Asiantuntijat

Uusia osaajia tarvitaan

Kansainvälistyminen on yrityksille helpompaa kuin koskaan ennen. Menestyvät yritykset tarvitsevat kuitenkin huippuosaajia – myös ulkomailta.

Suomen rajat tulevat kasvavalle yritykselle nopeasti vastaan, sanoo Slush start up -tapahtuman toimitusjohtaja Marianne Vikkula. Hän kuuluu sukupolveen, jolle kansainvälisyys on itsestäänselvyys.

– Digitaalisuus on tehnyt suomalaisyrityksille siirtymisen isommille markkinoille helpoksi. Bisnesidean testaaminen on halpaa, Vikkula toteaa.

Toimitusjohtaja Vikkula on vahvasti sitä mieltä, että kansainvälisesti kilpailukykyinen yritys tarvitsee vahvistuksekseen huippuosaajia myös ulkomailta. Suomi ei kuitenkaan Lontoon tai Berliinin rinnalla näyttäydy ykköskohteena. Suomen vakaus ja mahdollisuus tasapainoiseen elämään voisi olla tapa houkutella ulkomaisia osaajia, Vikkula uskoo. Myös byrokratiaa pitää vähentää.

– Pitäisi olla itsestäänselvyys, että tänne saa tulla sujuvasti. Nettilomakkeen täyttämällä pitäisi olla mahdollista aloittaa työt seuraavana päivänä, Vikkula kuvaa tavoitetasoa.

Läsnäoloa ja innostusta

Slushissa työskentely lähtee vapaudesta ja vastuusta: kukin saa oman vastuualueensa sisällä organisoida työnsä itse. Johtajana Marianne Vikkula keskittyy läsnäoloon. Hän johtaa, jos työntekijä kaipaa tukea tai toista mielipidettä.

– Avoin keskustelukulttuuri on luovan organisaation perusta, Vikkula toteaa.

Vikkulalle itselleen työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy säännöllisesti. Hän ei kuitenkaan usko, että tämä olisi pelkästään sukupolvikysymys.

– Teknologia mahdollistaa työn tekemisen eri paikoissa. Kyse ei ole asenteesta, vaan siitä, mikä on mahdollista.

Yrittäjyys kiinnostaa nuoria

Suomessa on tapahtunut iso asennemuutos suhteessa yrittämiseen. Slush on mukana syksyllä aloittavassa start up –lukiossa tarjoamalla nuorille käytännön kokemuksen yrityksessä. Vikkulan mukaan nuoria kiinnostaa yrittäjyys enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Iso muutos on tapahtunut myös isojen yritysten asenteissa kasvuyritysyhteisöä kohtaan. Yhteistyötä haetaan ahkerasti. Slush-tapahtuma toimii yhtenä kanavana, mutta yhteyksiä tarjotaan ympäri vuoden. Osa isoista yrityksistä on tehnyt yhteistyötä start upien kanssa jo pidempään, mutta loputkin vähintään tutkivat, mitä yhteistyöstä voisi saada irti.

Tänä vuonna Marianne Vikkula kehottaa seuraamaan esimerkiksi ruoan ympärille kehittyneitä kasvuyrityksiä.

– Nämä uudet yritykset ovat hyvä esimerkki siitä, mitä niinkin perinteisen asian kuin ruoka ympärillä voi tapahtua. Uudet ruokatuotteet ovat muuttaneet suomalaisten arkea.

 

Teksti: Anna Gustafsson | Kuva: Jussi Ratilainen

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saatat myös pitää