Audiokerronta tuo uusia tuulia kirjallisuuteen

Audiokerronta tuo uusia tuulia kirjallisuuteen

Ääni- ja e-kirjapalvelu Storytelillä on tunnistettu oikean lukijan merkitys kullekin teokselle. Monella äänikirjojen kuluttajalla on lempikirjailijansa lisäksi suosikkilukija.

Audiokerronta tuo uusia tuulia kirjallisuuteen

Äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalvelut yhdistävät kirjojen tekijät ja lukijat globaaleilla markkinoilla. Storytel on maailman kärkitoimija kasvavalla alalla, ja sen valikoimissa on enemmän sisältöjä kuin monessa kirjastossa. 

Teksti Helen Partti  Kuva Juho Länsiharju

Äänikirjat koukuttavat, kuten televisiosarjat tai musiikki. Niiden avulla pääsee solahtamaan uusiin maailmoihin, syvälle kirjailijan ajatuksiin. Maailman johtaviin toimijoihin kuuluva äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalvelu Storytel ratsastaa bisneksen aallonharjalla. Suomessa sen valikoimassa on yli 300 000 tuotetta: äänikirjoja, e-kirjoja, podcasteja ja Storytel Original -sisältöjä. Se on enemmän kuin useimmissa kirjastoissa.  

Ruotsissa vuonna 2005 perustettu yhtiö laajensi toimintansa Suomeen vuonna 2016. Silloin toimistossa työskenteli yksi henkilö. Nyt työntekijöitä on kymmenen ja rekrytointi jatkuu.

– Henkilöstön kasvu kuvastaa hyvin Storytelin toimintaa Suomessa. Olemme kasvaneet voimakkaasti, eikä hiipumisesta näy lainkaan merkkejä, sanoo kustannuspäällikkö Aleksi Pöyry.

Suomi ja Pohjoismaat ovat äänikirjojen El Dorado. Kotikonnuillaan Storytel on suurin äänikirjapalvelu. Pohjoisilla leveyksillä on totuttu nauttimaan kirjallisuudesta sähköisessä muodossa, ja sama kehitys on nähtävissä eri puolilla maailmaa. Storytel palvelee lukijoita yli 20 maassa ja aikoo tuplata markkina-alueen parin vuoden sisällä. 

Omaa kustannustoimintaa

Globaalilla toimijalla on globaali selkäranka, josta syntyy synergiahyötyjä. Storytelin kansainväliset tiimit voivat toteuttaa isoja hankkeita samaan aikaan useassa eri maassa. Kesäkuussa nähdään iso yhteinen voimainponnistus: ruotsalainen huippudekkaristi Camilla Läckberg on kirjoittanut yhdessä ruotsalaisnäyttelijä Alexander Karimin kanssa äänikirjan Glaciär (suomeksi Jäätikkö, suomentanut Iina Quist), joka ilmestyy samoihin aikoihin viidessätoista maassa. Uutuus on Storytel Original -teos, joka on kirjoitettu suoraan äänikirjaksi ja ilmestyy vain Storytelin alustalla. 

– Tällaisilla yhteisillä hankkeilla pystymme houkuttelemaan tekijöiksemme kovan luokan kirjailijoita. Käännökset ilmestyvät isolla markkinalla ja saavat näkyvyyttä palvelussamme, Pöyry selventää. 

Storytel Original -teossarja on osa yhtiön omaa kustannustoimintaa. Valtaosa sisällöistä tulee kuitenkin muilta kustantajilta: Storytel solmii sopimuksia kotimaisten ja kansainvälisten kustantajien kanssa ääni- ja e-kirjojen jakelusta palvelussa.

– Kustantajat ovat meille tärkeitä yhteistyökumppaneita ja tavoitteenamme on tuoda palveluun monipuolinen ja laaja valikoima erityyppistä kirjallisuutta.

Digitaalisen kirjapalvelun omat muskelit ovat myös mittavat. Storytelin kustannustoimintaan kuuluu useita kustantamoita, muun muassa suomalainen Gummerus Kustannus ja ruotsalainen Norstedts. 

Uudistumisen mahdollisuus

Äänikirjojen suosio on kasvanut koronavuonna. Suomalaisilla on ollut aikaa nauttia kirjallisuudesta, ja äänikirjat ovat tuoneet laajan valikoiman ja helpon tavan tuoda kirjat osaksi arkea, rentoutumishetkiä ja kävelylenkkejä. Uudet kerronnan muodot ovat herättäneet pysyvästi kuluttajien kiinnostuksen.

– Perinteiset äänikirjat ovat toimintamme kivijalka, mutta haluamme tutkia myös uudentyyppisiä juttuja. Kun kirja kirjoitetaan suoraan audiomuotoon, voimme vapautua rajoituksista, jotka saattavat liittyä painettuun muotoon.

Kustannuspäällikkö näkee uudistumisen mahdollisuuksia esimerkiksi äänisuunnittelussa ja äänimaisemien hyödyntämisessä. Lukijoiden merkitys on jo tunnistettu. Äänikirjapalvelun ydinosaamista onkin valita oikea lukija oikealle kirjalle. Storytel on pannut merkille mielenkiintoisen ilmiön: monella kuluttajalla on paitsi oma lempikirjailija, myös oma suosikkilukijansa, joka innoittaa kirjavalintoja.

Äänikirjojen markkinointi lupaa kiintoisia näkymiä. Storytel on panostanut erityisesti digitaaliseen mainontaan seuratessaan muuttuvaa kuluttajakäyttäytymistä. Se näkee muun mainonnan ja esimerkiksi tapahtumat merkityksellisinä edistämässä pitkän aikavälin kasvua. Tulevaisuudessa markkinointiin panostetaankin vielä enemmän.

Vastikään yhtiö palkitsi vuoden 2020 suosituimmat äänikirjat Storytel Awards -gaalassa. Äänikirjojen suosion kasvu oli ilmeinen: palkintoäänestykseen osallistui puolet enemmän kirjaintoilijoita kuin edellisenä vuonna.