ATK:n aika on viimeistään nyt

ATK:n aika on viimeistään nyt

Enter SystemSolutionsin infrastruktuurikonsultti Marko Franken kertoo, että Ruutuvihko on käyttäjäautomaatioratkaisu, joka synkronisoi käyttäjätilejä eri järjestelmien välillä.

ATK:n aika on viimeistään nyt

Räätälöityjä IT-palveluja yrityksille ja yhteisöille tarjoava Enter SystemSolutions Oy haluaa palauttaa puheen automaattisesta tietojenkäsittelystä jälleen esiin Ruutuvihko-ratkaisunsa tuella.

Teksti Taneli Tuokko Kuva Suvi Elo

Automaattinen tietojenkäsittely eli ATK on ollut ilmoilla jo aikoina ennen internetin; 90-luvun lopulla kansankielessä sen korvasi tietotekniikka tai informaatiotekniikka eli IT. Asiakkaiden IT-ympäristön toimivuudesta ja kehittymisestä huolehtivan Enterin Ruutuvihko-ratkaisu on nimenomaan ATK:ta.

– Automaattinen tietojenkäsittely on maagisen hieno sana, joka sisältää oikeasti toimintaa. Perimmäinen ongelma on, etteivät järjestelmät juttele toisilleen. Ruutuvihko on käyttäjäautomaatio, joka synkronoi jonkun järjestelmän käyttäjätilit toisiin järjestelmiin, Enterin infrastruktuurikonsultti
Marko Franken kertoo.

Ruutuvihko on ratkaisu, joka automatisoi kouluhallinnon tietojärjestelmän tiedot opetuksessa käytettäviin pilvipalveluihin ja paikalliseen ympäristöön. Näin oppilastietojärjestelmässä olevia henkilö- ja kurssitietoja ei tarvitse kirjata sähköisiin oppimisympäristöihin manuaalisesti uudelleen.

– Aivan pahimmillaan on järjestelmä, jota katsotaan yhdeltä näytöltä ja näppäimistöllä pistetään tietoja toisessa näytössä olevaan järjestelmään. Automaatiolla tämän voi välttää, Franken aloittaa.

Samat periaatteet toimivat yritysmaailmassa, joissa on HR-järjestelmiä, joita lähdetään automatisoimaan. 

– Esimerkiksi näppäilyvirheitä tulee aina. Marianne laitetaankin vahingossa Mariannaksi. Lopulta virhe on niin monessa järjestelmässä, ettei sitä koskaan muka saada pois.

AUTOMAATTINEN TIETOJENKÄSITTELY sisältää oikeasti toimintaa.

Kouluista yritysmaailmaan

Ruutuvihko on sujuvoittanut koulujen tarpeita, mutta hyötyjä on nähty myös laajentamisessa esimerkiksi julkishallintoon ja yritysten HR-tarpeisiin.

– Lähdimme liikkeelle koulujen käyttäjäautomaatiosta, mutta mopo lähti käsistä. Opettajat tarvitsevat myös opetusryhmien hallintaa, ei pelkkiä käyttäjätunnuksia. Siitä se on suurentunut ja suurentunut. Sama tarve on myös yritys- ja julkishallintopuolella.

Hämeenlinnan kaupungin hallinto otti käyttöönsä vuoden 2018 lokakuussa Ruutuvihko-palvelun, joka mahdollisti automaattisen identiteetin hallintajärjestelmän. Uudistus toi mukanaan kustannussäästöjä, tietosuojaa ja -turvaa, sekä helpotti työn sujuvuutta.

– Heillä oli vanhanaikainen järjestelmä, josta ei saanut mitään dataa ulos. Onnistuimme rakentamaan järjestelmän, jossa palomiehet, virkamiehet ja kaupunginjohtajat kaikki ovat automaation piirissä. Aiempi systeemi ei ollut taloudellinen tai nopea.

Ratkaisu yksilöllisiin tarpeisiin

Ruutuvihko on syntynyt asiakkaiden yksilöllisistä tarpeista, eikä se ole siitä muuttunut. Enter räätälöi edelleen kaiken asiakkaan ympäristöön istuvaksi.

– Emme ymmärrä kouluista mitään, mutta tiedämme, ettemme  tiedä. Asiakkaat tietävät, mitä  haluavat ja kysyvät, voimmeko rakentaa jotain, ja mehän rakennamme.

Kehitysprosessi on myös jatkuva ja ilmeisen ikuinen. Työkalupakki kasvaa alati asiakkaiden tarpeiden ja kehityskohteiden mukaisesti.

– Jos vaikka on kehitetty jotain Porvoossa, niin sen kanssa voi mennä Saloon. Jos jatkaa länsirannikkoa Ouluun asti, niin jokainen kaupunki matkan varrella on osallistunut kehitykseen. Kun palaa kierrokselta takaisin, niin voikin aloittaa uuden, koska matkalla on tarttunut mukaan uusia juttuja.