Asiantuntijat

Missä digihalukkuus?

Suomalaisyritykset ovat valmiita digitalisaatioon, mutta missä on digihalukkuus? Mikael Jungner penää yritysjohdon paloa muutokseen.

Suomessa on helppo digitalisoitua. Hyvin digitoituja palveluja löytyy niin pankkien nettipalveluista kuin ruoan verkkomyynnistäkin. Digivalmiudessa koreilemme maailmanlistan kärkisijoilla, mutta muutokset tapahtuvat hitaasti. Yritysmaailmassa asenteet jarruttavat digiin siirtymistä, sanoo viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner.

”Suomalaiset yritykset ovat valmiita, mutta jostain syystä haluttomia, digitalisoitumaan. Osa yritysjohtajista ei pidä digitalisaatiota strategisesti tärkeä­nä. Osaaminen ei ole ongelma, vaan yritysten varovainen strateginen ajattelu.”

Kyytipalvelu Über, siihen kohdistunut viranomaisten kritiikki ja jonkinasteinen alasajo, on hyvä esimerkki siitä, miten Suomessa lämmetään hitaasti uusille digi-innovaatioille ja toimintatavoille.

”Kuluttajien keskuudessa Über on ollut menestys, mutta tapauksesta ei ole kuitenkaan otettu mitään opiksi. Suomalainen taksijärjestelmä ei ole vaivautunut edes kopioimaan Überin vahvuuksia.”

Miten menestyä verkossa

Jotta yritys voi menestyä verkossa, sen tulee toimia asiakaslähtöisesti, palvelun tulee olla helppokäyttöinen, logistiikkaketjun hyvin hallinnassa ja tuotteen kilpailukykyinen.

”Digitalisaatio tuo suurten yritysten edut pientenkin yritysten saataville. Se mahdollistaa edullisen ja nopean vuorovaikutuksen maailmanlaajuisesti. Aikaisemmin tehdas vaati suurta pääomaa. Nyt tehdas on se oma läppäri, jolla voi tehdä melkein mitä vain.”

Digitaaliset työvälineet ovat myös halvempia hankkia ja helpompia käyttää kuin ennen.

”Tietokoneiden vastuulle siirretään yhä hankalampia tehtäviä, kun digitaalisten palvelujen käyttäminen taas helpottuu. Samalla tietojärjestelmien kustannukset ovat laskeneet huomattavasti.”

Digiloikka kannattaa juuri nyt

Suomi on Jungnerin mukaan digivalmis, ja kyytiin kannattaa hypätä nyt, jos milloinkaan.

”Vuosi sitten Suomi oli jäämässä jälkeen digitalisaatiossa, mutta tällä hetkellä täällä tapahtuu oikeita asioita. Suomalaisille yrityksille seuraava askel on miettiä menetelmät alusta asti uusiksi. Miettiä, miten ne voisi tehdä tehokkaammin ja edullisemmin digitaalisesti.”

Esimerkkinä Jungner nostaa esille Wolt – mobiiliruokapalvelun, jonka sovelluksen avulla voi tilata ruokaa kotiin eri ravintoloista. Maksu tapahtuu järjestelmän kautta.

”Wolt on mielestäni luonut hyvän digitaalisen tuotteen, ja samalla miettinyt ravintolassa käymisen uusiksi.”

Are you in or out?

Verkko ja tietojärjestelmät ovat menossa avoimempaan suuntaan. Karsiiko tämä kyberturvallisuutta?

”Yrityksille avoimuudesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Mutta riskejä on aina. Niihin kannattaa varautua hiomalla omaa reaktiokykyä, hankkimalla vakuutus jos mahdollista sekä toimimalla luotettavien ja osaavien kumppanien kanssa esimerkiksi rahaliikenteen osalta.”

Yritysten on tehtävä digitalisaation suhteen strateginen valinta. Digitalisaation omaksuvat ja siitä kieltäytyvät eivät Jungnerin mukaan mahdu samaan veneeseen: digitaalisuus vaatii yhteistyötä. ”Mikäli tämän vuosikymmenen juttu on digitalisaatio, on seuraavan vuosikymmenen juttu sen ympärille rakennettu vuorovaikutus. Se tulee olemaan yritysten avain ja edellytys menestykseen.”

You Might Also Like