanadin Life-myymälän myyjä Carolina Simberg suosittelee D-vitamiinia öljykapselimuodossa. 

D-vitamiinivaje vaivaa pohjoismaalaisia yli puolet vuodesta. Kesällä auringosta saatu D-vitamiini ei yksinään riitä hyvän ravinnon kanssa pitämään arvoja kohdillaan. Talveen kannattaa varautua mittaamalla D-vitamiiniarvot ja kääntymällä Lifen puoleen. 

Ihminen tarvitsee monenlaisia mikroravinteita pysyäkseen terveenä – sellaisia ovat esimerkiksi vitamiinit. Valtaosa nykyisin tunnetuista vitamiineista löydettiin jo yli 100 vuotta sitten: osa niistä oli vesi- ja osa rasvaliukoisia. Yksi rasvaliukoisista, eli elimistön rasvaan liukenevista ja varastoituvista vitamiineista on suomalaisillekin tuttu D-vitamiini, jota saadaan auringonvalosta, ravinnosta ja vitamiinivalmisteista.

Life-ketjun Pohjoismaiden tuotekehittäjä ja laadunvalvoja Jan Winberg kuitenkin tietää, että D-vitamiinin tunnettuudesta huolimatta yli 50 prosenttia pohjoismaalaisista kärsii D-vitamiinivajeesta syksystä kevääseen asti, eli yli puolet vuodesta. Siksi myös D-vitamiinilisä kannattaa sisällyttää lisäravinnelistalle jo hyvissä ajoin ennen syksyn tuloa.

– Pitkään uskottiin, että ihminen tarvitsee vain pienen määrän D-vitamiinia ja että kaikki sen yli olisi terveydelle haitallista. Viimeisen 20 vuoden aikana tehdyt kliiniset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että etenkin täällä pohjoisessa D-vitamiinia tarvitaan annettuja suosituksia enemmän. 

Suomessa tämänhetkiset, viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat terveille aikuisille, nuorille ja lapsille 10 mikrogrammaa ja ikäihmisille, eli yli 75-vuotiaille 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden. Yleisesti ajatellaan, että tarve on kuitenkin suurempi – ja samalla myös yksilöllinen. 

– Kaikkien olisi hyvä mitata omat D-vitamiiniarvonsa. Silloin on helpompi arvioida, paljonko vitamiinilisää tarvitaan. Mittaus kannattaa kuitenkin tehdä talviaikaan, koska silloin saa paremman kuvan todellisesta D-vitamiinin tarpeesta kuin kesällä, sanoo Kampin ja Esplanadin Life-myymälöiden myyjä Carolina Simberg.

Elintärkeä vitamiini

  • D-vitamiini on rasvaliukoinen, ja luuston hyvinvoinnin kannalta sen saaminen on välttämätöntä.
  • Se edistää kalsiumin imeytymistä, tukee lihaksistoa ja vahvistaa kehon omaa vastustuskykyä. 
  • D-vitamiinia saa auringosta, ravinnosta sekä vitamiinilisistä. 
  • Tarve on yksilöllinen jokaisella. D-vitamiiniarvon saa helposti selville verikokeiden avulla. 
  • Tulosten saamisen jälkeen osaa hankkia oikean vahvuisen vitamiinilisän. 
  • LIFE.FI

Lifen oman Exclusive-brändin alta löytyy muun muassa laadukkaita vitamiinivalmisteita, jotka on valmistettu Ruotsissa. 

Aurinko ja ravinto eivät riitä

Pohjoismaalaisten talvikauden D-vitamiinivaje johtuu erityisesti kahdesta, yksinkertaisesta seikasta: Kun sää kylmenee, ihmiset pukeutuvat pitkiin vaatteisiin, jotka taas estävät altistumisen auringolle, joka kesäisin tuottaa D-vitamiinia ultraviolettisäteilynsä kautta. Toisena syynä vaikuttaa se, että vaikka auringolle altistumista tapahtuisikin kesän aikana, se ei riitä täyttämään D-vitamiinitarvetta. Suomessa tehokasta auringonpaistetta riittää kuitenkin vain kesäisin. 

– Auringon täytyy paistaa yli 45 asteen kulmassa, jotta iho valmistaisi D-vitamiinia auringosta. Käytännössä täällä pohjoisessa aurinko paistaa niin korkealta vain kesäkuukausina. Eli vaikka menisi ulos aurinkoisena päivänä marras- tai joulukuussa, iho ei pysty tuottamaan tarpeeksi D-vitamiinia.

Vaikka kesäaikaan D-vitamiinia myös varastoituu elimistöön, varastot hupenevat hiljalleen ja yleensä D-vitamiinipitoisuus laskee riittämättömälle tasolle jo parissa kuukaudessa. Kesän ulkopuolella ainoat D-vitamiinin lähteet ovat niin ollen ravinto- ja vitamiinilisät. Varteenotettavia D-vitamiinin lähteitä ravinnossa ovat esimerkiksi maitotuotteet, kananmunan keltuainen, maksa, kala ja kalanmaksaöljy. 

– Tiettyihin elintarvikkeisiin, kuten maitoon, myös lisätään D-vitamiinia. Kaikki eivät kuitenkaan nauti näitä elintarvikkeita, eli ne eivät takaa kaikille D-vitamiinin saantia edes pienemmissä määrin. Ravinto ei muutenkaan yksin riitä täyttämään D-vitamiinin tarvetta. Tästä syystä D-vitamiinilisä on ehdottomasti tarpeen jokaiselle. 

– On ollut ilahduttavaa huomata, että viime aikoina suomalaiset ovat alkaneet hakea D-vitamiinia myös kesällä, ehkä osin koronan takia. Itse syön D-vitamiinia talvisin 100 mikrogrammaa, keväällä ja kesällä vähän miten satun muistamaan. D-vitamiinilisä ja terveellinen ruokavalio tukevat hyvin toisiaan, Simberg sanoo. 

YLI 50 prosenttia pohjoismaalaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta puolet vuodesta.

Luuston ja immuniteetin tärkeä tukipilari

Valtaosa suomalaisista osaa yhdistää D-vitamiinin luuston hyvinvointiin. Kun elimistössä on riittävästi D-vitamiinia, kalsium imeytyy paremmin ja ohjautuu luuston, ja lapsilla myös hampaiden rakennusaineeksi. Tuoreempi tieto lienee se, että D-vitamiini osallistuu myös immuunipuolustukseen ja geenien toimintaan.

– Yleisesti tiedetään, että riittävä D-vitamiinitaso suojaa vilustumiselta ja flunssalta. Esimerkiksi Ruotsin kansallisen hiihtojoukkueen jäsenet nauttivat D-vitamiinia reilusti yli suositusten pysyäkseen terveinä läpi koko harjoittelu- ja kisakauden. Sairastuminen saattaisi pilata koko kauden. 

Eräässä tutkimuksessa puolestaan selvisi, että jopa 25 prosenttia Ruotsissa syntyneistä lapsista kärsi aurinkoisen kesänkin jälkeen D-vitamiinivajeesta. Lapsilla, jotka olivat syntyneet Euroopan ulkopuolella, osuus oli 50 prosenttia. Tutkimus tukee ajatusta siitä, että pohjoismaalaisten D-vitamiinitasot eivät aina ole riittävät edes kesällä.

– D-vitamiini ei ole pelkkä talvivitamiini. Se suojaa osteoporoosilta, eli luukadolta. Se myös tukee vastustuskykyä ja osallistuu yli 1 000 geenin toimintaan. Suosittelen kaikille D-vitamiinilisää ympäri vuoden, Simberg sanoo.

Itselle sopiva vitamiinilisä

Lifen myymälöistä ja verkkokaupasta löytyy D-vitamiinivalmisteita niin tabletteina, suihkeina kuin tippoina useilla eri pitoisuuksilla. Lisäksi valikoimista löytyy lapsille tarkoitettu, hyvänmakuinen pureskelutabletti ja vegaaninen D-vitamiinilisä. Valtaosa D-vitamiinilisistä on eläinkunnasta peräisin olevaa D3-vitamiinia, eli kolekalsiferolia. Vegaaninen D-vitamiinilisä on kasvikunnasta peräisin olevaa D2-vitamiinia, ergokalsiferolia. 

– Lifelta löytyy laaja valikoima D-vitamiinia monissa eri muodoissaan: on 25 mikrogramman poretabletti, 10–25 mikrogramman tippoja, 10 mikrogramman pureskeltava tabletti aikuisille ja Kidz D-vitamiini lapsille. Perinteisempinä kapseleina D-vitamiinia löytyy 50, 100 ja 150 mikrogramman pitoisuuksilla, Simberg listaa.

Pitoisuuksia on useita, koska D-vitamiinin tarve on yksilöllinen. Kuten Winberg havainnoi esimerkin kautta: jos halutaan, että 1 000 ihmistä tavoittaa ihanteellisen D-vitamiinitason, jokaiselle täytyy antaa eri annos. Yhdelle saattaa riittää virallisten suositusten mukainen 10 mikrogrammaa, toinen tarvitsee 150 mikrogrammaa. Sama pätee muihinkin vitamiineihin ja mikroravinteisiin.

– Vaikka täydellistä D-vitamiinin määrää ei tiedetä, varmaa on se, että kaikkien tulisi nauttia D-vitamiinia läpi koko elämän. Lisäksi D-vitamiinia olisi hyvä alkaa nauttia ajoissa jo alkusyksystä. 

Lifen D-vitamiinit ovat turvallisia ja tutkittuja. Ne ovat osa Life Exclusive -brändiä ja valmistettu tarkan laadunvalvonnan alla. Lisäksi niihin on lisätty laadukasta neitsytoliiviöljyä tehostamaan imeytymistä. 

– Vaikka lisäravinteet eivät muuten tuntuisi omalta jutulta, suosittelen syömään edes D-vitamiinia talven läpi. Lifen henkilökunnalta kannattaa kysyä rohkeasti apua. Me autamme mielellämme oikean tuotteen valinnassa, Simberg rohkaisee.